سرپرست شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: با توجه به فصل برداشت خرما، دامداران در خصوص تغذیه دام‌ها با ضایعات خرما باید احتیاط کنند.

 هشدار دامپزشکی در خصوص تغذیه با ضایعات خرما

به گزارش قدس آنلاین، محسن آهنی، شب گذشته با اشاره به اینکه مصرف یکباره خرما باعث ناتوازن مواد مغذی می‌شود، از دامداران شهرستان خواست از پرورش و چراندن دام‌های خود در باغ های خرما اجتناب کنند و در صورت مبتلا شدن دام به بیماری اسیدوز، حتما دام را برای درمان به شبکه دامپزشکی منتقل کنند.

 وی با بیان اینکه افزایش مصرف ضایعات خرما باعث بروز نفخ و اسیدوز در دام می‌شود، گفت: بیماری اسیدوز در فصل برداشت خرما به علت تمایل زیاد نشخوارکنندگان به خرما و با توجه به میزان بالای مواد قندی در خرما، زمینه تکثیر و رشد باکتری‌ها را فراهم می‌کند و در نتیجه اسید لاکتیک تولید می‌شود که این اسید علاوه بر آسیب رساندن به دستگاه گوارش دام، جذب خون می‌شود و موجب افسردگی دام و ایجاد عفونت در مخاطات دستگاه گوارش می شود که بر اثر اسید آسیب دیده است.

وی افزود: بیماری اسیدوز با بی‌اشتهایی، کم‌آبی، زمین‌گیری و مرگ در دام ظاهر می‌شود و مواد غذایی قندی از قبیل کشمش، گندم، جو، ذرت، انگور، خرما و سورگوم در ایجاد این بیماری متابولیکی در نشخوارکنندگان موثر است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.