۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 764921

چه دشوار است که هم عزادار تاسوعای حسینی باشی، هم اندوهگین از فراق انبوه زائرانی که امسال جایشان در حرم خالی است؛ این حس و حالِ امروز خادمان حرم مطهر حضرت رضا(ع) است که توفیق میزبانی از انبوه عزاداران حسینی را ندارند.

حرم مطهر رضوی در سوگ تاسوعای حسینی

به گزارش قدس آنلاین، خوب یادمان هست که در تاسوعا و عاشورای حسینی هر سال، دسته‌های عزاداری فوج فوج به سمت حرم مطهر رضوی حرکت می‌کردند؛ خیابان‌های منتهی به حرم مملو از عزاداران بود و در صحن‌ها و رواق‌ها هم جای سوزن انداختن نبود؛ خادمان حرم هم که یک سال را به شوق خدمت به زائران در تاسوعا و عاشورای حسینی سپری کرده بودند، پرتلاش‌تر از همیشه، غبار غم از چهره عزاداران می‌زدوند و برایشان اسپند دود می کردند، اما ... .

اما برای دومین سال متوالی، کرونا این توفیق را از خادمان حرم سلب و شرایط میزبانی را سخت‌تر کرده است؛ اگرچه سال قبل امکان حضور برخی هیئت‌های عزاداری در حرم مطهر فراهم بود اما موج پنجم کرونا و تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی بر پیروی از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و مصوبات ستاد ملی کرونا برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، سبب شد در تاسوعا و عاشورای حسینی امسال، حرم مطهر رضوی میزبان جمع محدودتری از زائران باشد.

خادمان، نائب‌الزیاره همه مردم ایران

امروز حرم مطهر رضوی که با کتبیه‌های محرم سیاه‌پوش شده است، محفل عزاداری تاسوعای حسینی است؛ محفلی که اگرچه تعداد حاضران در آن بسیار اندک و محدود است اما پخش زنده آن از رسانه ملی و فضای مجازی، دل‌های بسیاری از مردم مشهد و دیگر نقاط کشور را همراه خود دارد.

خادمان و اندک زائران حاضر در حرم نیز نائب‌الزیاره همه این دلدادگان‌اند و این یعنی، همه ایران، زائر امام رضا(ع) در روز تاسوعای حسینی هستند.

مراسم عزاداری با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی

مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در حرم مطهر با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و با سخنرانی آیت الله علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه مشهد ادامه یافت. مرثیه‌خوانی و ذکر مصیبت توسط مداحان و ذاکران اهل بیت(ع)، بخش دیگری از این مراسم بود. رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و نظارت خادمان سلامت بر اجرای آن از مهم‌ترین تدابیر برگزاری مراسم عزاداری در حرم مطهر رضوی بود. همچنین چیدمان فرش‌ها در صحن‌های حرم مطهر به گونه‌ای بود که فاصله‌گذاری اجتماعی به بهترین شکل ممکن رعایت شود و زائران در سلامت باشند.

تاسوعای حسینی امسال در حرم مطهر امام رضا(ع)، اگرچه با فراق انبوه زائران و بغض و اندوه خادمان همراه بود، اما شکوهی به وسعت ایران داشت، چرا که چشم‌های دلدادگانی از سراسر کشور همراه این مراسم بود؛ چشمانی که در این سوگ عظیم اشکباران بود... .

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.