۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
کد خبر: 769656

از اوایل اسفندماه ۹۸ که خبر فوت نخستین بیمار کرونایی در کشور مخابره شد تا امروز که براساس اظهارات مسئولان ستاد مقابله با کرونا، این بیماری تا حدی در شیب نزولی و کنترلی قرار گرفته، بیشتر اخبار کرونایی مربوط به شهرها بود و به‌نظر می‌رسید اوضاع روستاها با توجه به جمعیت کمتر برای مقابله با این بیماری بهتر باشد.

 سوغات شهریها !

اما در چند ‌ماه اخیر که به دلیل محدودیت‌ها برخی از شهرنشینان برای گشت‌وگذار و برگزاری مراسم عروسی و عزا به روستاها پناه بردند، با افزایش جمعیت و تجمع افراد در این مناطق، برخی روستاها نیز به رنگ قرمز در آمدند؛ به‌گونه‌ای که چندی پیش رسانه‌ها از ابتلای تمامی اهالی یک روستای دزفول و قرنطینه هشت روستای کشور به‌دلیل افزایش شمار مبتلایان خبر داده بودند.

گزارش حاضر نگاهی دارد به حال و هوای کرونایی چند روستای کشورمان.

جمعیت زیاد؛ عامل ابتلای بیشتر

عاطفه عابدینی، رئیس پیشین کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا به قدس می‌گوید: تاکنون تحقیقی در خصوص میزان شیوع کرونا و مرگ و میر ناشی از آن با محوریت روستا انجام نشده است. اما کرونا در جایی شیوع بیشتری دارد که ازدحام جمعیت در آن بیشتر باشد؛ یعنی اگر در یک شهر شلوغ یکی دو نفر مبتلا به کرونا شوند این ویروس خیلی سریع‌تر در سطح شهر منتشر می‌شود و شیوع پیدا می‌کند تا در یک روستا که جمعیت خیلی کمی دارد. البته در روستا ممکن است در پی برگزاری یک مراسم ملی یا مذهبی یا جشن عروسی و... شاهد افزایش شیوع کرونا باشیم به طوری که ۴۰ تا ۵۰ نفر مبتلا به کرونا می‌شوند؛ چنان‌که این اتفاق در برخی از روستاهای کشور افتاده است.

نیاز به درمان نگهدارنده

دکتر حسین صافی‌زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص امکانات مراکز بهداشتی و درمانی در روستاهای کرمان برای ارائه خدمات به افراد می‌گوید: کرونا درمان قطعی ندارد و عمده درمانی که صورت می‌گیرد درمان نگهدارنده است. یعنی یک‌سری داروهای معمولی به بیماران تجویز می‌شود و برای تجویز آن‌ها در روستا هم هیچ کمبود یا محدودیتی نداریم؛ اما اگر بیمار کرونایی بدحال باشد آن‌وقت قطعاً داروهای مورد نیازش در روستا پیدا نمی‌شود و بیمار باید به شهر بیاید و با تجویز پزشک عفونی دارو دریافت کند و یا اگر نیاز بود در بیمارستان بستری شود.

فقر امکانات

دکتر نفیسه عرب پور، مسئول درمانگاه شهید زارعی یزدان‌شهر هم در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در روستاهای یزدان‌شهر به ما می‌گوید: جوامع روستایی اینجا به لحاظ برخورداری از امکانات، بسیار ضعیف هستند به طوری که خیلی از بیماران کرونایی که باید در منزل قرنطینه شوند و استراحت کنند چون وضعیت مالی مناسبی ندارند و از سوی دیگر از سوی نهاد خاصی هم حمایت نمی‌شوند بی‌خیال قرنطینه خانگی می‌شوند و سر کار می‌روند. حتی بیماری داشتم که می‌گفت چون توان خرید یک ماسک در هر روز را ندارد به ناچار یک ماسک را چند بار شست و شو می‌دهد و از آن استفاده می‌کند.

توریستی بودن روستا؛ دلیل افزایش کرونایی‌ها

پور نبی، پزشک مرکز بهداشتی درمانی روستای هچیرود از توابع شهرستان چالوس نیز به قدس می‌گوید: به دلیل توریستی بودن این روستا، به نظر نمی‌رسد به لحاظ ابتلا به کرونا و تبعات آن تفاوتی با شهرهای این منطقه داشته باشیم. در واقع هر وقت کرونا در استان اوج می‌گیرد در اینجا هم آمار مبتلایان افزایش می‌یابد و برعکس. مثلاً در پیک پنجم کرونا در کشور با اینکه جمعیت هچیرود به ۱۰ هزار نفر هم نمی‌رسد هر روز حدود ۵۰ بیمار کرونایی داشتیم.

وی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم روستا را مناسب توصیف نمی‌کند و می‌گوید: بیشتر مردم توجه کافی به استفاده از ماسک یا حفظ فاصله فیزیکی و همچنین شرکت نکردن در مراسم‌ را نمی‌کنند. اما دسترسی‌شان به مراکز درمانی سخت نیست چون بیشتر افراد خودرو شخصی دارند و آن‌هایی هم که ندارند در صورت حاد بودن بیماری به‌راحتی می‌توانند با تاکسی خود را به نزدیک‌ترین بیمارستان برسانند.

شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند

نورالله فخفوری، رئیس شورای روستای تاریخی رادکان از توابع شهرستان کردکوی هم از سفید بودن وضعیت این روستا خبر می‌دهد و به قدس می‌گوید: جمعیت ما حدود ۴۰۰ نفر است اما به دلیل توریستی بودن روستا گاهی به دو برابر این رقم هم می‌رسد. با وجود این از ابتدای همه‌گیری کرونا در کشور تا کنون فقط دو نفر از اهالی روستا به کرونا مبتلا شدند که پیش از آنکه حالشان وخیم شود به بیمارستان امیرالمؤمنین کردکوی انتقال یافتند و درمان شدند.

وی با اشاره به اینکه مردم روستای رادکان خیلی شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، می‌افزاید: در واقع بیشترشان ماسک نمی‌زنند و تا حدی دورهمی شبانه‌شان را دارند.

ایجاد کارگاه تولید ماسک در روستا

اما حجت فراهانی، رئیس شورای روستای ماستر از توابع شهرستان فراهان استان مرکزی در گفت‌وگو با ما از سطح پایین شیوع کرونا در این روستا می‌گوید: جمعیت این روستا ۶۵۰ نفر است که خوشبختانه بیشترشان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و به همین خاطر تعداد کمی از اهالی اینجا به کرونا مبتلا شدند. در واقع پارسال فقط دو نفر از روستای ما بر اثر کرونا فوت شدند و امسال هم تا کنون فوتی نداشته‌ایم.

او از ایجاد کارگاه تولید ماسک در پایگاه بسیج ماستر از همان روزهای نخست شیوع کرونا در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: مرکز بهداشت روستا هم در ارائه خدمات به مردم خیلی فعال بود و همکاری خوبی با شورا داشته است. الان هم واکسیناسیون مردم با قوت تمام انجام می‌گیرد.

مراسم خاکسپاری، اعضای سه خانواده را کرونایی کرد

نظرعلی منصوریان، عضو شورای روستای سرخ گریوه از توابع شهرستان بهشهر هم به قدس می‌گوید: تا یک ماه پیش به خاطر رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم روستا هیچ کرونایی نداشتیم اما چند روز پیش یکی از اهالی که ساکن استان گلستان است بر اثر ریزش دیوار خانه‌اش فوت کرد که در پی این حادثه اعضای سه خانواده که در مراسم خاکسپاری مرحوم شرکت کرده بودند مبتلا به کرونا شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.