روانشناس و روان‌درمانگر با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور گفت: استفاده از مکانیزم دفاعی انکار (اجتناب از پذیرش واقعیت) که ناشی از خستگی روانی و اضطراب دو ساله بیماری کرونا در جامعه است، از علل اصلی کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌شمار می‌رود.

مکانیزم دفاعی انکار، عامل کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است

به گزارش قدس آنلاین، شبنم مقتدری افزود: بروز رفتارهای پرمخاطره از علل اجتماعی، اقتصادی و روانشناختی متعددی برخوردار است. به عنوان مثال، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی نظیر عدم استفاده از ماسک علیرغم شیوع کرونا در جامعه می‌تواند ناشی از مکانیزم دفاعی انکار باشد.

وی توضیح داد: روان آدمی به منظور محافظت از خود در برابر موقعیت ناخوشایند به صورت ناخودآگاه اضطراب را بروز می‌دهد و مکانیزم‌های دفاعی در سطح ناخودآگاه برای جلوگیری از عواطف و احساسات منفی فعال می‌شود.

مقتدری افزود: در دوران شیوع کرونا، برخی شهروندان به دلیل افزایش اضطراب و استرس، به صورت ناخودآگاه از مکانیزم دفاعی انکار استفاده می‌کنند. این رویکرد باعث می‌شود، خطرات احتمالی را نادیده گرفته و به سلامت خود، خانواده و دوستان و نزدیکان صدمه وارد کنند.

به گفته این روانشناس، تداوم سفرها، برگزاری مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و... نیز گاها برگرفته از مکانیزم دفاعی انکار است. 

این روان‌ درمانگر ادامه داد: پیگیری اخبار و اطلاعات از منابع غیرمعتبر نیز یکی از دلایل کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است که گاه اضطراب و تنش را هم افزایش می‌دهد.

مقتدری تاکید کرد: انتشار این اخبار زرد مبنی بر عوارض خطرناک تزریق واکسن کرونا، فقدان اثرگذاری و... پایه و اساس علمی نداشته و صرفا باعث احساس یاس و ناامیدی در جامعه شده و می‌تواند «درماندگی آموخته شده» را به همراه داشته باشد، بنابراین هموطنان اطلاعات در زمینه این بیماری را باید از مراجع رسمی و مورد تایید وزارت بهداشت پیگیری کنند.

وی همچنین با تاکید بر کاهش پیگیری اخبار منفی گفت: این اقدام در کاهش اضطراب و نگرانی روانی اثرگذار بوده و افکار و باورهای منفی که سبب تجارب هیجانات منفی می‌شود را کاهش خواهد داد.

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ادامه داد: تجارب این هیجانات منفی نیز رعایت ضوابط بهداشتی مقابله با کرونا را کاهش داده بنابراین اصلاح تفکر و اندیشه که به طور متعارف بر عملکرد روزانه نیز تاثیرگذار خواهد بود، ضروری است.

وی افزود: در رابطه با کنترل افکار و هیجانات منفی می‌توان از روانشناسان معتبر (که دارای شماره پروانه از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره باشند) بهره گرفت. گاه مدیریت ترس روانی ناشی از کرونا و رهاسازی این افکار نیازمند حمایت و پشتیبانی مشاوران است.

این روانشناس تاکید کرد: این «رها کردن» به مفهوم انکار نبوده و در حقیقت به پذیرش واقعیت‌ها، کنترل هیجانات و رها سازی افکار منفی تعبیر می‌شود.

مقتدری توضیح داد: انکار و اجتناب از یک موضوع، سبب تمایل ذهن برای اندیشیدن به مساله می‌شود، بنابراین اکنون باید واقعیت مساله را پذیرفت، در طول شبانه‌روز، به هنگام عادات روزانه (رانندگی، مطالعه، نظافت و...) شیوه‌نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا را رعایت کرد و با اعمال و افکار صحیح از لحظات زندگی هم لذت برد.

وی خاطرنشان کرد: این تکنیک که تحت عنوان ذهن آگاهی شناخته می‌شود، سبب پذیرش واقعیت‌ها و در عین حال، لذت از زندگی خواهد شد که برای استفاده موثرتر می‌توان از متخصصان حوزه روانشناسی نیز بهره گرفت.

عادی انگاری به عنوان یکی از عوامل استمرار کرونا تلقی شده است و طی گزارش های وزارت بهداشت سبب کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی شده است.
سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۴ مرداد با بیان اینکه کاهش رعایت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کشور از خرداد سال ۹۹ تاکنون بی‌سابقه بوده، اعلام کرد:‌ رعایت این ضوابط در حال حاضر به ۳۸.۴۷ درصد کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.