«لوان جاگاریان» سفیر فدراسیون روسیه در تهران درباره سفر رئیس‌جمهور ایران به مسکو ابراز امیدواری کرد که هر وقت وضعیت ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا اجازه دهد این سفر انجام شود.

امیدواری سفیر روسیه برای سفر رئیسی به مسکو

به گزارش قدس آنلاین، سفیر فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» درباره سفر ‌آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به مسکو صحبت کرد.

«لوان جاگاریان» سفیر فدراسیون روسیه در تهران اعلام کرد، مسکو امیدوار است که ‌آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران بتواند به روسیه سفر کند.

او به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «همانطور که شما می‌دانید قبل از شروع همه‌گیری (ویروس کرونا) روسای جمهور ما (روسیه و ایران) مرتبا با هم در روسیه، ایران و در حاشیه نشست‌های مختلف بین‌المللی با هم دیدار می‌کردند».

سفیر روسیه در تهران ادامه داد: «ما امیدواریم که در صورت عادی شدن وضعیت شیوع (ویروس کرونا) شرایط برای انجام (سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو) مهیا شود».

جاگاریان در این مصاحبه تاکید کرد که روسیه از تبدیل ایران به عضو دائم «سازمان همکاری شانگهای» (SCO) حمایت می‌کند.

طبق گزارش اسپوتنیک، ایران در سال ۲۰۰۸ درخواست خود را برای تبدیل شدن به عضو دائم سازمان همکاری شانگهای مطرح کرده است.

سفیر روسیه در تهران در این مصاحبه گفت: «ما مواضع نزدیک و در مورد تعدادی از موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای مواضعی همسو داریم».

وی افزود: «در رابطه با نشست شورای همکاری شانگهای که برای ماه سپتامبر سال جاری در دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) برنامه‌ریزی شده است، من می‌خواهم این موضوع را تایید کنم که روسیه از درخواست ایران برای عضویت دائم در این سازمان حمایت می‌کند».

بنا بر گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در صحبتی که با سید ابراهیم آیت‌الله رئیسی برای تبریک پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری ایران داشت، درباره نشست آتی سازمان همکاری شانگهای هم صحبت کرد.

این رسانه روس به جزئیات بیشتری درباره صحبت پوتین با آیت‌الله رئیسی درباره نشست ماه سپتامبر سازمان همکاری شانگهای اشاره نکرد.

سازمان همکاری شانگهای از دل گروهی با نام گروه «شانگهای ۵» در آوریل سال ۱۹۹۶ با عضویت چین، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان تشکیل شد.

اولین دستور کار این گروه تعیین و غیرنظامی کردن مرزهای بین روسیه و قزاقستان بود. همچنین به تدریج اقدامات اعتمادساز دیگر برای حل و فصل سایر درگیری‌ها نیز صورت گرفت. با موفقیت فرآیند مذکور در سال ۱۹۹۸ دستور کار این گروه به بحث‌هایی همچون مقابله با قاچاق مواد مخدر، مقابله با تروریسم و ایجاد امنیت جمعی گسترش یافت.

در سال ۲۰۰۱ با پیشنهاد رئیس‌جمهور چین نام سازمان «شانگهای ۵» به سازمان همکاری شانگهای تغییر پیدا کرد و ازبکستان نیز به جمع این کشورها اضافه شد. از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون سازمان همکاری شانگهای تحولات گوناگونی را به خود دیده که عمدتاً در مسیر وظایف این سازمان بوده است.

در سال ۲۰۰۴ همکاری‌های منطقه‌ای برای تبادلات انرژی در دستور کار این سازمان قرار گرفت و در سال ۲۰۰۵ دبیرخانه دائمی آن در شهر پکن راه‌اندازی شد. همچنین در سال ۲۰۰۶ شورای هماهنگی این سازمان برای تجارت ایجاد شد که مقر آن در شهر مسکو قرار دارد. علاوه بر این، سازمان تلاش کرده تا با تشکیل ناظران انتخاباتی و همچنین کمک‌های ضروری در هنگام بلایای طبیعی به قدرت نرم خود اضافه کند.

سازمان همکاری‌ شانگهای همچنین شاهد اضافه شدن اعضای جدید به فهرست کشورهای خود بوده است. به عنوان مثال کشورهای پاکستان و هندوستان در سال ۲۰۱۷ به عنوان عضو کامل به عضویت این سازمان در آمدند و ایران نیز از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر این سازمان است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.