معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در چهار ماه نخست امسال از جمع ۳۵۴ هزار و ۷۰۳ راس گاو استان معادل ۴۰.۹۵ درصد کشتار شده در حالی که میزان مجاز کشتار ۳۰ درصد است و کشتار بیش از حد مجاز دام سنگین در این استان بسیار نگران‌کننده است.

کشتار دام سنگین در خراسان رضوی ۱۱ درصد بیشتر از حد مجاز است

به گزارش قدس آنلاین، حسن جعفری  افزود: ادامه وضعیت موجود علاوه بر ضربه زدن به موجودی دام سنگین استان، تهدیدی برای تامین گوشت قرمز و مواد لبنی تولیدی در این بخش است .

وی ادامه داد:طی چهار ماه نخست امسال در کشتارگاه صنعتی مشهد،  ۲۱ هزار و ۷۵ راس گاو نر و ۳۱ هزار و ۸۹۴ راس گاو ماده کشتار شده است و  در همین مدت کشتار دام سبک به تعداد ۵۰۹ هزار و ۴۵۵ راس گوسفند نر و ۹۳ هزار و ۹۹۳ راس گوسفند ماده بوده است.

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در این مدت از ۶ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۷۳۱ راس گوسفند استان، معادل ۳۵.۸۹ درصد آن کشتار شده است.

جعفری با بیان این که کشتار دام سبک نیز حدود چهار درصد بیشتر از حد مجاز است ادامه داد: کشتار دام معمولا در نیمه اول سال بیشتر است اما روند فزاینده کشتار موجب نگرانی جدی برای تداوم کشتار در نیمه دوم سال جاری شده است.

وی تاکید کرد: برای حل وضعیت موجود باید در سطح کلان کشوری و در حوزه وزارت جهاد کشاورزی به صورت آنی تصمیم گیری و اقدام صورت گیرد.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به این که وضعیت موجود به دلیل افزایش هزینه و کاهش درآمد دامداران ایجاد شده است گفت:در مرحله نخست باید برای تامین نقدینگی دامداران اقدام و با پرداخت تسهیلات کم‌بهره، از اجبار دامدار به کشتار دام جلوگیری کرد.

جعفری افزود: در گام دوم، تامین نهاده‌ها اهمیت فراوانی دارد زیرا باید نهاده مورد نیاز به خصوص در بخش دام سنتی به میزان کافی تامین شود چون این بخش ضعیف تر است و میزان سهمیه نهاده آن معادل ۵۰ درصد سهم دامداران صنعتی است بنابراین دسترسی آنان به خوراک دام کمتر است.

وی تاکید کرد: با افزایش سقف نهاده‌ها، تسریع و تسهیل در ترخیص و تحویل نهاده به دامداران از بنادر و مدیریت بهای نهاده ها، از دیگر اقدامات ضروری است که صد البته در سطح ملی و با عزمی راسخ در این عرصه، شدنی است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سطح استانی هیچ گونه اختیار و قدرت مدیریتی در حوزه نهاده وجود ندارد و صرفا نهاده‌ای که با هزار مشکل و مشقت به استان می‌رسد در همان حد کم مدیریت و بر اساس سهمیه توزیع می‌شود.

جعفری افزود: متاسفانه شرایط ناشی از خشکسالی، کمبود علوفه، گرانی نهاده و در نهایت افزایش کشتار دام مولد، موجب گرایش بیشتر دامدار به سمت کاهش فشار بر روی خود با کشتار دام ضعیف و کم بهره شده است.

وی اظهار کرد: پیش از این به طور معمول یک میلیون تن علوفه بهاری روییده در مراتع، صرف تغذیه دامهای این استان و دیگر نقاط کشور می‌شد اما امسال کاهش شدید بارندگی، موجب خشکی مراتع و از دست رفتن فرصت تعلیف بهاری دام ها شد.  

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هم‌اینک دامپروران، که جمعیت دام سبک خود را پیش از این با همین علوفه بهاری حاصل از مراتع تغذیه می‌کردند، مجبور به صرف هزینه‌های مازاد شده‌اند تا با خرید علوفه، دام سبک را به صورت دستی تعلیف کنند.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.