«فریبا منتظرظهور» در تازه‌ترین اثر داستانی‌اش به نام «قلم فروش» از نویسنده نه‌چندان موفقی می‌نویسد که از میل مشترک همه انسان‌ها به جاودانگی سوءاستفاده می‌کند.

«قلم فروش»؛ ‌قصۀ نویسنده‌ای که از انسان‌ها سوءاستفاده می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، شخصیت اصلی رمان قلم فروش تازه‌ترین اثر فریبا منتظرظهور که به‌تازگی روانه کتاب‌فروشی‌ها شده، نویسنده جوانی به نام نیماست و رمان روایتی است از نوشتن و ذهن آشفته و بی‌قرار نیما و البته میل مشترک همه‌ انسان‌ها به جاودانگی نام و خاطراتشان.

فریبا منتظرظهور پیشتر در توضیح اینکه رمان قلم فروش به سبک پیکارسک (سبکی که در شخصیت داستان آدمی شیاد است که اموراتش را بیشتر از راه حقه‌بازی و رندی می‌گذراند) و طنزسیاه نوشته شده، گفت: در این کتاب دو راوی وجود دارد؛ نیما که نویسنده است و نسترن، دختری که نیما به او علاقه‌مند شده. نیما نویسنده‌ نه‌چندان موفقی است که به این نتیجه رسیده که نه جامعه ادبی او را کشف کرده و نه خانواده درکش؛ پس مسیر خود را تغییر می‌دهد و برای آن‌هایی که وضع مالی خوبی دارند و عشق به نویسنده بودن، می‌نویسد و با پول خوبی که به دست می‌آورد، به سیر و سفر می رود.

قلم فروش تاکید دارد بر اینکه چه آسان می‌توان برای کسانی که در آرزوی جاودانگی نامشان هستند، دام پهن کرد. صید می‌تواند یک منتقد ادبی باشد یا نویسنده بازنشسته‌ای که می‌اندیشد کارش ناتمام مانده‌ است و یا حتی یک تاجر سنتی؛ اما ریشه‌ این فریب‌خوردگی چیست؟ میل به جاودانگی یا جاه‌طلبی و سودجویی یا فقط در یادها ماندن!

یکی از نکات جذاب در مورد رمان قلم فروش تازگی و زبان حال بودن آن است؛ در این مفهوم، وقتی قصه از کرونا و ترس شخصیت داستان برای آزمایش و دادن تست صحبت می کند، مخاطب را بیش از پیش به خود جذب می کند.

به خصوص که در این دوسال شیوع کووید ۱۹ و زمان های قرنطینه ای که آدم‌ها را بیشتر به سمت کتاب کشاند، کمتر رمانی بود که آینه امروز باشد و از دغدغه و چالش های پاندمی حاضر حرف بزند. بر این اساس خواندن از کرونا و دلشوره‌های ابتلا برای مخاطبانی که دوسالی هست که با این معضل درگیرند، بیش از پیش جالب است.

فریبا منتظرظهور، نویسنده و روزنامه‌نگاری است که کار حرفه ای نویسندگی خود را  از سال ۱۳۸۶ آغاز کرده است. مجموعه داستان‌های هرازگاهی بنشین، سوت، رمان‌های هیاهوی کوهسار و...از جمله آثار او است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.