مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش، گفت:رسالت شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد، تمهید مقدماتی است که مدارس شاهد را به استاندارد های لازم و کیفیت مطلوب آموزشی و پرورشی، می‌رساند.

شناسنامه مدارس شاهد هویت مستقل این مدارس است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمدرضا رزاقی در خصوص موضوع «استاندارد سازی مدارس شاهد» اظهار کرد: در راستای شفاف سازی موضوع «استاندارد سازی مدارس شاهد» باید به اساسنامه طرح شاهد و ایثارگران (مدارس شاهد) برگردیم.

وی با اشاره به ابلاغ اساسنامه «طرح شاهد و ایثارگران» در سال ۹۶ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: «برمبنای این اساسنامه که به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد، این وزارت به صورت عام و اداره کل امور شاهد و ایثارگران به صورت خاص، موظف شدند دو مأموریت: «استاندارد سازی مدارس شاهد به منظور ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی و تربیتی این مدارس» و «اولویت قراردادن مدارس شاهد در تأمین نیازهای علمی، آموزشی و اداری» را به سرانجام برسانند.

رزاقی با بیان اینکه برای تحقق بند «الف» وظایف خاص اساسنامه اداره کل شاهد و ایثارگران، ۳ اقدام اساسی را پیش بینی و عملیاتی کرد، خاطرنشان کرد: «تبیین و تشریح محتوای اساسنامه مدارس شاهد برای مدیران ستادی و استانی»، «تدوین شناسنامه فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس شاهد به عنوان ابزاری برای تحقق استاندارد سازی» و «برگزاری «کارگاه‌های آموزشی» به صورت حضوری برای تمام استان‌ها تا اسفندماه ۱۳۹۸ و بعد آن، همزمان با شیوع ویروس منحوس کرونا به صورت مجازی یا نیمه حضوری از سوی مدیر کل، از جمله اقدامات اساسی در این راستا است.

وی اضافه کرد: «در این کارگاه‌های آموزشی برای هر کدام از مدیران مدارس شاهد سراسر کشور، رؤسا و کارشناسان ادارات شاهد استان‌ها و مناطق، حداقل ۲ یا ۳ جلسه کارگاهی برای تبیین محتوای و اهداف شناسنامه فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس شاهد برگزار شد.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در خصوص تدوین و تبیین «شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد» اظهار کرد: با توجه به پیام حضرت امام (ره) و تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی فرزندان شهدا و ایثارگران، لازم بود تا این خواسته در قالبی واقعی و منطبق با ساختار و قوانین و مقررات نظام تعلیم و تربیت کشور محقق شود، لذا تصمیم گرفتیم تا با ایجاد یک چارچوب با محوریت تحقق اهداف ایجاد این مدارس و مأموریت‌های آن، یکپارچگی فعالیت‌های مدارس شاهد را نیز دنبال کنیم.

وی ادامه داد: با مشارکت مدیران مدارس، کارشناسان مناطق و رؤسای ادارات شاهد استان‌ها، شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد را طراحی و تدوین کردیم تا به عنوان نقشه راه مدارس، ایفای نقش کند.

رزاقی ادامه داد: «موضوع اجرای شناسنامه مدارس شاهد، سال سوم خود را تجربه می‌کند و همزمان کارگاه‌های تعاملی نیز با حضور مدیران مدارس شاهد استان‌ها برگزار می‌شود تا اجرای آن به صورت کاملاً واقعی و مدرسه محور محقق شود اما ویروس منحوس کرونا همچنان که بر تمامی برنامه‌ها، ایده‌ها و مناسبات جهانی از هر لحاظ، اعم از فرهنگی، آموزشی و اقتصادی از جهاتی تأثیر ناخوشایند گذاشت و اجرای کامل و دقیق شناسنامه مدارس شاهد را تا حدودی دچار فراز و نشیب‌هایی کرد.

وی در خصوص ویژگی و رسالت شناسنامه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس شاهد، گفت: «مهمترین ویژگی و یا به عبارتی رسالت شناسنامه مدارس شاهد، تمهید مقدماتی است که مدارس شاهد را به «استاندارد و کیفیت مطلوب فعالیت‌های آموزشی و پرورشی» می‌رساند اما می‌توان به نکات شفاف دیگری نیز در این خصوص اشاره کرد.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران ادامه داد: «شناسنامه فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس شاهد، چارچوب فعالیت‌های مدارس شاهد را به صورت یکسان تعریف می‌کند تا هر مدرسه با توجه به مقتضیات خود (فرهنگ، بوم، جغرافیا و …) فعالیت‌هایی را برای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی در نظر گیرد..

وی با بیان اینکه شناسنامه مدارس شاهد آسیب‌های مدرسه را به مدیر و مجموعه مدیریتی نشان داده و آنها را برای اصلاح یا تقویت فعالیت‌ها آماده می‌کند افزود: ساختار حاکم بر شناسنامه، مبتنی بر خودارزیابی مدیران از برنامه‌ها و عملکرد خود است و اینگونه تلاش برای بهسازی فعالیت‌ها، ریشه دارتر و ماندگارتر خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه شناسنامه مدارس شاهد مشخص می‌کند هر فعالیتی که در مدرسه انجام می‌گیرد کدام یک از ساحت‌های تربیتی را هدف گذاری و محقق خواهد کرد عنوان کرد: «شناسنامه مدارس شاهد «هویت مستقل مدارس شاهد» در قالب مدرسه صاحب سبک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.