امام جمعه مشهد با بیان اینکه مقام معظم رهبری برای رئیس جمهور دو شاخصه علم و تقوا و را عنوان کردند، گفت: معنای عالم بودن او یعنی درد مردم را می‌داند و معنای تقوا آن است که در عین عالم بودن به درد مردم، به تعهدات خود عمل می‌کند.

آیت الله علم الهدی: رئیس جمهور درد مردم را می‌داند و به تعهدات خود عمل می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار حرم امام رضا(ع)، اظهار کرد: این روزها ایام مباهله است که در این ایام آیات مختلفی در شأن ائمه اطهار(ع) نازل شد.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: نزول آیه تطهیر، ولایت و آیاتی دیگر از سوره‌های قرآن و سوره «هل اتی» در شأن امیرالمومنین، حضرت فاطمه(ع) و حسنین(ع)، نشان از عظمت این ایام و شأن این ائمه اطهار دارد.

وی با بیان اینکه ۲۵ ذی‌الحجه روز خانواده بود، بیان کرد: مهم این است که در این ایام نورانی که دل‌ها متوجه اهل بیت(ع) بوده، تنفیذ حکم ریاست جمهور توسط مقام معظم رهبری صورت گرفت و امید است برای آن‌ها مبارک باشد.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه در سخنان مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مطالب امیدبخشی برای مردم وجود داشت، ادامه داد: مقام معظم رهبری برای این رئیس جمهور دو شاخصه علم و تقوا را عنوان کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط مقام معظم رهبری به رئیس جمهور مشروعیت می‌دهد، عنوان کرد: معنای عالم بودن او یعنی درد مردم را می‌داند و معنای تقوا آن است که در عین عالم بودن به درد مردم، به تعهدات خود عمل می‌کند؛ برای آدم با تقوا، اخلاص و دین و نه تمایلات نفسانی مهم است.

وی با بیان اینکه دو نکته امیدبخش در سخنان رئیس جمهور جدید وجود داشت، خاطرنشان کرد: اول اینکه وی رسالت‌ محوری اجرایی خود را ایجاد تحول اعلام کرد؛ یعنی تمام عوامل عقب‌ماندگی و مشکلات مردم را از بین می‌برد تا این نابسامانی‌ها در بدنه اجرایی از بین رفته و حرکت مدیریتی قدرتمند در تشکیلات صورت گیرد.

آیت الله علم الهدی تشریح کرد: نکته دوم را رئیس جمهور در خصوص شناخت، بررسی و مشورت با نخبگان در خصوص مشکلات عنوان کرد و جملاتی مانند «ما از تبار می‌توانیم هستیم»، «تمام این امور با قدرت و یاری خداوند امکان‌پذیر است»، «شما مردم باید کمک کنید» و «ضعیف‌ترین افراد ملت می‌توانند بیشترین کمک را به کشور انجام دهد» جملات امیدبخشی بود.

امام جمعه مشهد متذکر شد: مسئله کرونا و ویروسی که به‌تازگی آمده بسیار جدی است؛ فشار به قدری بالاست که توان و امکانات پزشکی شهر تمام شده است، دو چیز می‌تواند در مقابل این ویروس بایستد، اول اینکه پروتکل‌ها را در مقابل این ویروس رعایت کنید، درست نیست که در حرم ماسک نمی‌زنید، این مسئولیت شرعی دارد.

وی عامل دوم ایستادگی مقابل این ویروس را واکسیناسیون دانست و عنوان کرد: خیال می‌کنند مقاومت این است که واکسن نزنند، توهمات را کنار بگذارید، این از کدام عقل و دین برمی‌آید؟ ائمه(ع) هم از ویروس و بیماری پیشگیری می‌کردند.

کفالت انسان در مقابل پدر و مادر باید بدون امر و نهی باشد

آیت الله علم الهدی در خطبه عبادی اظهار کرد: کلام ما در خطبه اول در موضوع تقوای عملی در ارتباطات بود و در خصوص ارتباط با والدین در تقوای عملی در هفته‌های گذشته مطالبی را عرض کردیم.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه وظایف ما در مقابل والدین در قرآن بیان شده است، افزود: قرآن کریم زندگی پدر و مادر را در سه فصل عنوان می‌کند؛ اول فصل توانمندی والدین، فصل دوم سالمندی آن‌هاست که در این فصل دو دستور به انسان داده می‌شود.

وی بیان کرد: اول اینکه والدین جزو خانواده فرزند بوده یعنی مانند خانواده انسان کفیل آن‌ها باشد و اما خفض جناح وظیفه دوم انسان در این فصل است، گرسنگی جوجه و بالا پایین کردن بالش برای غذا گرفتن از مادر به معنی خفذ جناح است.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: احساس نیاز فرزند نسبت به پدر و مادر ناتوان باید این‌گونه باشد، شما حالت جوجه در مقابل پدر و مادر داشتید و در زمان توانمندی هم باید طوری برخورد کنید که گویا شما نیازمند آن‌ها هستید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: کفالت انسان در مقابل پدر و مادر باید بدون امر و نهی باشد، با پدر و مادر باید مشورت کرد و منطق امر و نهی را در قالب مشورت و خواهش عنوان کرد، به گونه‌ای که احساس کنند آن‌ها عنصر اصلی خانواده هستند و این احساس برای پدر و مادر پیر حیات‌بخش است.

وی تشریح کرد: شما جوانان که در اوج قدرت هستید توجه داشته باشید، فرزند برای پدر و مادر در هر سنی بچه است و آن‌ها دلواپس او هستند، این حالت را در مقابل والدین حفظ کنید و با پدر و مادر باید حتی در کارهایی که به آن‌ها مربوط نیست، مشورت کرد.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: برخورد دید و بازدید هفته‌ای یک بار از پدر و مادر ناشایست است، آن‌ها مگر مرده‌اند! باید با آن‌ها به گونه‌ای برخورد کنید که اهمیت بالایی دارند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه فصل سومی که قرآن درباره پدر و مادر گفته پس از مرگ است، تصریح کرد: باید برای آن‌ها در این فصل دعا و خیرات کرده و در اعمال صالح بزرگ و کوچک خود سهیمشان کنید.

وی اضافه کرد: این‌طور نیست که پس از مرگ پدر و مادر، شما دیگر مسؤول آن‌ها نباشید، عمل صالحی که به نیابت پدر و مادر صورت گیرد دعای آن‌ها را برای فرزند به دنبال دارد و هیچ چیز بهتر از دعای پدر و مادر برای فرزندان نیست.

گفتنی‌ است؛ آیت علم الهدی در پایان خطبه سیاسی برای زائران و نمازگزاران عرب زبان نکاتی را به زبان عربی عنوان کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.