مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال ۱۰ هزار و ۳۶ تن انواع بذور اصلاح‌شده توسط شبکه تعاون در استان توزیع شده و برای کشت محصولات باکیفیت در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

توزیع بیش از ۱۰ هزار تن بذر اصلاح‌شده بین کشاورزان خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، ایرج ناصری‌مقدم بذرهای توزیع شده میان کشاورزان استان را شامل گندم، جو و پنبه ذکر کرد و افزود: این میزان بذر اصلاح‌شده در اختیار کشاورزان متقاضی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: دسترسی به موقع به بذر باکیفیت نقش به‌سزایی در بهبود کیفیت محصول و به دنبال آن افزایش درآمد کشاورزان دارد و بذرهای اصلاح شده که مقاومت بیشتری در برابر بیماری‏ و شوک ‏های محیطی (از جمله تغییرات آب و هوایی) دارند، کمک شایانی به کشاورز در افزایش محصول، امنیت غذایی و بهبود معیشت می‌‏کنند.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی انتخاب بذر مرغوب اعم از رقم خوب، پرمحصول و تناسب آن با اقلیم منطقه را مهمترین رمز برداشت محصول مناسب و عملکرد کمی و کیفی بالا در عرصه کشاورزی دانست.

وی بیان کرد: استفاده از بذرهای اصلاح شده در سال‏های اخیر به دلیل داشتن فوایدی همچون مقاومت بالای گیاه در طول دوره کشت در برابر بیماری و تنش، در استان گسترش یافته است.

ناصری‌مقدم گفت: مهمترین اهداف اصلاح نباتات را می‌توان بهبود کیفیت، افزایش تولید در واحد سطح، مقاومت در برابر آفات و بیماری ها و مقاومت در برابر تنش های محیطی دانست و یکی از مهم‏ترین دلایل افزایش استفاده از بذرهای اصلاح شده، مقاومت آن در برابر شرایط نامساعد محیطی و آفات است.

خراسان رضوی با داشتن رتبه نخست کشور از نظر شمار تشکل های تعاون روستایی، ۶۸۲ تشکل فعال در حوزه تعاون روستایی، کشاورزی و زیربخش های آن دارد و پارسال حدود ۱۶ هزار تن انواع بذر اصلاح شده توسط این شبکه توزیع شده بود.

افزون بر ۵۵۰ هزار نفر در روستاهای استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات شبکه تعاون روستایی هستند و این استان بدین لحاظ رتبه نخست کشور را دارد. 

خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع، معادل هفت درصد کل مساحت کشور، دارای ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر، ۷۹ بخش، ۱۷۵ دهستان و سه هزار و ۲۸۱ روستاست.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود. 

بخش کشاورزی خراسان رضوی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی این استان را به خود اختصاص داده است. 

۱۴۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی خراسان رضوی امسال به کشت دیم و ۱۲۶ هزار هکتار آن به کشت آبی گندم اختصاص یافته است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.