۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 766124

رسانه ملی و دولت جدید

محمد اسماعیلی؛ کارشناس مسائل راهبردی
رسانه ملی و دولت جدید

رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم رئیس دولت سیزدهم به نکاتی اشاره کردند که بارزترین آن سفارش به مردمی بودن؛ ارتباط با مردم و استفاده از ظرفیت های مردمی است و با قدری تامل درمی یابیم که اجرایی شدن این موارد نیازمند رابطه عمیق و هوشمندانه دولت با رسانه ملی به عنوان قوی ترین و مهم ترین کانال ارتباطی با مردم است.

به عبارت ساده تر  رسانه ملی باید در دولت جدید یک گام نسبت به وظایف رسانه ای خود هوشمند تر و فعال تر ظاهر شود تا بتواند همانند بازوی توانمند دولت در پیشبرد اهداف و همچنین تحقق منویات مقام معظم رهبری ایفای نقش کند. توجه به نکاتی در این باره خالی از لطف نیست:

یکی از امتیازات بالقوه رسانه ملی در اختیار داشتن نزدیک به ۵۰ هزار نفر نیروی انسانی در تهران و شهرستان ها است که لازم است  از این ظرفیت در شناخت و معرفی ظرفیت های مردمی استفاده بهینه‌تری شود.

شاید تا به حال تعریف دقیق و درستی از ظرفیت های مردمی و چگونگی  استفاده از این ظرفیت در سازمان صدا و سیما وجود نداشته باشد و در بهترین شرایط خبرنگاران تعدادی سئوال طرح می کنند و در میان مردم رفته و گزارش های خبری تهیه می کنند و این نازل ترین سطح ارتباط با مردم است که باید اصلاح شود.

پوشش هنرمندانه موفقیت ها

خوشبختانه در کشور هزاران نقطه امیدبخش و غرور افرین و هزاران حرکت رو به رشد در بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی وجود دارد و با همت دولت و پشتیبانی دولت سیزدهم این نقاط امید بخش می تواند صد چندان شود و این وظیفه رسانه ملی  است که این موارد را به صورتی هنرمندانه و با حداکثر خلاقیت و ابتکار به تصویر بکشد و اجازه ندهد این نقاط امید افرین در میان امواج مسموم ارسال شده توسط دشمن گم شود

معرفی استعداد ها و شخصیت های مردمی

امروزه در کشور هزاران استاد دانشگاه، صنعت گر، نخبه علمی، کشاورز نمونه، مخترع، ورزشکار، هنرمند و  چهره های مختلف مردمی وجود دارد که باید به سرعت و در بهترین ساعات در قاب تلویزیون ظاهر شوند تا موج جدیدی از امید آفرینی در کشور ایجاد شود و مردم از نزدیک با فعالیت ها و توفیقات آنها آشنا شوند.

فیلم و سریال

صدا و سیما در کارنامه خود ساخت سریال های فاخر و ارزشمندی دارد که لازم است با تغییر زاویه دید مدیران و تهیه کنندگان ساخت سریال هایی با سوژه های خدمت رسانی، تولید و ارزش گذاری به سبک زندگی اسلامی اضافه شود.

فراموش نکنیم  تقریبا حجم اصلی فعالیت های تولیدی در کشور در شهرستان ها و روستا ها  انجام می شود و این در حالی است که تا کنون نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید محیط گرم و صمیمی زندگی در شهرستان ها و روستاهای کشور را به تصویر بکشیم.

حضور در خط مقدم جنگ تبلیغاتی

موضوع جنگ تبلیغاتی از دیگر مواردی بود که رهبر معظم انقلاب در فراز های پایانی صحبت های خود به آن اشاره کردند. بخشی از این جنگ تبلیغاتی ناظر بر  شایعات و شبهاتی است که روزانه تولید و از طریق فضای مجازی روانه ذهن و قلب مردم می شود و توانسته است ضربه هایی را بر پیکره اعتماد  و همبستگی عمومی وارد کند که در این زمینه نیز  مدیران رسانه ملی باید روزانه نسبت به شناسایی و خنثی سازی این شبهات اقدام کنند و اجازه ندهند  این بسته های مسموم در مویرگ های پیکر جامعه منتشر شود و هر روز سرمایه های بیشتری را از نظام و انقلاب جدا کند.

مردم را در جریان امور قرار دهیم

 در سنوات گذشته گزارشهای صد  روزه و ۶ ماهه در دستور کار دولت‌ها بوده است که زمان آن باید به گزارش های روزانه و هفتگی تقلیل یابد.

  به عبارت دیگر لازم است مردم به صورت روزانه و لحظه به لحظه  از طریق قاب تلویزیون در جریان روند فعالیت های دولت جدید قرار گیرند به طوری که لازم نباشد مردم حس کنجکاوی و پرسشگری خود را از شبکه ها ومنابع غیر مطمئن و ناسالم ارضا کنند.

مشارکت همه جانبه مردم

رسانه ملی زمینه های لازم برای  مشارکت فراگیر مردم در طرح ها و پروژه های ملی را فراهم کند. چرا که هیچ طرحی در کشور بدون مشارکت مردم موفقیت امیز نخواهد بود. از سوی دیگر مشارکت مردم پیش نیاز ها و لوازمی دارد که دولت بدون کمک رسانه ملی از عهده آن بر نمی اید.

تبلیغات بازرگانی برای  همه

تبلیغات بازرگانی شبکه ها باید از انحصار دارندگان ثروت های کلان و چند قلم کالای خاص تجاری خارج  و تدبیری اتخاذ شود که هر کارافرین و هر تولید کننده و هر صنعت گری بتواند به نوعی محصول خود را در تلویزیون تبلیغ کند. البته شاید این سئوال مطرح شود که مگر تاکنون غیر از این بوده است؟ پاسخی که برای این پرسش می دهیم این است که فرضا تا الان هم این چنین بوده است اما قرار نیست همه سازمان ها ونهاد ها در همان جایی که بوده اند باقی بمانند و قرار بر این است که  پیشرفت و حرکت روبه جلو در دستور کار همه سازمان ها و نهادها باشد و رسانه ملی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.