حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه کار پیامبران، تبلیغ و ابلاغ است، گفت: در یک مقایسه می‌بینیم که تبلیغات جبهه باطل قوی‌تر است، اما چرا اینگونه است و تبلیغات جبهه حق موثر نیست و یا تمام مسائل را حل نمی‌کند؟

چرا تبلیغ جبهه باطل در برابر حق موفق‌تر است؟

به گزارش قدس آنلاین، مراسم عزاداری دهه دوم محرم هیأت هنر در قالب هفدهمین دوره سوگواره هنر و رسانه با سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و مرثیه‌خوانی مهدی دقیقی و سجاد خسروآبادی هرشب در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

این مراسم هرشب از ساعت ۲۰:۴۵ در حوزه هنری واقع در خیابان حافظ، خیابان سمیه برگزار می‌شود که ابتدا مراسم با دمام‌زنی خادمان هیأت آغاز می‌شود. سپس بعد از آن قرائت قرآن و زیارت وارث و مرثیه‌خوانی ذاکران اهل بیت(ع) انجام شده و در نهایت سخنرانی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام پناهیان در این مراسم به سخنرانی با موضوع «چرا ما در تبلیغات ضعیف هستیم؟» می‌پردازد که در جلسه چهارم آن اظهار داشت: کار شیطان اساساً عملیات روانی، وسوسه و اغواگری است. خداوند در قرآن، انواع کارهای شیطان را توضیح داده است. حتی در جاهایی که وسوسه در دل ایجاد می‌کند، باید بدانیم که کار شیطان است. در جلسات قبل در این خصوص مفصل صحبت کردیم.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه کار پیامبران نیز تبلیغ و ابلاغ است، تصریح کرد: در یک مقایسه می‌بینیم که تبلیغات جبهه باطل قوی‌تر است اما چرا اینگونه است و تبلیغات جبهه حق موثر نیست و یا تمام مسائل را حل نمی‌کند؟ در تاریخ داریم که پیامبر(ص) به طائف می‌روند اما حتی یک نفر هم ایمان نمی‌آورد. در یک شهر نزدیک مکه که دائماً هم رفت‌وآمد داشتند اینگونه بوده است. بنابراین در تاریخ عدم موفقیت ظاهری انبیاء را داریم. در طول تاریخ داریم که امیرالمومنین(ع) تنها برروی ۲ هزار نفر از ۴ هزار خوارج توانست تاثیرگذار باشد. ایشان یک سال با این‌ها گفت‌وگو کرد اما به ظاهر موفق نشدند. البته این از کم توفیقی آنان بوده است و کلمه عدم موفقیت را به اولیای خدا نسبت نمی‌دهیم.

وی گفت: حضرت نوح(ع) ۹۵۰ سال تبلیغ کرد، اما برخی اعداد ایمان آورده را تک رقمی برای ایشان ذکر می‌کنند. چرا این تبلیغ موثر نیست؟

پناهیان با بیان اینک شرایط زمانی ما با گذشته متفاوت بوده و امروز ما باید در تبلیغ موفق باشیم، گفت: امکاناتی در زمان صدر اسلام در اختیار انبیاء الهی نبوده است. یکی از دلایلی که باعث موفقیت جبهه باطل و عدم موفقیت جبهه حق این است که اولیای الهی برای دعوت مردم وعده مطلوب و صحیح می‌دهند. یکی از این وعده‌ها که در قرآن هم آمده است: «وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِیلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ ۚ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ ۖ وَکَثِیرٌ مِنْهُمْ سَاءَ مَا یَعْمَلُونَ؛ و اگر آنها به دستور تورات و انجیل خودشان و قرآنی که از سوی پروردگارشان به سوی آنها نازل شده قیام می‌کردند البته به هرگونه نعمت از بالا و پایین برخوردار می‌شدند، (لیکن) برخی از آنان مردمی میانه‌رو و معتدل، و بسیاری از آنها بسی زشتکار و بد عملند.» این یک نمونه از وعده‌های الهی است.

این سخنران مذهبی تصریح کرد: این آیه را حضرت زهرا(س) هم در یکی از سخنرانی‌ها فرمودند که اگر مردم مدینه پای ولایت امیرالمومنین(ع) ایستاده بودند: «لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ»

وی با اشاره به اینکه شیطان هم وعده می‌دهد منتها شیطان وعده‌هایش دروغ است اما وعده‌های خدا راست است، گفت: در این دعوا باید نشان داد که آن وعده‌های دروغ است و وعده خداوند راست است یعنی روش تبلیغی ما باید این شکل باشد. بخشی از عملیات این است که خداوند وعده‌ها را قبول کنند که اگر این شود با اشتیاق و محکم حرکت خواهند کرد. برای تبلیغ وعده‌های الهی، باید مسیر رسیدن و تحقق آن وعده‌ها را بر اساس علم و دانش توضیح داد. حضرت زهرا(س) نمی‌توانست برای آن مردم توضیح دهد که چرا ولایت امیرالمومنین را بپذیرند، این پاداش‌ها را دارد زیرا آن جامعه نمی‌فهمید. اگر حکیم و با دانش بودند، روی هوا این حرف‌ها را می‌فهمیدند اما جدای از بیماری قلبی، جهل داشتند و می‌گفتند ایشان نشد، کس دیگری چه فرقی دارد؟

پناهیان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی سطح درک، فهم و عقل مردم افزایش یافته است، تصریح کرد: ما به خاطر رشد عقل و دانش موجود باید بتوانیم وعده‌های الهی را محقق کنیم. این ساده نیست که فوکویاما به عنوان اسطوره معاصر در علوم سیاسی و مباحث تمدنی که چندسال قبل می‌گفت آخر دنیا لیبرال دموکراسی اما حالا تغییر ایده داده و می‌گوید: شاید راه‌حل چیزهای دیگر باشد و مثلا چین را نمونه می‌آورد. در حال حاضر قدرت بیانی به واسطه رشد عقل پیدا شده است که در صدر اسلام نبود. اولیای الهی می‌توانستند بگویند اما مردم نمی‌فهمیدند. در آن زمان امیرالمومنین می‌فرمود من از این آب روان برای شب‌های شما می‌توانم نور تولید کنم، مردم می‌گفتند چه می‌گوید. اما الان هر بچه‌ای می‌فهمد که از آب روان می‌توان برق تولید کرد. شرایط امروز، حتی از شرایط ۵۰ سال قبل نیز برای درک و فهم دین بسیار بهتر شده است

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.