«چند سوار به طرف ما حمله می‌کنند. قرمزپوشیده‌اند. صدای جیغ زن‌ها بلند می‌شود. نمی‌دانم چکار باید بکنم. یک دفعه از بین صداها، فریاد عمویم را می‌شنوم: ای قوم ابوسفیان، اگردین ندارید، لااقل آزاده باشید! مردها، همان‌هایی که قرمز پوشیده‌اند، برمی‌گردند. دوباره به عمویم حمله می‌کنند. داد می‌زنم: عمو جان

همراه با نوجوانان نینوا

عمو حسین(ع) خیلی قوی است. با آنها می‌جنگد و مثل برگ این طرف و آن طرف می‌اندازدشان. آن‌ها از عمو می‌ترسند، اما خیلی زیادند. همه شان جمع می‌شوند و یکدفعه به اوحمله  می‌کنند. عمو میان آن همه شمشیر تنهاست.»
برشی از کتاب «جنگجوی کوچک»

قصه جوانان و نوجوانان قهرمان دشت کربلا
محرم دیگری از راه رسید، ماهی پر از حزن و ماتم واندوه، در کوچه به کوچه وخیابان‌های شهر پرچم عزای حسینی برافراشته شده است و نوحه فرزند زهرا(س) به گوش می‌رسد. امسال نیز همچون سال گذشته با استمرار و جولان ویروس کرونا مواجه هستیم، ویروسی که هر روز به گونه‌ای متفاوت جلوه‌نمایی می‌کند و شکل تازه‌ای از زندگی و برپایی مراسم‌های عزاداری را برایمان رقم زده است. گسترش ویروس کرونا در کشورما، آیین‌های عزاداری محرم را نیز همچون دیگر مراسم‌ها و برنامه‌های ملی و مذهبی تحت تاثیر قرار داده است و ما باید تلاش کنیم با تغییر در شکل ظاهری عزاداری‌ها، با رعایت دستورات بهداشتی ضمن جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ پرچم آزادی خواهی پیام شهدای عاشورا را زنده نگه داریم. حال که امکان حضورکودکان و نوجوانان در برگزاری مراسم‌های عزاداری مهیا نیست، بهتر است با خوانش کتاب‌های عاشورایی آن‌ها را با درس‌های آزادی خواه نهضت حسینی آشنا سازیم.
در این گزارش، کتاب‌های مناسبتی این ایام که به همت به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) به زیور طبع آراسته شده است را برای مطالعه کودکان و نوجوانان معرفی می‌کنیم.
«بچه‌های عاشورا» روایت‌گر جوانان و نوجوانان قهرمانی است که با ایمانی راسخ، شور و شوق، عشق، ایمان و اخلاص پا به عرصه نبرد گذاشتند و در کنار امام حسین(ع)، فداکاری‌ها و دلاوری‌های بسیاری انجام داده‌اند. مردانه قیام کردند و در تاریخ رستاخیز حسینی جاودانه نامشان ثبت شد.
مجموعه ۷ جلدی «بچه‌های عاشورا» شامل داستان شهدای نوجوان قیام عاشورا است که به قلم طاهره ایبد، نویسنده اهل شیراز و برگزیده جشنواره‌های بزرگداشت ادبیات عاشورا، کتاب سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب سال مجله‌ی سلام، جشنواره‌های منتظران، آثار برتر رضوی و... به رشته تحریر درآمده است. نویسنده، در این مجموعه هفت جلدی تلاش کرده با زبانی داستان‌وار و کودکانه داستان شهدای نوجوان قیام عاشورا را برای بچه‌ها بازگو کند.
  «شمشیر و اسب زخمی»، «اسیران کوچک»، «مرد و میدان»، «کوچه به کوچه»، «جنگجوی کوچک»، «از غریبه‌ها می‌ترسم» و «عطش و آتش» عناوین این مجموعه هفت جلدی هستند که تصویرگری آن‌ها توسط مسعود قره باغی انجام شده است.
«شمشیر و اسب زخمی» داستان شهامت عمرو، فرزند جنادة بن حارث سلمانی در سرزمین کربلا است. در کتاب «اسیران کوچک» روایت حماسه و شهادت اندوهناک طفلان «مسلم بن عقیل» بازگو شده است. در کتاب «مرد و میدان» بازخوانی شهامت‌های قاسم فرزند نوجوان امام حسن‌مجتبی(ع) در کربلا روایت می‌شود و در کتاب «کوچه به کوچه» چگونگی شهادت «قاسم» فرزند «حبیب بن مظاهر»، یار با وفای امام حسین(ع) در واقعه کربلا درج شده است. جلد دیگر این مجموعه با نام «جنگجوی کوچک» داستان رشادت‌های جناب «عبدالله» فرزند امام حسن مجتبی (ع) در واقعه کربلا است و «از غریبه‌ها می‌ترسم» هم داستان محمد فرزند «سعید بن عقیل» در واقعه کربلا را شامل می‌شود.
 آخرین جلد این مجموعه «عطش و آتش» نیز قصه شهادت حضرت «علی‌اکبر(ع)» فرزند رشید امام حسین(ع)، شبیه ترین مردم به پیامبر در اخلاق و گفتار در میدان نبرد روایت می‌شود که با شجاعت تمام در واقعه کربلا حضور داشت و به شهادت رسید.
 هر یک از عناوین این مجموعه هفت‌جلدی در ۱۵ صفحه و در قطع وزیری توسط «به‌نشر» در قالب کتاب‌های پروانه منتشر شده است. این آثار درجشنواره‌ها و محافل ادبی خوش درخشیده و به عنوان کتاب سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز برگزیده و اثر تقدیر شده در جشنواره‌ی قرآنی سازمان حج و اوقاف در سال ۱۳۸۹ شناخته شده است.
علاقه‌مندان برای دریافت این آثار، مشاهده و تهیه سایر محصولات انتشارات آستان قدس رضوی می‌توانند به نشانی اینترنتی www.Behnashr.com یا فروشگاه‌های سطح شهر مشهد و نمایندگی‌های سراسر کشور مراجعه کنند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.