یک مقام مسئول در پلیس فتا گفت: تحریم‌های صورت گرفته علیه کشور ایران، زمینه مسدودسازی سرمایه برخی کاربران ایرانی در صرافی‌های آنلاین خارجی را فراهم آورده است.

خطر مسدود شدن سرمایه‌ایرانی‌ها در صرافی‌های آنلاین

پای تحریم‌ها درمیان است

به گزارش قدس، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: با توجه به افزایش قیمت ارزهای دیجیتال و روند رو به رشد این ارزها شاهد افزایش فعالیت صرافی‌های ارزی، حوالجات و صرافان ارز دیجیتال در فضای مجازی هستیم به‌طوری‌که با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی به فهرستی بلندبالا از صرافی‌های آنلاین، تبدیل ارز، ارزهای دیجیتال و... برخورد خواهیم کرد. سرهنگ رجبی ادامه داد: در پلتفرم‌هایی همچون اینستاگرام و تلگرام، با انبوهی از صفحات صرافی‌های رمزارز و غیر رمزارز و تبلیغات پرزرق‌وبرق در این خصوص مواجه می‌شویم. اما آنچه در این باره می‌تواند نگران‌کننده باشد از دست رفتن سرمایه کاربران در این حوزه است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اعمال تحریم‌های گوناگون برای کشور ایران، برخی صرافی‌های آنلاین خارجی با احراز هویت کاربران ایرانی اقدام به بلوکه کردن سرمایه کاربران و مسدود کردن حساب‌های کاربری آنان و در نتیجه جلوگیری از ادامه فعالیت این افراد نموده‌اند.

این مقام انتظامی تأکید کرد: این احتمال وجود دارد سایر صرافی‌های آنلاین خارجی نیز به دنبال تحریم‌های صورت گرفته و با مسدودسازی حساب‌های ایرانیان از فعالیت آن‌ها جلوگیری نمایند. بنابراین کاربران فضای مجازی باید این نکته را در نظر داشته باشند که فعالیت در این صرافی‌ها می‌تواند تبعاتی به دنبال داشته باشد.

لازمه یک خرید امن چیست؟

سرهنگ دوم علی‌محمد رجبی ادامه داد: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش نفوذ اینترنت در خانواده‌ها شاهد افزایش استفاده از فروشگاه‌های مجازی به‌منظور تأمین نیازهای کاربران در فضای مجازی هستیم.

وی گفت: خریدهای آنلاین علاوه بر داشتن مزایای زیاد از قبیل صرفه‌جویی در وقت، مقایسه قیمت‌ها، تنوع و کیفیت کالا و نیز پیشگیری از ابتلا به کرونا در این ایام، خطراتی را نیز موجب شده و احتیاط نکردن و خریدهای عجولانه می‌تواند کاربران را متحمل ضررهای مالی بکند.

سرهنگ رجبی افزود: مجرمان سایبری با ایجاد صفحات جعلی و انجام تبلیغات فریبنده در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های واسط با روش‌های مختلف از قبیل هدایت کاربر به صفحات درگاه جعلی بانک و سرقت اطلاعات بانکی، دریافت وجه و عدم ارسال کالا و یا ارسال کالای معیوب و نظایر آن اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.

این مقام مسئول به شهروندانی که قصد خرید الکترونیکی دارند، گفت: خرید از سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی بهترین راه برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی است.

وی در ادامه افزود: قانونمند کردن، ساماندهی، احراز هویت و تأیید صلاحیت از مهم‌ترین مزایای نماد اعتماد الکترونیک است و وب‌سایت‌های دارای این نماد متعهد هستند رضایت کاربر را در تمام مراحل خرید اینترنتی جلب کرده و به‌درستی به وظایف خود عمل کنند.

وی در ادامه درخصوص کلاهبرداری با درج نماد اعتماد الکترونیکی جعلی به شهروندان هشدار داد و گفت: برخی فروشگاه‌های غیرمجاز ممکن است اقدام به جعل نماد اعتماد الکترونیک کنند که کاربران می‌توانند با کلیک کردن روی تصویر لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی، صفحه مجوز مربوط را مشاهده کنند و به این نکته نیز توجه داشته باشند صفحه‌ای که مجوز دارد حتماً باید با آدرس enamad.ir  آغاز شده باشد و آدرس اینترنتی (URL) سایت فروشگاه با آدرسی که در این صفحه معرفی می‌شود، باید یکسان باشد.

سرهنگ رجبی همچنین از نماد اعتماد الکترونیکی به‌عنوان لازمه کسب‌وکارهای اینترنتی نام برد و از وب‌سایت‌های اینترنتی خواست نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.