۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۴
کد خبر: 768059

عبور از دولتِ «باید انجام شود» به دولتِ «انجام شد»

حمزه واقعی - پژوهشگر ارشد مطالعات میان‌رشته‌ای

دولتِ نو، کار را شروع کرد آن هم از مناطقی که می‌تواند نشانگر «رویکردِ دولتِ رئیسی» باشد. دولتی که با بازتعریف مأموریتِ انقلابی می‌خواهد کارهای برزمین مانده را به انجام رساند و فراتر از خدمت، فرهنگ مواسات را هم در گستره ملی، جانی دوباره بخشد.

این نگاه، کرامندی و ارجمندی زیادی دارد که باید قدر دانست و دعا کرد به قول مشهور، با قوت افزون‌تر از مرحله «ان‌شاءالله» به شکوه «الحمدلله» پس از انجام برسد و  به قول یکی از روزنامه‌نگاران از دولتِ «باید انجام شود» به دولتِ «انجام شد» برسیم.  واتفاقاً رئیس محترم جمهور هم در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر خود تصریح کرد: باید با فعل ماضی با مردم صحبت کنیم.

این البته نیازمند همراهانی توانمند، صاحب طرح و اندیشه و چابک است. آن هم نه فقط در حد کابینه که در میان مدیران رده های بعد، به‌ویژه معاونان وزرا و تا آخرین رده مدیریتی. حتی می‌توان گفت مدیران میانی در این رهگذار نقشی حیاتی‌تر دارند. آنانند که باید در عمل میدان‌داری کنند. وزرا، بیشتر معرف حوزه مأموریتی خود هستند؛ بنابراین برای انتخاب مدیران میانی باید بسیار بیشتر دقت کرد و از خیلِ فرزندان توانمند ایران، مجاهدان انقلابی، توانا، اندیشه ورز، عقلانیت محور، عملیاتی و اجرایی برگزید و به میدان فرستاد. قطعاً در انتخاب اینان ضمن نگاه به فوریت انتخاب، دقت و به‌گزینی نباید قربانی سرعت شود.

قطعاً انتخاب درست‌تر اگر چند روز دیرتر اتفاق بیفتد، بهتر است تا میان‌مایه‌ای با قامت متوسط مدیریتی در نخستین روزها خود را به صندلی ریاست برساند که دراین زمینه برخی اخبار ناسازگار را که می‌شنویم، حمل بر صحت می‌کنیم.

ما کارهای بزرگ در پیش داریم و موانع بزرگ هم پیش رو است و این می‌طلبد که توانمندترین مدیرانمان را به میدان بفرستیم که رفع مشکلات بزرگ و انجام کارهای بزرگ فقط از بزرگان ساخته است.  واگذاشتن آن به افراد کوتاه و حتی متوسط‌ القامه، نتیجه دلخواه را نخواهد داشت. چنین نگاهی نه تنها انقلابی و ملی نیست که ضد انقلابی و ضد ملی هم هست. یادمان نرفته است که وقتی اسکندر می‌خواست بر ایران چیره شود نظر مشاوری را پسندید و اجرایی کرد که گفت: کارهای بزرگ را به افراد کوچک و کارهای کوچک را به افراد بزرگ بسپار و دیگر از هر تهدیدی ایمن باش. کوچک‌ها کار بزرگ نتوانند و بزرگان از کار کوچک دلزده شده به حاشیه خواهند رفت. این اگر چه خاطره‌ای تاریخی است اما عبرت‌آموز امروز هم می‌تواند باشد. چون مؤمن از یک سوراخ نباید چندبار گزیده شود. با توجه به شرایط امروز و فرداهایی که به شتاب می‌رسند، ما نیازمند کار عالمانه، اندیشه‌ورزانه توأم با سرعت و صحت هستیم؛ کارهایی که بمانند و بر تارک این سرزمین بدرخشند و کارهایی چنین، مردان و زنان بزرگ می‌طلبد. مسئله‌ای که فقط به تدبیر رئیس‌جمهور رئیسی، با به‌گزینی افراد و میدان دادن به نگاه‌های نو، می‌تواند به بهترین شکل رقم بخورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.