رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در هشداری تازه از شگرد «خیّرنمای» خارج‌نشین پرده برداشت.

کلاهبرداری به روش ۱۱سپتامبر!

به گزارش قدس، سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح خبر گفت: بیش از ۱۰ تن از شهروندان ساکن در شهرهای مختلف خراسان رضوی با در دست داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتا استان مراجعه و درخواست دادخواهی خود را از کلاهبرداری شکل گرفته به روش دریافت مبلغ یک میلیون دلار و صرف آن در امدادرسانی به نیازمندان تحت عنوان امور خیریه مطرح کردند. این افراد که با خیال مددرسانی به همنوع، فریب تماس اینستاگرامی فردی ناشناس را خورده بودند که وانمود می‌کرده به زبان فارسی مسلط نیست، همگی در دام کلاهبردار یا کلاهبرداران سایبری گرفتار شده و جمعاً بیش از ۵۰۰ میلیون تومان را از دست داده بودند.

یکی از شگردها؛ اقدام‌های انسان‌دوستانه

سرهنگ جهانشیری افزود: در بررسی‌های اولیه توسط کارشناسان پلیس فتا استان مشخص شد فرد کلاهبردار نقشه خود را طوری طراحی کرده که گویی این فرد صرفاً از روی انسانیت قصد کمک به همنوع خود را داشته و با انتخاب اتفاقی افراد از شبکه اجتماعی اینستاگرام حس والای نیکوکاری و انفاق را در کاربر قربانی القا کرده و جای هیچ شکی را برای طعمه باقی نمی‌گذارد و با تماس‌های متمادی از وی می‌خواهد هزینه انتقال یک میلیون دلار وجه نقد به ایران را فقط با پرداخت ۶هزار دلار شامل هزینه‌های مالیاتی و... متقبل گردد.

وی تصریح کرد: متهم در مرحله بعد طوری نقشه خود را به پایان رسانده که اگر زمان از دست برود این مبلغ توسط دولت متبوع لغو ارسال خواهد شد و بدین ترتیب این پیام در شبکه‌های اجتماعی در حال گسترش است و همچنان کاربران زودباور را به سمت خود می‌کشاند.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی ادامه داد: ناگفته پیداست شیادان فضای مجازی این بار با شگردی جدید اما با مختصات مشابه پرونده «کلاهبرداری نیجریه ای» به سراغ کاربران فضای سایبری آمده‌اند. کلاهبرداران، این افراد را قدم به قدم در جورچینی از پیش طراحی شده وارد کرده و آن‌ها را با وعده دستمزد کلان برای این اقدام انسان‌دوستانه، وسوسه می‌کنند. قربانیان که به راحتی فریب وعده وعیدهای شیادان را خورده بودند، برای یک سراب چند میلیون دلاری، میلیون‌ها تومان را به شکل‌های مختلف به کلاهبرداران این پرونده پرداخت کرده بودند، اما پس از پرداخت مبالغی چشمگیر، دیگر خبری از دلار و وعده‌های شیرینشان نمی‌شود و به جای آن یک دنیا آه و حسرت برای قربانیان باقی می‌ماند.

ماجرای ۱۱سپتامبر هم در خدمت شیادان!

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در تشریح یکی از این موارد بیان کرد: کلاهبردار با مردی جوان که از اهالی یکی از مناطق اطراف شهرستان قوچان بود به صورت اینستاگرامی تماس برقرار می‌کند و ادعاهای فوق را مطرح می‌کند. فرد تماس‌گیرنده مدعی بود ایرانی است اما درحال حاضر در آمریکا زندگی می‌کند. او ادامه می‌دهد که در حادثه یازدهم سپتامبر ایالات متحده، یکی از عزیزانش را از دست می‌دهد و سال‌هاست به دنبال دریافت غرامت بابت این موضوع است. حالا پس از گذشت این همه سال دولت آمریکا با پرداخت این مبلغ موافقت کرده اما مشکلات حقوقی پیش پای اوست که تنها یک هموطن داخل کشور می‌تواند مشکل او را حل کند.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: فرد تماس‌گیرنده که متوجه رغبت شهروند قوچانی به ماجرا می‌شود، تیر خلاص را به پیکره خوش‌باوری‌ها می‌زند و با ادعای اینکه او خودش دست از این پول شسته و می‌خواهد حداقل خدمتی به کشورش کرده باشد، مدعی می‌شود اگر یک مؤسسه خیریه در ایران حساب بین‌المللی داشته و اقداماتش ثبت جهانی شده باشد، می‌توان با عنوان حرکت‌های انسان‌دوستانه این وجوه را به حساب آن‌ها واریز کرد.

وی افزود: در ادامه نامه‌های زیادی به زبان انگلیسی به دست شهروند قوچانی می‌رسد که طبق اعلام شهروند آمریکایی براساس همین نامه‌ها امکان واریز وجه به حساب مؤسسه‌های خیریه وجود دارد. شهروند قوچانی که حتی نتوانسته بود یک خط از این نامه‌ها را ترجمه کند از اینجا به بعد به اظهارات این فرد اعتماد کرده و اعلام می‌کند می‌خواهد در این اقدام بشردوستانه سهیم باشد.

سرهنگ جهانشیری تصریح کرد: کلاهبردار با استقبال از این تصمیم، آن را شجاعانه می‌خواند اما اعلام می‌کند مشکلات مالیاتی یکی از مباحث موجود در این پرونده است و تا مالیات این غرامت پرداخت نشود، دولت ایالات‌متحده هم مبلغ را واریز نمی‌کند. از اینجا به بعد فرد تماس‌گیرنده مدعی می‌شود که آهی در بساط ندارد و به این شکل مرد قوچانی را وادار می‌کند تا هزینه‌های مالیاتی را بپردازد و این مبلغ را از روی همان چندهزار دلاری که قرار است پرداخت شود به اضافه هزار دلار دستمزد بردارد.

این مقام مسؤل گفت: پرداخت مبلغ به ظاهر مالیات به یک کیف پول دیجیتال برای حل مشکلات انتقال پول به صورت بین‌المللی تقریباً آخرین قطعه این پازل مجرمانه بوده است و از آن به بعد دیگر خبری از آن فرد به ظاهر آمریکایی نمی‌شود و این مرد جوان متوجه می‌شود فریب یک شیاد را خورده است. سرهنگ جهانشیری ادامه داد: پس از بررسی‌های لازم کارشناسان دریافتند این افراد در یک تله مجازی گرفتار شده‌اند و شیادان با مهندسی ذهن آن‌ها و تماس‌های مکرر تصویری، آن‌ها را به این باور رسانده‌اند که خارج از کشور سکونت دارند. اما ماجرای پرداخت‌ها برای هر فرد به یک شکل بوده است، از غرامت حوادث یازدهم سپتامبر تا ارثیه یک میلیون دلاری که در پیچ و خم مشکلات اداری گیر کرده است نمونه‌هایی از آن بود. با گشوده شدن لایه‌های پنهان این پرونده مشخص شد شیادان با استفاده از تماس‌های واتساپی و اینستاگرامی در یک بازه طولانی‌مدت اقدام به فریب این افراد کرده‌اند و چهار شاکی که تاکنون به پلیس فتا استان مراجعه کرده‌اند اعلام کردند در اینستاگرام فریب خورده‌اند.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی توصیه کرد: اگر شهروندی در گردابی این چنینی گرفتار شده که شیادان از او خواسته‌اند برای دوری از مشکلات امنیتی حاصل از دریافت پول از آمریکا این موضوع را محرمانه نگه دارد، می‌تواند در تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی فتا به شماره  ۰۹۶۳۸۰ از صحت ماجرا مطمئن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.