معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی گفت: امسال باتوجه به شرایط خاص بازار و میانگین بالای برنج داخلی و وارداتی، بهتر است، ممنوعیت فصلی امسال انجام نشود و مغتقد هستیم که باید در این قضیه تجدید نظر شود.

ممنوعیت فصلی برنج باید محدود شود

در پی گرانی برخی اقلام کالاهای اساسی از جمله برنج علی غفوری مقدم  معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی به قدس آنلاین گفت: معمولا در برخی ایام ‌سال با افزایش تقاضا و از طرفی کاهش عرضه همین  اقلام مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در یک ماه گذشته تاقبل محرم به دلیل  افزایش اعیاد و در دهه اول محرم بخاطر افزایش تقاضای حبوبات و برنجی که در این ماه هر ساله با آن مواجه هستیم و از آن طرف هم ممنوعیت واردات برنج شاهد مشکلاتی در این بازار بوده و هستیم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی بیان کرد: هرساله با  نزدیک شدن به فصل برداشت برنج شمال، تنظیم  بازار ممنوعیت فصلی واردات برنج را اعلام‌میکند که از جهتی به خاطر حمایت از کشاورزان داخلی کار درستی است، منتها ما اعتقاداریم، ‌امسال باتوجه به شرایط خاص بازار و میانگین بالای برنج داخلی و وارداتی بهتر است ممنوعیت فصلی امسال انجام نشود و معتقد هستیم که در این قضیه باید تجدید نظر شود.

عفوری مقدم ادامه داد: به نظر ما باید در این قضیه تجدید نظر صورت بگیرد یا اینکه تمهیدات دیگری اندیشیده شود تا ترخیص برنج از گمرک و بنادر در بازده زمانی بیشتری انجام بگیرد.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه واردات برنج از اول مرداد ممنوع شده که این مدت چهار ماه  و کسری واردات برنج باعث ایجاد گرانی در این بازار می شود، یادآور شد: متاسفانه از آن جایی که امسال واردات برنج کمتر بوده  ازطرفی هم میانگین قیمت برنج وارداتی و داخلی بالا رفته است، ضرورت ‌نداشت که این چهار ماه ممنوعیت اعمال و اجرا شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت مشهد اضافه کرد: البته مادرخواست‌تجدید نظر داده ایم که یا در این طرح تجدید نظر شود یا محدودتر یا تمهیداتی اندیشیده شده تا مصرف کننده این بازار کمتر دچار مشکل شود، البته خوشبختانه در همین ایام اتفاقی که افتاد اعلام سهمیه دو هزار و ۵۰۰ تن برنج هندی و تایلندی پاکستانی برای ماه محرم و صفر شد که در حال حاضر در دست توضیع است و توانست تا حدودی به این بازار کمک‌ کند.

البته ناگفته نماند که ۳۵۰ تن برنج پاکستانی هم بود که  در اختیار کمیته امداد امام (ره) قرار داده شد و مابقی در اختیار هیاتهای مذهبی قرار گرفته و بخشی هم به عنوان طرح تنظیم بازار توزیع شده، اما ما معتقد هستیم که این طرح یا باید محدودیت ها کمتر شود یا عرضه افزایش پیدا کند، درعین‌حال که از برنج داخلی حمایت می شود باید مصرف کننده هم ‌متضرر نشود، چون قیمت برنج بالا برود در کنارش حبوبات هم افزایش قیمتی پیدا می کند.

وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به حذف دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی پیش بینی شما از گرانی محصولات در نیمه امسال چیست؟، گفت: ارز ۴ هزار و ۲۰۰ برای برنج و حبوبات خیلی وقت است که حذف شده و در واقع این افزایش قیمتی به خاطر حذف همین ارز ۴ هزار و ۲۰۰ بوده، ولی در واقع چیزی که روی قیمت برنج و حبوبات تاثیر داشته، افزایش جهانی قیمت برنج وارداتی یاحبوبات وارداتی است یامولفه های دیگر که افزایش دارد مثل قیمت حمل و نقل و واردات اینها تاثیر دارند.

عفوری مقدم در توضیح وضعیت بازار مرغ بعد از ثبت فرآیندش در سامانه جامع تجارت و کمبودها و گرانی گوشت مرغ بیان کرد: قیمت مرغ حدودا همان قیمت مصوب است البته در دو هفته قبل شاهد تغییرات و نوسانات قیمت مرغ  بودیم، ولی به هر صورت طرحی را مشترکا با پست به صورت آزمایشی انجام دادیم و الان به صورت نهایی درحال انجام است، طرحی که وضعیت توزیع گوشت مرغ از لحظه کشتار مرغ تا زمان توزیع توسط لیبل های پست که روی بسته درج می شود، قابل پیگیری است و مطمئنیم که این طرح به تنظیم ‌بازار مرغ کمک‌ خواهد کرد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.