۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 765905

رهبر معظم انقلاب در ابتدای فعالیت دولت های مختلف چه نکاتی را به آنها گوشزد کردند.

توصیه های رهبر معظم انقلاب به دولت های پنجم تا سیزدهم

به گزارش قدس آنلاین، رهبر معظم انقلاب در ابتدای آغاز کار دولت ها توصیه هایی را به عنوان چراغ راه  برای چهار سال فعالیت آنها ارائه می کنند و در این بازه زمانی مردم با مشاهده اقدامات دولت ها عیار و همت آنها را برای عمل به فرموده های رهبری مورد سنجش قرار می دهند.

ایشان در مرداد ماه سال ۱۳۶۸ همزمان با آغاز به کار دولت اول مرحوم هاشمی رفسنجانی می گویند: ما می‌توانیم بعد از رحلت امام (ره)، راه او را ادامه دهیم. اگر ما همان اصول و خطوط و همان قاعده و مبنا را به معنای حقیقی کلمه و به ‌صورت جدی و با همان اراده و امید در دست بگیریم، این راه را ادامه خواهیم داد.

*سازندگی در کنار روحیه انقلابی

رهبر معظم انقلاب در ادامه می فرمایند: علاج مشکلات ما در این است که سازندگی کشور را در کنار تأمین روحیه‌ انقلابی در مردم و حفظ همان صلابت و چهره‌ باعظمت و هیبت انقلاب ببینیم. اگر به رفاه عمومی نیندیشیم و به سازندگی کشور فکر نکنیم، مطمئناً نظام جمهوری اسلامی نخواهد توانست الگو و تجربه‌ مطلوب را به دنیا ارایه بدهد. اگر در مسایل رفاه زندگی عمومی و ایجاد تسهیلات و رفع مشکلات غرق شویم، به طوری که جهت‌گیری‌های انقلابی را به دست غفلت بسپریم، به ابهت و هیبت انقلاب ضربه زده‌ایم و جاذبه‌ آن را در دنیا مخدوش کرده‌ایم و این، مطمئناً به کارایی ما ضربه خواهد زد. بنابراین، این دو در کنار هم مطرح هستند.

*مسئولیت پذیری و مبارزه با فساد

ایشان در سال ۱۳۷۲خطاب به دولت دوم سازندگی با تاکید بر اینکه سستی‌، سهل‌انگاری‌ و کار را بدست‌ حوادث‌ و قضا و قدر سپردن‌، اولین‌ بلایی‌ است‌ که‌ یک‌ مدیر را از صلاحیت‌ کافی‌ و لازم‌ ساقط می‌کند لذا جدی‌ بودن‌ در کار و آرام‌ نداشتن‌ برای‌ انجام‌ آن‌ و نیز احساس‌ مسئولیت‌ برای‌ اصل‌ مسئولیت‌ و وظیفه‌، لازمه‌ کفایت‌ و لیاقت‌ برای‌ مسئولیت‌پذیری‌ است‌، می افزایند: مدیر خوب‌ کسی‌ است‌ که‌ هر کاری‌ را پس‌ از عهده‌دار شدن‌ آن‌ با رعایت‌ اصول‌ اخلاقی‌ صحیح‌ انجام‌ می‌دهد و با رسوخ‌ فساد و عمل‌ غیراخلاقی‌ و ناصحیح‌ مبارزه‌ می‌کند و مسئولین‌ کشور در تمامی‌ رده‌ها باید با دقت‌ به‌ این‌ مهم‌ توجه‌ کنند و بدانند که‌ رسوخ‌ و نفوذ فساد در دوران‌ بازسازی‌ خطری‌ جدی‌ و فلج‌ کننده‌ است‌ و باید مراقب‌ باشند که‌ به‌ وادی‌ فساد مالی‌ و کاری‌ کشانده‌ نشوند.

*فقر و تبعیض

رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۶ خطاب به دولت اول اصلاحات بیان می کنند: من سفارش کرده‌ام و سفارش و تأکید هم میکنم که باید تلاش شود فقر و بی عدالتی و تبعیض که میراث طواغیت گذشته است، در این کشور ریشه کن شود. این‌جانب بیشترین اهتمام را متوجّه این مطلب کرده‌ام و میکنم و توصیه‌ام این است که دیگران نیز همین‌طور عمل کنند. این مسؤولیت ها، فقط برای اقامه عدل، اقامه حکم اللَّه و هموار کردن راه خدا در مقابل پای مردم، ارزش و محبوبیت و جاذبه دارد.تلاش باید برای این باشد.

*شکوفایی اقتصادی

ایشان در آغاز فعالیت  دولت دوم حجت الاسلام سید محمد خاتمی در سال ۱۳۸۰ می فرمایند: ارزش ، اقتدار و توانایی ما در صحنه‌ی بین‌المللی و در مقابل توفان ها، به پشتیبانی مردم است و این نظام بحمداللَّه امروز مردمی‌ترین نظامِ دنیاست. نسبت و ارتباط بین مسؤولان و این مردم، ارتباط ایمان، عاطفه و اعتماد است. ما منابع ثروت و درآمد و نیروی کار فراوان و زمینه‌های متعدّدی برای شکوفایی اقتصادی داریم. از سیاستهای دشمنان اسلام این است که ایمان مردم را بگیرند و اعتقاد آنها به انقلاب را سلب کنند. مبارزه با مفسده‌ی اقتصادی و مالی یکی از کارهایی است که به گشایش اقتصادی کشور کمک خواهد کرد در شرایط متهیج و متشنج سیاسی، آسانترین کارهای جاری هم دشوار خواهد شد.

یکی از موانع پیشرفت اقتصادی کشور، وجود گلوگاه های فساد است که به‌شدت باید از آن ترسید و با آن مقابله و مبارزه کرد. رئیس جمهور و یکایک اعضای تصمیم‌گیر در این نظام، مسؤولند. اعتبار آنها عبارت از این است که به وظیفه خود در مقابل خدا، مردم و قانون اساسی عمل کنند. اجازه ندهید عدّه‌ای با تکیه به نام آزادی - که واقعاً باید بر عنوان مظلوم آزادی گریست که چه سوء استفاده‌هایی از این نام میشود - منکرات و فحشا و بیبندوباری را در جامعه رایج کنند.

*توجه به محرومین

حضرت آیت الله خامنه ای در آغاز فعالیت دولت اول احمدی نژاد برموضوع عدالت تاکید و ادامه می دهند: همه‌ی کسانی که نانشان در بی‌عدالتی است، با عدالت دشمن‌اند. همه‌ی کسانی که با قلدری و زورگویی ـ چه در صحنه‌ی ملی، چه در صحنه‌ی بین‌الملی ـ تغذیه می‌شوند، با عدالت مخالفند. بعضی می‌خواهند با عنوان تندروی، عدالت را متهم و محکوم کنند. وظیفه‌ی دولت عدالتمدار، توجه ویژه به قشر محرومین است.

*اقتدار داخلی

ایشان در سال ۱۳۸۸و در اغاز فعالیت دولت دهم می افزایند: آن کسانی که میخواستند از درونِ این نظام، به نظام جمهوری اسلامی ضربه بزنند، نتوانستند موفق بشوند. انقلاب راه و مسیر مستقیم خود را با قدرت روزافزون تا امروز ادامه داده است و همه‌ ی کسانی که با انگیزه‌ های مختلف در درون این نظام قرار گرفته‌ اند، خواسته یا ناخواسته، به توانائی‌های این نظام کمک کردند. درس بزرگی که ما از فشارهای اقتصادی دریافت کردیم، این است که هرچه میتوانیم، باید به استحکام ساخت داخلی قدرت بپردازیم؛ هرچه میتوانیم، در درون، خودمان را مقتدر کنیم؛ دل به بیرون نبندیم. آنهائی که دل به بیرون ظرفیت ملت ایران میبندند، وقتی با یک چنین مشکلاتی مواجه شوند، خلع سلاح خواهند شد.

*مردم سالاری اسلامی

در سال ۱۳۹۲رهبر معظم انقلاب در آغاز فعالیت دولت یازدهم می فرمایند: امروز در زمینه‌هائی پیشرفت کرده‌ایم که در سال های اول انقلاب تصورش را هم نمیکردیم؛ این مربوط به الطاف الهی و کمک الهی و حضور قوی مردم و تلاش مسئولینی است که در این مدت مشغول تلاش و کار بودند.

اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی، قدرت اجرائی، با متانت، با آرامش، با صفا و صمیمیت، بین خدمتگزاران نظام دست ‌به‌ دست میشود، یک پدیده‌ی بسیار ارزشمند و مهمی است؛ این پدیده ناشی است از مردم‌سالاری اسلامی، که امام بزرگوار ما با درایت خود، با حکمت خود، آن را اساس کار نظام جمهوری اسلامی قرار دادند.

*صلابت در برابر سلطه طلبی

ایشان در سال ۱۳۹۶همزمان با شروع دولت دوازدهم با بیان اینکه یکی از نکاتی که بنده اصرار دارم تکرار کنم و گذارم از ذهن کسی بیرون برود، حضور دشمن و ترفندهای دشمن است. من سه جهت‌گیری عمده را توصیه میکنم: جهت‌گیریِ اوّل، پرداختن به مشکلات مردم -امروز در درجه‌ی اوّل، مشکلات اقتصادی و معیشتی- است؛ جهت‌گیری دوّم، تعامل گسترده‌ی با دنیا است. جهت‌گیری سوّم؛ در برابر هر سلطه‌طلبی، با صلابت و قدرت ظاهر بشوید. وقتمان کم است، کارمان بسیار است، اولویّتها را بایستی رعایت کرد؛ هم در هزینه‌کردها، هم در برنامه‌ریزی‌ها و در همه‌ی کارها، نگاه کنید و اولویّتها را در نظر بگیرید.

* انقلابی، عقلانی و خردمندانه

رهبر معظم انقلاب اسلامی  شهریور ماه  سال جاری نیز در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای دولت جدید، با تأکید بر لزوم استفاده کامل دولت از هر ساعت فرصت گذران خدمت به مردم، تمرکز دولت بر بازسازی «انقلابی، عقلانی و خردمندانه» در همه عرصه‌های مدیریتی کشور را ضروری خواندند و افزودند: اگر تلاش شبانه‌روزی، مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر را همراه توکل و توسل به پروردگار سرمایه خود قرار دهید، قطعاً بر مشکلات فائق خواهید آمد.

ایشان، حرکت بر ریل انقلاب و ایجاد تحرک انقلابی در همه بخش‌های «مدیریت اقتصادی، سازندگی، خدمت‌رسانی، سیاست خارجی، فرهنگ، آموزش و دیگر بخش‌ها» را ضروری خواندند و در عین حال تأکید کردند: انقلابی بودن حتماً باید با عقلانیت و اندیشه‌ورزی و خردمندی همراه باشد و این شیوه جمهوری اسلامی از آغاز بوده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اتخاذ سبک زندگی مردمی، رفتار بی‌تکلف، دوری از اشرافی‌گری و پرهیز از نگاه از بالا به مردم را از دیگر جلوه های مردمی بودن برشمردند و گفتند: باید مشکلات و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشت و ضمن پرهیز از بیان حرف‌های غیر واقعی و ناامید کردن مردم، از آنها کمک فکری و عملی خواست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دولت است که متاسفانه تا حدی آسیب دیده است و راه ترمیم آن، «یکی شدن حرف و عمل مسئولان» است.

ایشان افزودند: باید در وعده‌ها و صحبت‌ها بسیار مراقب بود و اگر وعده‌ای داده شد، حتماً به آن عمل شود زیرا دادن وعده و عمل نکردن به آن موجب سلب اعتماد مردم خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.