۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
کد خبر: 766429

پیام‌های سفر وزیرامورخارجه به بغداد و دمشق

حسن هانی‌زاده - تحلیلگر مسائل منطقه

وزیر امور خارجه کشورمان در چند روز اخیر، پس از حضور در عراق که به منظور شرکت در «نشست همکاری و مشارکت بغداد» صورت گرفت به دمشق رفت و با مقامات این کشور از جمله شخص بشار اسد به رایزنی در مورد مسائل مختلف و دوجانبه پرداخت. انتخاب بغداد و دمشق به عنوان نخستین مقصد سفر حسین امیرعبداللهیان اما از ابعاد مختلف حائز اهمیت بوده و پیام‌هایی به دنبال دارد.

حضور تاریخی وزیر امورخارجه در نشست مهم همسایگان عراق و سپس سوریه، در گام نخست نشان داد تهران نسبت به تحولات منطقه و به‌ویژه کشورهای عربی نگاهی کاملاً همگرایانه دارد. خروجی این اقدام هم ثأثیر مثبتی است که بر ثبات و امنیت منطقه خواهد داشت. نشست بغداد روشن ساخت ایالات متحده پس از تحمل شکست‌های سخت و پرهزینه در منطقه، دیگر مایل به ادامه این روند در خاورمیانه نیست. اگرچه فرانسه با حضور پررنگ خود در کنفرانس سعی کرد این‌گونه القا کند که راغب است جای آمریکا را بگیرد ولی به سبب بدبینی عمیق مردم منطقه بعید است جای پایی برای فعالیت خروس‌ها در بین‌النهرین وجود داشته باشد. در این بین تهران که در طول سالیان مبارزه با تروریسم همسنگر عراقی‌ها و سوری‌ها بود حال می‌خواهد به آن‌ها پیام دهد که همچنان پشتیبان آن‌ها بوده و در کنار آن‌ها خواهد بود. اعلام وزیر خارجه و ابراز علاقه برای توسعه مناسبات همه‌جانبه با دمشق و بغداد این پیام را به روشنی منعکس کرد.

در گام دوم، حضور وزیرخارجه در این دو پایتخت، بازتابی از روابط مستحکم میان ایران با عراق و سوریه است. سوریه عمق راهبردی ایران بوده و در پازل مقابله با رژیم صهیونیستی یک بازیگر بسیار مهم است، بنابراین تهران هرگز اجازه نخواهد داد شام به جایگاهی برای جولان تروریست‌ها تبدیل شود. با این نگرش می‌توان انتظار داشت جمهوری اسلامی در آینده نقشی فرابخشی در بازسازی سوریه ایفا خواهد کرد. اقدام امیرعبداللهیان به معنی شکست توطئه‌های محور غربی -عبری- عربی نیز هست؛ یعنی با وجود پایان نسبی فعالیت علنی تروریست‌ها، اما این محور با مدیریت سعودی همچنان ایده دور ساختن بغداد و دمشق از محور مقاومت را به جد دنبال می‌کند که تاکنون به جایی نرسیده است.

اما پیام برجسته این سفر، دیدار امیرعبداللهیان با برخی از رهبران جهادی گروه‌های مقاومت فلسطین در دمشق بود. این موضوع تنها چند روز پس از تهدیدهایی که از سوی نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه کشورمان در سفر به واشنگتن ابراز شد اتفاق افتاد و نشان‌دهنده تصمیم ایران برای تقویت محور مقاومت برای تقابل احتمالی با رژیم صهیونیستی است. ضمن اینکه این رویکرد ثابت کرد محور مقاومت باوجود همه تهدیدها و توطئه‌ها، یکدست‌تر از گذشته است و این همگرایی می‌تواند موجب انزوای هر چه بیشتر صهیونیست‌ها در آینده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.