۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 763951

کاروان ورزشی ایران به نام ستارگان ایران زمین با ۶۶ ورزشکار در ۱۷ رشته ورزشی موفق به کسب هفت مدال در المپیک توکیو شد. تیراندازی، کشتی آزاد و فرنگی، وزنه‌برداری و کاراته رشته‌هایی بودند که موفق شدند هفت مدال ( ۳ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز) را برای ایران به‌دست آورند  و توانستند  در رده ۲۷ قرار بگیرند. ایران در المپیک ریو با ۳ طلا، یک نقره و ۴ برنز در رده ۲۵ و در المپیک ۲۰۱۲ لندن با ۷ مدال طلا، ۵ نقره و یک برنز در رده هفدهم قرار گرفته بود.

کارشناسان و صاحب‌نظران ورزشی پیش‌از برگزاری این بازی‌ها با مشاهده نوع و چینش مدیران دستگاه ورزش در رشته‌های مدال‌آور و المپیکی نتایج بهتری را پیش‌بینی می‌کردند.

کاروان ورزشی ایران در رقابت‌های المپیک توکیو نسبت‌به دو دوره قبلی این رقابت‌ها با تعداد بیشتری از ورزشکاران حضور پیدا کردند اما برتری نفری ورزشکاران ایرانی عاملی برای موفقیت ورزش ایران نبود.ناکامی محض رشته‌های تیمی ازیک‌طرف و شکست ورزشکارانی که مورد توجه ویژه کمیته ملی المپیک در این رقابت‌ها قرار گرفته بودند نشان داد برنامه‌ریزی حاکم بر دستگاه ورزش و کمیته ملی المپیک به‌هیچ‌عنوان اصولی و منطقی نبوده‌است.

ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ با کاروان ورزشی متشکل از ۵۳ ورزشکار در ۱۴ رشته ورزشی شرکت کرد. ایران در این المپیک با کسب ۱۳ مدال بهترین نتیجه خود را از لحاظ تعداد مدال‌ها در تمام ادوار المپیک بدست آورد و از لحاظ رتبه‌بندی مدال‌ها در جایگاه دوازدهم قرار گرفت.ایران در ابتدا و در جریان بازی‌های المپیک چهار مدال طلا بدست آورده بود ولی پس از گذشت هفت سال با مثبت شدن تست دوپینگ سایر ورزشکاران تعداد آن به هفت مدال طلا افزایش یافت و رتبه ایران به دوازدهم ارتقا یافت. اما در رقابت‌های ۲۰۱۶ کاروان ایران موفق به کسب هشت مدال شد و نتوانست تعداد مدال های خود در المپیک ۲۰۱۲ لندن را تکرار کند.  بااین‌حال افکار عمومی پس ‌از نتایج کاروان ورزشی ایران در بازی‌های ریو انتظار داشتند با اختصاص بودجه‌های قابل‌توجه از سمت قوه مجریه به دستگاه ورزش و کمیته ملی المپیک موفقیت‌های ورزشکاران ایرانی تکرار شود اما توفیق چندانی حاصل نشد تا در سالی که گره خورده بود به مشکلات کرونایی خیلی دست پر به کشور برنگردیم.

کاروان ورزشی ایران در رقابت‌های توکیو با بحران‌های بزرگی مواجه شد به شکلی که باوجود سرمایه‌گذاری فراوان روی رشته‌های تیمی نظیر والیبال و بسکتبال تیم‌های ملی ما در این دو رشته ورزشی به شکل ناباورانه از گردونه مسابقات حذف شدند.اما ناکامی بزرگ در رشته پر مدال تکواندو برای ورزش ایران رقم خورد. برای نخستین‌بار تکواندوکاران ایران بدون هیچ مدالی بازی‌های المپیک را ترک کردند .

اما سهم کشتی‌گیران ایرانی از رقابت‌های توکیو چهار مدال بود، طلای گرایی، نقره یزدانی و برنز ساروی و زارع به نوعی نشان داد در این رشته ورزشی نیز دچار پسرفت شده‌ایم.در وزنه‌برداری نیز ماجرا به‌همین‌ترتیب بود سهمیه وزنه‌برداری در جدول مدال‌های بدست‌آمده تنها یک مدال نقره علی داوودی بود،در شرایطی که ما می‌توانستیم همانند بازی‌های ریو و لندن با استفاده از ورزشکاران شایسته و دارای شانس کسب مدال از وقوع این فاجعه جلوگیری کنیم.

یکی دیگر از رشته‌های ورزشی که باوجود سرمایه‌گذاری بسیار زیاد مسئولان دستگاه ورزش در بازی‌های المپیک توکیو مردود شد، رشته دوومیدانی بود، به‌طوری‌که شاهد حذف زودهنگام افرادی چون احسان حدادی و حسن تفتیان در بازی‌های المپیک بودیم.

شاید اگر مسئولان کمیته ملی المپیک و سران دستگاه ورزش به‌جای دفاع غیرمنطقی از تصمیمات نادرست خود اظهارنظر کارشناسان و منتقدان را مورد توجه قرار می‌دادند امروز شاهد موفقیت بیشتر ورزشکاران ایرانی در این رویداد بین‌المللی بودیم .عملکرد کاروان ورزشی ایران در بازی‌های المپیک توکیو می‌تواند ملاک تصمیم‌گیری درست دولتمردان کابینه ابراهیم رئیسی باشد تا با درس گرفتن از اشتباهات مدیریتی زمینه جبران ناکامی آن‌ها را در بازی‌های پاریس فراهم آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.