رئیس فدراسیون هندبال کشورمان در تشریح لغو مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی تهران گفت: وضعیت بد کرونا، افزایش مرگ و میر و شرایط بد واکسیناسیون میزبانی ایران را به عربستان داد.

افزایش فوتی‌های کرونا و واکسیناسیون ضعیف میزبانی را از ایران گرفت

به گزارش قدس آنلاین، بیستمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا قرار بود پس از سال‌ها به میزبانی کشورمان برگزار شود. ۲۸ دی تا ۱۱ بهمن ماه سالن دوازده هزار نفری آزادی تهران میزبان مردان آسیا در مهمترین رویداد این قاره بود تا چهره تیم‌های برتر برای حضور در مسابقات جهانی مشخص شود اما کرونا باعث شد تا کنفدراسیون هندبال آسیا روز پنجشنبه طی نامه‌ای به ایران اعلام کند که به دلیل شرایط وخیم کووید ۱۹ در کشورمان کشورهای آسیایی حاضر به حضور در ایران نبوده و میزبانی را از ایران گرفته و در نهایت به کشور عربستان بدهد.

علیرضا پاکدل رئیس فدراسیون هندبال در حاشیه بازدید وزیر ورزش و جوانان از اردوی تیم ملی هندبال بانوان توضیحاتی را پیرامون لغو این میزبانی و لغو دو دیدار تدارکاتی تیم ملی هندبال بانوان به دلیل شرایط وخیم کرونا در کشورمان ارائه داد.

علیرضا پاکدل رئیس فدراسیون هندبال در این رابطه گفت: ۳۵ روز پیش کنفدراسیون هندبال آسیا به ما اعلام کرد که بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی و مراکز بهداشتی، ایران در خصوص بحث کرونا وضعیت نامطلوبی دارد و با توجه به زمان زیادی که تا مسابقات نمانده است می‌خواهد میزبانی را از ایران بگیرد چرا که اگر کشور دیگری قرار باشد میزبان این رویداد باشد نمی‌تواند در فاصله یک ماه تا مسابقات شرایط را برای میزبانی مهیا کند و باید فرصت آماده سازی داشته باشد.

وی افزود: یک جلسه تعیین وقت شد که به صورت کنفرانسی با حضور دکتر علی نژاد معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش با مسئولین کنفدراسیون هندبال آسیا صحبت کردیم. ما اعلام کردیم که انشالله در یکی دو ماه آینده وضعیت کرونا در کشور ما بهتر خواهد شد.

دکتر علی نژاد هم که خودشان پزشک هستند توضیحاتی ارائه دادند که در پیک‌های قبلی بعد از یک ماه شرایط رو به افول گذاشت و بهتر شد و ما الان در پیک هستیم و تا یک ماه آینده ریزش‌ها شروع می‌شود و به همین واسطه به ما یک ماه فرصت بدهند.

آنها ابتدا قبول نکردند و تنها دو هفته فرصت دادند و با اصرار ما این فرصت تا آخر آگوست یعنی سه شنبه اعلام شد. متأسفانه این کرونای جدید برخلاف پیک‌های قبلی طولانی‌تر شده است ما تنها بعد از یک ماه شاهد کم شدن آمار نبودیم بلکه در آن زمان فوتی‌های ما ۲۵۰ نفر بود و الان به ۶۰۰ نفر یعنی دو نیم برابر شده است.

وی اظهار داشت: کنفدراسیون هندبال آسیا اعلام کرد که این مسئله آسیایی‌ها را ترسانده به طوری که خیلی از کشورهای آسیایی حاضر نیستند با وضعیت کرونا به ایران بیایند. آنها حتی اعلام کردند که اگر می‌خواستیم میزبانی را به شما ندهیم از همان روز اول میزبانی را نمی‌دادیم ولی قبول کنید که الان وضعیت کرونا در کشور شما مطلوب نیست. مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا به نوعی برند مسابقات این قاره است و این اصلاً خوب نیست که مسابقات با تعداد تیم‌های کمتری برگزار شود.

رئیس فدراسیون هندبال کشورمان خاطرنشان کرد: در نهایت بعد از گذشت این مدت روز پنجشنبه کنفدراسیون هندبال آسیا طی نامه‌ای از ایران عذرخواهی کرد و این میزبانی را از ما گرفت. آنها در نامه خود به این مسئله اشاره کرده‌اند که وضعیت کرونا در ایران وخیم است و بهتر نشده است. شما بیشترین تعداد کشته‌ها را در دنیا دارید و این مسئله برای ما قابل قبول نیست. با توجه به اینکه هندبال به عنوان یکی از رشته‌های توپی مطرح دنیا دارای درگیری فیزیکی زیادی در زمین است و تعداد هر تیم نیز متشکل از ۲۳ ورزشکار مربی و کادر است این واقعاً شدنی نیست که میزبانی را به شما بدهیم. از آن طرف در نامه به بحث شرایط بد واکسیناسیون در ایران هم اشاره شده است که شما وضع خوبی ندارید و این یکی از مسائلی است که آمارها در ایران نشان داده است و قطعاً تا یک ماه آینده بهتر نمی‌شود تا تصمیم بگیریم.

پاکدل ادامه داد: آنها اعلام کردند که ایران برای ما کشور مهمی است و قطعاً ایران می‌تواند در آینده میزبان مسابقات و رویدادهای دیگر باشد و ما این مسئله را جبران می‌کنیم و در نهایت میزبانی را از ما گرفته و اعلام کردند که عربستان میزبان مسابقات قهرمانی آسیاست.

وی در مورد همکاری کمیته ملی المپیک برای حل این مشکل هم گفت: حتی ما این مسئله را از طریق کمیته ملی المپیک هم پیگیری کردیم به طوری که چهار روز پیش آقای صالحی امیری طی نامه‌ای به شیخ سلمان رئیس کمیته المپیک آسیا و رئیس کنفدراسیون هندبال آسیا درخواست کرد تا یک مهلت دیگر به ما بدهند و در این تصمیم گیری تجدید نظر شود تا شاید در دو ماه آینده وضعیت کرونا در ایران بهتر شود اما این اتفاق نیافتاد.

وی در پاسخ به این سوال که «در هر صورت میزبانی چنین رویدادی با این شرایط کرونا مسئولیت سنگینی بوده و آیا شما تمهیداتی برای این مسئله داشتید یا خیر هم»، گفت: به هر حال ما تمهیداتی برای برگزاری مسابقات اندیشیده بودیم و وزارت ورزش و کمیته المپیک نیز در این بحث از ما حمایت می‌کردند اما این مکاتبات و پیگیری‌ها به نتیجه ننشست. ظاهراً کشورهای آسیایی به کنفدراسیون هندبال آسیا اعلام کرده‌اند که شرایط ایران خوب نیست و عادی و طبیعی نیست و این مسئله نیز در نامه آسیایی‌ها اشاره شده بود.

پاکدل در ادامه پیرامون وضعیت اردوی تیم ملی هندبال بزرگسالان کشورمان و اردوهای پیش رو هم بیان داشت: اردوی دوم ما از دوم مهرماه در تهران آغاز می‌شود. اردوی اول ما هم چند روز قبل با حضور مانوئل فرناندز برگزار شد که وی از شرایط و امکانات اردو راضی بود. با توجه به اینکه میزبانی از ما گرفته شده و به کشور رقیب ما عربستان داده شده کار ما سخت‌تر خواهد شد. ما در کشور خودمان می‌توانستیم راحت تر سهمیه مسابقات قهرمانی جهان را بگیریم اما الان کار سخت شده است. امیدواریم این مسئله باعث شود تا انگیزه بچه‌ها بالا رفته و با این انگیزه مضاعف برای مسابقات بهتر آماده شوند.

وی پیرامون چگونگی حضور لژیونرها در اردوی تیم ملی هم خاطرنشان کرد: در بحث لژیونرها هم باید گفت قرار است یک ماه آینده زمان تعطیلات مسابقات جهانی در اردوی داخلی یا اردوی خارجی که پیش بینی کرده باشیم حضور یابند.

اما مسئله دیگری هم در کنار لغو مسابقات هندبال قهرمانی آسیای تهران فدراسیون را در این روز دچار چالش کرد بحث لغو اردوی تدارکاتی قطر برای تیم ملی هندبال بانوان به دلیل ادامه شرایط وخیم کرونا در کشورمان بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.