رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه بر اساس آمار اعلام شده یارانه انرژی پرداختی از سوی دولت هر سال ۶۳ میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: این آمار نشان می‌دهد سالانه به هر نفر ۱۹ میلیون تومان یارانه تعلق گرفته است.

سرانه ۱۹میلیون تومانی یارانه هر ایرانی در سال

به گزارش قدس آنلاین، مسعود خوانساری روز سه شنبه در بیست و ششمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار داشت: سال گذشته اقتصاد ایران اندکی از رکود خارج شد و شاهد رشد اقتصادی ۱.۲ درصدی بودیم و بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در فصل اول امسال اقتصاد رشد ۶.۲ تا ۷.۴ درصدی را تجربه کرد که ادامه این روند موجب بهبود اوضاع می‌شود. وی با بیان اینکه رشد نقدینگی همچنان صعودی است، تصریح کرد: در مردادماه رشد نقدینگی به سه هزار هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان رسید که علت اصلی آن کسری بودجه است.

خوانساری همچنین با بیان اینکه بر اساس آمار اعلام شده یارانه انرژی پرداختی از سوی دولت هر سال ۶۳ میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: این آمار نشان می دهد سالانه به هر نفر ۱۹ میلیون تومان تعلق گرفته که در صورت هدفمند پرداخت این رقم، موجب جلوگیری از آسیب به اقشار آسیب پذیر و حرکت در اقتصاد می شد.

وی با بیان اینکه دهک‌های بالای درآمدی بیشترین نفع را از یارانه‌ها می‌برند، گفت: دهک‌های پایین درآمدی از یارانه بنزین ۱.۶ درصد بهره می‌برند در حالی که دهک‌های بالای درآمدی ۲۴.۸ درصد استفاده می‌کنند.

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: اثرات این روند نه تنها منجر به افزایش روز افزون اختلاف طبقاتی می‌شود و آثاری در رفاه اجتماعی ندارد بلکه تغییر در قیمت ها را ایجاد می کند که در صورت آزاد نشدن قیمت‌ها زمینه‌های قاچاق محصولات تولیدی به خارج از کشور فراهم خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: همچنان شاهد حضور ارز ترجیحی در اقتصاد ایران هستیم اما امیدواریم دولت هر چه سریع‌تر نسبت به یکنواخت کردن ارز اقدام کند.

وی افزود: دولت دو موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها و حذف ارزهای چند نرخی را در دستور کار قرار دهد و وزرای اقتصادی دولت کاهش تورم باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.