همزمان با ادامه انتقادها در آمریکا از مواضع دولت جو بایدن در قبال تسلط طالبان بر افغانستان، برخی مقام‌های پنتاگون درباره خطر «تجدید قوای» گروه‌های تروریستی از قبیل القاعده در این کشور هشدار دادند.

هشدار پنتاگون درباره احتمال قدرت‌گیری مجدد القاعده در افغانستان

به گزارش قدس آنلاین؛ مقام‌های وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با اشاره به تسلط طالبان بر افغانستان درباره احتمال قدرت گیری دوباره القاعده و دیگر شبکه‌های تروریستی در این کشور هشدار دادند.

بنا بر گزارش وبگاه «پالتیکو»، «پنتاگون هشدار می‌دهد که شبکه‌های تروریستی مستقر در افغانستان پس از کنترل طالبان (بر افغانستان) می‌توانند سریعتر از آنچه انتظار می‌رفت قدرت پیدا کنند».

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اعلام کرد، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا طی ۲۴ ساعت گذشته به قانونگذاران کنگره اعلام کرد که با توجه به تسلط طالبان بر افغانستان او خواهان «ارزیابی مجدد» درباره احتمال تجمع و قدرت گیری گروه‌های تروریستی از قبیل القاعده و داعش در خاک این کشور است.

کربی البته تاکید کرد، هنوز زود است که پنتاگون درباره اینکه طی هفته‌ها و ماه‌های آینده تهدید تروریستی به چه شکل خواهد بود، قضاوت قطعی داشته باشد.

بنا بر گزارش پالتیکو، دو منبع مطلع به این رسانه آمریکایی گفتند، به رغم این اظهارات سخنگوی پنتاگون، مقام‌های دفاعی آمریکا  هشدار داده‌اند با توجه به سقوط روز یکشنبه هفته گذشته کابل به دست طالبان، احتمال این وجود دارد که شبکه‌های تروریستی در افغانستان به سرعت تجدیدقوا کنند.

طبق این گزارش، ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا روز یکشنبه هفته جایر به سناتورهای آمریکایی گفت، احتمال می‌رود که پنتاگون ارزیابی قبلی خود درباره تهدید تروریستی برآمده از افغانستان را تعدیل کند.

تسلط طالبان بر افغانستان به دنبال خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، انتقادات شدید جمهوری‌خواهان از دولت جوبایدن را به دنبال داشته است.

بر همین اساس، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا با تاختن به شیوه اجرای تصمیم خروج این کشور از افغانستان تاکید کرد که «زمان استعفای بایدن (از ریاست جمهوری) فرا رسیده است».

«لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکایی هم در انتقادی شدید از مواضع دولت بایدن در قبال افغانستان ادعا کرد، این دولت «شرایط را برای یک یازده سپتامبر دیگر مهیا کرد».

وی افزود: «اگر طالبان نبود، اصلا (حملات) یازده سپتامبر وجود نداشت. طالبان تروریست‌های تندرو هستند، آنها جهادگرایان اسلامگرا و متحد القاعده هستند».

تشدید فشارهای جمهوری‌خواهان به دولت جو بایدن دموکرات درباره وضعیت جاری در افغانستان در شرایطی انجام شده که بنا بر گزارش‌ها حضور نظامی این کشور در افغانستان به زودی پایان می‌یابد.

یک مقام آمریکایی  روز گذشته به شبکه خبری «اسکای‌نیوز» خبر داد که  طی سه روز آینده حضور نظامی آمریکا در افغانستان به طور کامل پایان می‌یابد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که یک ماه پیش در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفته بود قرار نیست طالبان بر افغانستان مسلط شود و ارتش این کشور توان مقابله با آنها را دارد، بامداد امروز سه شنبه یک بار دیگر درباره افغانستان سخنرانی کرد.

بایدن در این سخنرانی با دفاع تمام قد از تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان گفت، ماموریت واشنگتن در افغانستان ایجاد دموکراسی و ملت‌سازی نبوده است.

به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، «ما تقریباً ۲۰ سال پیش به افغانستان رفتیم، با اهدافی مشخص که عبارت بود از دستگیر کردن آنهایی که ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ما حمله کردند و حصول اطمینان از اینکه القاعده نمی‌تواند از افغانستان به عنوان پایگاهی برای حمله مجدد به ما استفاده کند. ما این کار را انجام دادیم. ما القاعده در افغانستان را به شدت تضعیف کردیم. هیچ‌گاه از تلاش برای یافتن اسامه بن‌لادن دست نکشیدیم و او را پیدا کردیم. این اتفاق یک دهه پیش رخ داد».

وی افزود: «تنها منفعت ملی حیاتی ما در افغانستان امروز هم همانی است که همیشه بود: جلوگیری از وقوع یک حمله تروریستی دیگر به خاک ایالات متحده آمریکا. من سال‌هاست گفته‌ام که مأموریت ما بایستی مأموریتی محدود و بر مبارزه با تروریسم متمرکز باشد».

بایدن در بخش دیگری از اظهاراتش گزارش‌های پیشتر منتشرشده مبنی بر اینکه دولت او از پیشروی سریع نیروهای طالبان در افغانستان غافلگیر شده را تأیید کرد.

او بعد از بیان اینکه می‌خواهد با مردم آمریکا صادق باشد گفت که تسلط طالبان بر افغانستان سریعتر از پیش‌بینی‌های دولت او اتفاق افتاده که دلیل آن هم تسلیم شدن رهبران افغانستان و نجنگیدن نظامیان ارتش بوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با بیان اینکه تا کنون چهار دولت آمریکا درگیر جنگ افغانستان بوده‌اند گفت که قصد نداشته خاتمه مأموریت آمریکا در افغانستان را تحویل دولت پنجم بدهد.

او با بیان اینکه می‌داند که تصمیمش در این خصوص با انتقادهایی همراه خواهد بود، خطاب به منتقدان گفت: «انتظار دارید چند نسل از دختران و پسران آمریکا را به افغانستان بفرستم؟».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.