باتوجه به افزایش هزینه های زندگی کارگران، این روزها شاهد این هستیم شاهد بیکاری در بین این قشر از جامعه به دلیل کرونا هستیم.

سوءاستفاده کارفرمایان از شرایط کرونا/بیمه کارگران کامل به تامین اجتماعی ارسال نمی شود

به گزارش قدس آنلاین، بسته شدن تمام خدمات شهری، زندگی را برای کارگران روزمزد که به درآمدهای روزانه خود برای امرار معاش نیازمند هستند، دچار مشکل کرده است.

بیش از ۱۹ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد. این موضوع به همراه رکود اقتصادی، بیکاری گسترده‌ای را به کارگران بخش‌های مختلف در ایران وارد کرده است.تعطیلی اصناف و مشاغل برای قطع کردن زنجیره کرونا مشکلات این قشر را بیشتر کرده است.

قبل از تعطیل کردن بازار و کسب و کارها باید به فکر معاش و درآمد نیروهای کار بود چرا که کارگران روزمزد و کارگران ساختمانی و فصلی که در بحران کرونا، اشتغال آن‌ها به شدت کاهش یافته در این ایام امرار معاش آن‌ها به سختی می‌گذرد که این امر نیازمند آن است تا دولت با در نظر گرفتن مشوق‌هایی در گذران معیشت این گروه هدف یاری رسان باشد.

افزون بر این کارگرانی که قرارداد رسمی ندارند و حقوق ثابت ماهانه دریافت نمی‌کنند نیز در شرایط تشدید شیوع ویروس کرونا یا بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند، یا درگیر مشکلات معیشتی هستند و برخی کارگاه‌ها شاغلان خود را به مرخصی  بدون حقوق می‌فرستند و این کارگران در اغلب موارد از کمک‌های معیشتی بی‌نصیب می‌مانند.

هادی ابوی دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری درباره سوءاستفاده کارفرمایان از حضور ۵۰درصدی در شرایط کرونا، اظهار کرد: زمانی که کارگران در ستاد مقابله با کرونا نماینده‌ای ندارند، کسی نیست که بتواند مشکلات کارگران را بازگو کند.

دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ادامه داد: تعداد زیادی از کارگران در بحث کرونا بیکار شدند، عده‌ای دیگر مبتلا شدند و هزینه‌های درمان را نداشتند، عده‌ای دیگر از ترس بیکاری با شرایط بیماری به سرکار رفتند و همین مسئله باعث گسترش بیماری شد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از کارگران به بهانه کرونا اخراج شدند، افزود: اگر قرار است شعار سال تحقق یابد، سود کارخانه اول باید به کارگر برسد. در حال حاضر کارفرمایان به بهانه‌های مختلف کارگران خود را اخراج کرده اند.

ابوی گفت: بعضی از کارفرمایان هم در حق کارگران احجاف می‌کنند، به کارگران می‌گویند ۱۵روز در ماه سرکار بیایید و ۵۰درصدی باشید، آن وقت لیست ۱۵روز بیمه برای کارگران در سازمان تأمین اجتماعی رد می‌کنند. از سوی دیگر کارفرما حقوق ۱۵روز را پرداخت می‌کند.

ناصر چمنی رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفته تنها جایی که آماری از مبتلایان به کرونا داده نشده جامعه کارگری است، در حالی که اگر این آمار ارائه می‌شد متوجه می‌شدیم که چند درصد کارگران مبتلا شده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.