رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان پلاستیک در مشهد گفت: معمولا نیاز مصرف کننده و طبیعتا تقاضا در ماه های محرم وصفر بیشتر است. از آن طرف هم تعداد تولید کنندگان ظروف یکبار مصرف هم در مشهد محدود است. یعنی چیزی حدود چهار یا پنج واحد تولیدی و این تعداد جوابگوی نیاز استان نیستند.

تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از رونق افتاد

هر ساله در ماه محرم و صفر که مراسم عزاداری در کشور برگزار می‌شود، تقاضای ظروف یکبار مصرف نیز در بازار افزایش می‌یابد اما در این یک سال و اندی که از شیوع ویروس کرونا می گذرد این صنف هم از آسیب های این بیماری منحوس مصون نبوده است. در همین رابطه قاسمعلی اسلامی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان پلاستیک در مشهد در توضیح وضعیت بازار ظرف یکبار مصرف و قیمت مواد اولیه در ایام کرونا گفت: همانطور که میدانید مواد اولیه پولیمرها از بورس عرضه میشود و بورس هم متاسفانه تابع قیمت روز است. هر روز  یک‌شاخص و یک قیمت دارد  و این یعنی نواسان قیمت مواد اولیه لذا نباید تصور داشت که ظروف یکبار مصرف الزاما در شرایط و موقعیتی خاص، ارزان تر یا گران تر شود.

وی افزود: متاسفانه دست اندرکاران، سیستم فروش  را به شکلی  برنامه ریزی میکنند که بنابه نیاز بازار، جنس را در بورس عرضه کنند. گاهی پیش می آید که دوهفته موادی که با یک کد و گرید مخصوصی است را دربازار نمی اورند دقیقا همین کم شدنش دربازار در طول دوهفته  باعث بالارفتن‌قیمت میشود. کافی است دو هفته جنس را در بازار عرضه نکنند همین عامل باعث می شود که کالای مورد نظر حداقل کیلویی سه چهار هزار تومان افزایش قیمتی پیدا کند و قیمت هم برای مصرف کننده گران و گران تر شود. اینکه می گویند نوسان قیمتی دلار باعث این گرانی ها می شود اصلا درست نیست.

وی درتوضیح دلایل گرانی ظروف یکبار مصرف در بازار ادامه داد: متاسفانه افزایش قیمت مواد اولیه هم کار هلدینگ های پتروشیمی است آنها هستند که با بازار بازی می کنند و بازار را تشنه نگه می دارند. مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که معمولا نیاز مصرف کننده و طبیعتا تقاضا در ماه های محرم وصفر بیشتر است. از آن طرف هم تعداد تولید کنندگان ظروف یکبار مصرف هم در مشهد محدود است. یعنی چیزی حدود چهار یا پنج واحد تولیدی و این تعداد جوابگوی نیاز استان نیستند. پس فروشندگان اجناس یکبار مصرف مجبورند نیازشان را از استانهای دیگرمخصوصا از تهران  تامین کنند و به این ترتیب و در نهایت این بنکداران تهرانی هستند که قیمت را تعیین می کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه شیوع بیماری کرونا مشکلات زیادی را برای صنوف مختلف از جمله رستوان داران و...که متقاضیان اصلی ظرف یکبار مصرف هستند ایجاد کرده است. تعطیلی کارخانجات بزرگ و سوپر مارکتهایی که عرضه کننده ظروف یکبار مصرف هستند نیازشان کمتر شده است. همه اینها به علاوه بیمه کارگران، هزینه کارگر و...باعث گران تر شدن پلاستیک و ظروف یکبار مصرف نسبت به سال گذشته شده است این در حالی است که بازار دیگر رونقی ندارد.

اسلامی افزود: بدبختانه کارخانجات پتروشیمی هیچگاه نیاز واقعی تولید کننده را تامین نمی کنند و چون تولید کننده مجبور است بخشی از مواد اولیه مورد نیازش را ازبازار آزاد تهیه کند طبیعتا کالای عرضه شده برای مصرف کننده گران تر آب می خورد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در این مدت گزارشی هم از تعطیلی کارگاه تولید پلاستیک داشته اید گفت:بله متاسفانه وقتی چندین رستوران و تالار عروسی تعطیل شوند نیاز تولید کننده هم کم شده و مجبور به کم کردن کارگر یا تعطیلی واحد تولیدی اش می شود.

اسلامی ادامه داد: همه این مسائل را بگذارید کنار خاموشی های امسال وما با هر قطعی برق با ده، پانزده درصد ضایعات مواجه می شویم متاسفانه در این موقعیت وضعیت تولید تعریفی ندارد و در حالت رکود و تعطیلی است.  

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.