علی رفیعی گفت: ثبت جهانی خیابان ولیعصر باعث می‌شود تا این محور گردشگری از شکل تاریخی و نوستالوژیک خود خارج نشود و در کنار این مسأله ثبت جهانی شدن تسهیلگر حضور گردشگران و معرفی این محور به عنوان یادگار جهانی برای همه مردم خواهد بود.

اگر خیابان ولیعصر(عج) ثبت جهانی شود، چه خواهد شد؟

قدس آنلاین: علی رفیعی معاون امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران درخصوص جایگاه خیابان ولیعصر در محور گردشگری تهران گفت: خیابان ولیعصر به عنوان یک اثر ملی ثبت شده که یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های جهان هم هست جزو آثار ارزشمند ما در حوزه گردشگری محسوب می‌شود. حتی در آخرین کتابی که برای معرفی ویژگی‌های گردشگری تهران در اسفند سال نود و نه منتشر کرده ایم به صورتی ویژه به این خیابان پرداخته ایم. در این کتاب در معرفی خیابان ولیعصر به عنوان یک مسیر پیاده و سواره برای گردشگران تمام آثار تاریخی مربوط به آن از جمله موزه‌ها و بناها و دیگر آثاری که در حوزه گردشگری به این خیابان متصل می‌شوند مورد شناسایی قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: خیابان ولیعصر با توجه به مناظر و اثرگذاری اش در چشم انداز شهری تهران در زمینه گردشگری از اهمیت خاصی برای ما برخوردار است. اگر گذرنده‌ای از میدان راه آهن به سمت شمال حرکت کند موزه‌هایی که متعلق به نهادهای مختلف مثل شهرداری هستند یا خانه‌های تاریخی و همچنین مناظر فرهنگی و معماری و حتی پیاده راه‌ها و میادین و مراکز تفریحی مثل پارک شهر که در مسیر این خیابان قرار گرفته اند را خواهید داد. ما همه ویژگی‌های این خیابان را به عنوان محورهای گردشگری تهران مورد توجه قرار داده‌ایم و معرفی می‌کنیم.


رفیعی در پاسخ به اینکه آیا جاذبه‌های گردشگری هم جزو عوامل مطلوبیت پیدا کردن خیابان ولیعصر برای ثبت جهانی شدن قرار گرفته گفت: قطعا محورهای گردشگری جزو مواردی است که در ثبت جهانی خیابان ولیعصر مورد توجه قرار دارد. چون یکی از شاخص‌هایی که در ثبت جهانی به عنوان ملاک مدنظر قرار می‌گیرد به جذابیت‌های گردشگری مربوط می‌شود. خیابان ولیعصر هم از این جنبه دارای برخورداری‌های بسیار زیادی است. در حال حاضر به صورت روزانه شاید میلیون‌ها نفر در این خیابان تردد می‌کنند و از مناظر آن بهره مند می‌شوند. قطعا در حوزه میراث فرهنگی یکی از ملاک‌هایی که بسیار مد نظر قرار داده می‌شود همین حضور و بهره مندی گردشگران از این محور است.


معاون امور گردشگری میراث فرهنگی تهران در خصوص برنامه ساماندهی و ارتقای کیفی ویژگی‌های گردشگری خیابان ولیعصر گفت: ما بر اساس تفاهمی که با ستاد گردشگری و نیز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران داشتیم برنامه‌هایی را برای ساماندهی تمام مسیرهای گردشگری شهر تهران اعم از مسیرهای پیاده راه و سواره در دست انجام داریم. بخشی از مسیرهای سواره این خیابان به مناظر فرهنگی و تاریخی اختصاص داده شده است. ما به مساله ساماندهی جاذبه‌های گردشگری این خیابان توجه داریم و اقدام‌هایی را انجام داده ایم. در برنامه ریزی‌های ما هم این مساله لحاظ شده است.

رفیعی در پاسخ به اینکه ثبت جهانی چه فرصت‌هایی برای رونق و بهینه شدن گردشگری تهران به وجود می‌آورد گفت: این یک مساله حتمی است که ثبت جهانی به مطلوب شدن گردشگری ما کمک می‌کند. تحقق این مساله باعث می‌شود تا این محور گردشگری از شکل تاریخی و نوستالوژیک خود خارج نشود و در کنار این مساله ثبت جهانی شدن تسهیلگر حضور گردشگران و معرفی این محور به عنوان یادگار جهانی برای همه مردم خواهد بود. علاوه بر این محور گردشگری خیابان ولیعصر در صورت ثبت جهانی شدن ابعاد بین المللی به خود خواهد گرفت و از آن به بعد شاهد حضور گردشگران خارجی بیشتری خواهیم بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.