نماینده مردم کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی از محقق نشدن مصوبه سفر استاندار خراسان رضوی مبنی بر بهره‌برداری از ۱۰ کیلومتر از قطعه دوم جاده کاشمر به سه‌راهی شادمهر انتقاد کرد.

 محقق نشدن مصوبه سفر استاندار خراسان رضوی در بهره‌برداری از جاده کاشمر به سه‌راهی شادمهر

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین  در جلسه‌ای که با حضور مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در محل کارگاه پروژه قطعه دوم جاده کاشمر به سه‌راهی شادمهر برگزار شد، با اشاره به سفر شهرستانی استاندار خراسان رضوی به کاشمر در بهمن‌ماه سال گذشته، اظهار کرد: در جلسه جمع‌بندی مصوبات سفر مقرر شد که ۱۰ کیلومتر از قطعه دوم جاده کاشمر به سه‌راهی شادمهر تکمیل و به بهره‌برداری برسد، اما محقق نشده است. اگرچه کار تقریباً تعطیل نشده و عملاً تعطیل است.

نماینده مردم کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مقصر در این پروژه مجموعه اداره کل راه و شهرسازی است که اعتبار اختصاص نداده است یا اینکه پیمانکار کم‌کاری می‌کند، یادآور شد: افکار عمومی و مردم به اینکه پیمانکار در تجهیز کارگاه و ماشین‌آلات چه مشکلاتی دارد و یا اینکه دولت چه‌کاری انجام نداده است کاری ندارند، بلکه مردم انتظار دارند قول‌هایی که حکومت و حاکمیت می‌دهد محقق شود.

وی با تأکید بر انجام  کار کارشناسی برای یک برنامه زمان‌بندی مشخص تا پاسخ قانع‌کننده‌ای برای مردم داشته باشیم و بیش از این شرمنده آنان نباشیم، ابراز کرد: باگذشت بیش از هفت ماه از بهمن سال گذشته پیمانکار چه‌کاری در پروژه انجام داده است که به چشم مردم نمی‌آید. برخی عملیات خاکی در این پروژه انجام‌شده که نیاز زیادی به بودجه ندارد و با حداقل امکانات انجام می‌شود.

نیک‌بین بابیان اینکه مردم نسبت به این جاده دغدغه و مطالبه دارند چراکه  هر هفته و یا هرماه شاهد تصادفات دل‌خراش رانندگی و جان باختن هم‌وطنانمان هستند،یادآور شد: این انتظار وجود دارد که حداقل ۵۰ درصد از آن وعده‌ای که داده بودیم در موعد مقرر محقق می‌شد و به جهت عدم ۵۰ درصد دیگر از آنان به خاطر قول اشتباهی که دادیم عذرخواهی کنیم.

وی بابیان اینکه پیمانکار قطعه دوم این محور کارهای بزرگی در سطح کشور در دست اجرا دارد، اما تنها کار کاشمر روی زمین‌مانده است، بیان کرد: علت این موضوع را نمی‌دانم اما اگر نیاز به پیگیری در سطح استان و یا ملی دارد اعلام کنند.

نماینده مردم کاشمر با اشاره به اینکه برای این پروژه نیازمند یک برنامه زمان‌بندی دقیق هستیم تا در زمان مقرر بتوانیم پاسخگوی رسانه‌ها و افکار عمومی باشیم، ابراز کرد: نه‌تنها نسبت به پروژه راه بلکه به وضعیت پروژه مسکن مهر کاشمر انتقاد دارم چراکه از صفر قبلی که مصوباتی برای این دو پروژه به تصویب رسید تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده و کاری انجام‌نشده است و این در حالی است که جمعیت زیادی در این مجموعه ساکن هستند و ما به‌عنوان مسئول به آنان قول رفع مشکلاتشان را داده‌ایم و اینکه قول بدهیم و کاری انجام ندهیم بهترین کاری است که مردم را علیه نظام و انقلاب بدبین کنیم.

وی ادامه داد: ضروری است در این دو حوزه پی گیری جدی انجام شود و اگر نیاز است افرادی که در این مسیر کم‌کاری و کوتاهی انجام دادند عزل شوند باید این اتفاق بیفتد، چراکه مسئولی که نمی‌تواند کاری انجام دهد بهتر است نباشد.

نیک‌بین با اذعان به اینکه نحوه کار کردن در این پروژه تنها اتلاف وقت است، چراکه مردم زمانی که از این مسیر عبور می‌کنند می‌گویند که در حال خاک‌بازی هستند و کاری انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: با این‌ روند فعلی ۴ تا ۵ دوره دیگر که نمایندگان و کاندیداها بخواهند قولی بدهند زمینه و شرایط فراهم است.

پروژه  بعد از مصوبه سفر استاندار پیشرفت فیزیکی ندارد

همچنین در این جلسه  فرماندار کاشمر بابیان اینکه قبل از سفر استاندار به شهرستان، کار کارشناسی در خصوص طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌کاره و اولویت‌دار انجام‌شده است، گفت: در اردیبهشت امسال در سفر مدیرکل راه و شهرسازی به شهرستان مقرر شد که اعتبار در نظر گرفته‌شده برای این قطعه به‌صورت کامل تخصیص یابد و برای قطعه سوم نیز کارهای اولیه انجام شود.

مسلم ساقی بابیان اینکه تاکنون بیش از ۴ مرتبه از پروژه بازدید کردم و پیشرفت فیزیکی پروژه را به‌صورت مکتوب مبنی بر اینکه اتفاقی نیفتاده است ارسال کردیم، بیان کرد: اینکه امروز بحث سیمان مطرح می‌شود عملاً از اردیبهشت که مشکل سیمان وجود نداشته است و هرروز که بگذرد مشکلات بیشتر خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در زمان کلنگ زنی پروژه از مدیرکل وقت راه و شهرسازی درخواست کردیم که برنامه زمان‌بندی پروژه را اعلام تا در مراحل مختلف پی گیری کنیم، یادآور شد: در برگزاری این جلسات اگر در واقعیت به خروجی نرسیم، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و انتظار داشتیم حداقل ۱۰ کیلومتر این مسیر که فاقد معارض است و پل هم وجود ندارد کار به سرانجام می‌رسید.

مشکل اصلی پروژه، تخصیص به‌موقع اعتبار است

در ادامه مدیر اجرایی پروژه قطعه دوم محور کاشمر به سه‌راهی شادمهر بابیان اینکه برای تأمین برق دستگاه سنگ‌شکن از سوی اداره برق مبلغ ۴ میلیارد تومان برآورد شده است گفت: انجام چنین هزینه‌ای تمام محاسبات پروژه را در برآورد ریالی انجام‌شده به هم می‌ریزد. بنابراین درخواست کمک داریم که این مشکل برطرف شود.

باقرنیا موضوع تأمین سیمان موردنیاز به یک معضل جدی تبدیل‌شده است، افزود: تا قبل از اینکه سیمان وارد بورس شود با مراجعه به کارخانه‌های، سیمان مورد درخواست را تحویل می‌دادند، اما از زمانی که وارد بورس شده است علاوه بر اینکه قیمت ۳۳۰ هزار تومان به ۵۳۰ هزار تومان افزایش‌یافته است باید ۲.۵ درصد به کارگزاری پرداخت کنیم و با این تفاسیر نیز معلوم نیست موفق به خرید هم شویم.

وی بابیان اینکه عمده مصرف سیمان مربوط به پروژه‌های عمرانی و صنعت احداث است، یادآور شد: با ورود سیمان به بورس شاهد افزایش ۷۰ درصدی قیمت این محصول بودیم و درواقع قیمت ۳۳۰ هزار تومان به ۵۳۰ هزار تومان رسیده است.

مدیر اجرایی پروژه با تأکید بر اینکه  تاکنون در این پروژه ۸.۵ میلیارد تومان هزینه سرمایه‌ای انجام‌شده است، ابراز کرد: در ۱۰ کیلومتر ابتدایی قطعه دوم ۷۵ درصد ابنیه فنی واقع‌شده است که ۶۵ درصد وزن پروژه را شامل می‌شود.

وی بابیان اینکه برآورد اولیه برای ای پروژه ۶۵ میلیارد تومان بوده که شامل ۱۲ میلیارد تومان ابنیه فنی، ۳۲ میلیارد تومان آسفالت، ۵.۲ میلیارد تومان اساس و زیراساس، ۶.۲ سایر بخش‌ها و مابقی عملیات خاکی است اظهار کرد: این میزان با تعدیل انجام‌شده به ۹۵ میلیارد تومان افزایش‌یافته است که تاکنون حدود ۱۰ میلیارد تومان آن تخصیص‌یافته است.

باقرنیا با اذعان به اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه در حال حاضر ۱۲.۵ درصد است، تصریح کرد: مشکل اصلی موضوع اعتبار است و اگر اعتبار به‌موقع توسط کارفرما تخصیص یابد قطعاً روند اجرای پروژه با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

افق روشن برای اتمام این پروژه وجود ندارد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز با ابراز گلایه از عدم تحقق وعده مدیر اجرایی پروژه مبنی بر راه‌اندازی دستگاه سنگ‌شکن در چهار ماه گذشته، گفت: متأسفانه اگرچه بعد از بازدیدی که در اردیبهشت از پروژه داشتیم پیگیری‌هایی انجام شد، اما منجر به بهره‌برداری از دستگاه سنگ‌شکن نشد و امروز نیز موضوع برق را دلیل تحقق این وعده اعلام می‌کنند.

نژادصفوی با اشاره به اینکه پروژه امسال اعتبار قابل قبولی دارد و نماینده شهرستان نیز پیگیری کنند از محل توزان به پروژه کمک کنند و یک برنامه زمان‌بندی نیز مشخص شود تا مردم دستاورد آن را مشاهده کنند، ابراز کرد: تاکنون جلسات متعددی برای پروژه جاده کاشمر به سه‌راهی شادمهر برگزارشده است، اما در عمل هیچ کار اجرایی که قابل‌مشاهده باشد انجام‌نشده است.

وی با اذعان به اینکه با این‌ روند پیشرفت فیزیکی قطعاً تا سه یا چهار سال آینده هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و به تکمیل و بهره‌برداری از این قطعه از پروژه نباید امید داشت، یادآور شد: ضعف‌های خودمان را کتمان نمی‌کنیم و از عملکرد بدمان دفاع نمی‌کنیم، اما باید اذعان کنم که شرکت پیمانکار قطعه دوم این جاده دارای کارگاه‌های بزرگی در نقاط مختلف کشور است، ولی این کارگاه را با این‌ روند کاری از دستور کار خارج کردند و تحرک هدف‌داری در این کارگاه وجود ندارد، چراکه وقتی‌که قول می‌دهیم حداقل ۸۵ درصد آن را باید انجام دهیم.

مدیرکل راه  و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: پیمانکاران دارای ظرفیت، توانمندی و امکانات هستند و اگر مناقصه‌ای را برنده می‌شوند قرار نیست در پرداخت‌ها دولت پیشرو باشد، بلکه با توانمندی، امکانات و تجهیزاتی که در اختیار دارند و تعاملاتی که با بانک‌ها دارند با کمک دولت پروژه را به سرانجام می‌رسانند.

وی بابیان اینکه موضوع سیمان و موارد مشابهی که پیمانکار پروژه مطرح کرده اخیراً اتفاق افتاده است، گفت: شخصاً خوش‌بین نیستم، چراکه تحرک و برنامه‌ای که در این کارگاه وجود دارد یک افق روشن برای اتمام این پروژه وجود ندارد.

اجرا نشدن ۱۳ مصوبه حوزه راه و شهرسازی کاشمر

همچنین جلسه بررسی مسائل حوزه راه و شهرسازی کاشمر که در محل فرمانداری این شهرستان با حضور مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و تعدادی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این حوزه برگزار شد، ۱۳ مصوبه‌ای که در جریان سفر استاندار خراسان رضوی در بهمن‌ماه سال گذشته و نیز سفر مدیرکل راه و شهرسازی در اردیبهشت امسال برای این حوزه به تصویب رسیده بود، مطرح شد که متأسفانه هیچ‌کدام از آنان برابر مصوبه اجرانشده بود.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی و فرماندار کاشمر با انتقاد از روند موجود و عدم پیگیری مصوبات از سوی دستگاه‌های متولی در این حوزه، خواستار تشکیل یک کمیته پیگیری و رسیدگی به امور مربوط به حوزه راه و شهرسازی شدند.

همچنین حجت‌الاسلام نیک‌بین در این جلسه با انتقاد از عملکرد غیرقابل‌قبول راه و شهرسازی کاشمر که امور مربوط به راه و شهرسازی ۴ شهرستان حوزه انتخابیه‌اش را عهده‌دار است، خواستار برکناری رئیس فعلی این اداره و جایگزین کردن فردی توانمند و پیگیر شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.