حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه گفتند: شیوه آغاز دروس حوزه ها و اینکه حضوری یا مجازی یا بخشی حضوری و بخشی مجازی باشد، بستگی به شرایط موجود و به تصمیم شورای عالی حوزه های علمیه دارد. در عین حال درس‌ها باید شروع شوند.

شیوه برگزاری دروس حوزه بستگی به شرایط و تصمیم شورای عالی دارد

به گزارش قدس آنلاین، حضرت آیت الله سبحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه سال ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد در پیام تصویری به این مراسم در سخنانی بیان داشتند: ایام تعطیلی در حال سپری شدن است و ایام سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در حال آغاز شدن است. همیشه مهرماه و یا قبل از آن، درس های حوزه شروع می‌شد و مسلما نباید حوزه به دلیل یک سری مشکل تعطیل مطلق شود و باید به مقدار امکان همیشه بهره گیری کنیم.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» افزودند: این آیه ما را خطاب می‌کند که همه افراد نمی‌توانند تحصیل کرده و بازگردند و در بلاد تبلیغ کنند؛ اما از هر گروه و طایفه ای بخشی از افراد می‌توانند مهاجرت کرده و تحصیل کنند و احکام را یاد بگیرند و بازگردند و در  خانواده ها، اقوام و شهر خود تبلیغ کنند.

ایشان بیان داشتند: در حال حاضر قریب به ۱۰۰ سال از [احیای] حوزه قم می‌گذرد و خدا می‌داند که این ۱۰۰ سال چه برکاتی داشته است؛ دیانت مردم قم و حتی ایران مرهون حوزه ای بوده که مرحوم آیت الله حائری آن را پایه گذاری کرد و شاگردان و بزرگانی که ایشان تربیت کردند، این آثار را در کشور نمایان کردند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه خداوند همه حوزه‌های شیعه و از جمله حوزه قم را از خطرها حفظ کند، تاکید کردند: به تعبیر قرآن گاهی از اوقات فزونی نعمت و گاهی هم بلا مایه امتحان است. بالاخره بشر در مقابل این دو حادثه مورد امتحان قرار می‌گیرد.

معظم له بیان کردند: در حال حاضر این بلایی که در جهان دامن گیر(ویروس کرونا) است، برای امتحان بشر است تا از غرورش پایین بیاید و تصور نکند که علمی که آموخته او را از خطرات کاملا حفظ می‌کند.

ایشان گفتند: این همه دستاوردهای علمی که از آن دم می‌زدند در مقابل یک موجود ریز عاجز و ناتوان شده و بنابراین در مقابل این بلا، انسان باید از قواعد علمی و نکاتی که علما گفته اند بهره‌گیری کند، اگر خدا دردی را داده، دوایی را هم برای آن معین کرده و مسلما بهره‌گیری از این دواها عمل به سنت الهی است.

این مرجع تقلید با بیان این که اما در مقابل آن، دعا و توسل هم مطرح است، باید دعا کنیم که این بلا از سر بشریت کم شود، خاطرنشان کردند: مرحوم صاحب جواهر در آخرین مجلدات خود می‌فرماید، خدا مردم عراق و نجف را با بیماری «وبا» امتحان کرد و بالاخره این وبا سابقا هم وجود داشته است و همیشه این بلاها دامنگیر بشر بود و بشر را تکان می‌دهد تا متوجه معنویت باشد.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه گفتند: شیوه آغاز حوزه ها و اینکه حضوری یا مجازی یا بخشی حضوری و بخشی مجازی باشد، بستگی به شرایط موجود دارد و این بستگی به تصمیم شورا عالی حوزه های علمیه دارد. در عین حال درس‌ها باید شروع شوند.

ایشان تصریح کردند: ما نباید از امدادهای الهی مایوس باشیم و امیدواریم خداوند منان این بلا را برطرف کند، دانشگاه، حوزه و همه بخش های کشور از جمله اقتصاد تحت تاثیر این بلا قرار گرفته و هم با دعا و هم از طرق علمی باید برای حل این مشکل ورود کنیم و به عنایت خدا و با توسل به اهل بیت(ع) این سال تحصیلی شروع شده و تا پایان ادامه می‌یابد.

منبع: خبرگزاری حوزه

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.