اولین دوشنبه اکتبر هر سال به‌عنوان روز جهانی زیستگاه‌ها نامگذاری شده و موضوع آن امسال «تسریع اقدامات شهری برای جهانی بدون کربن» است. شهر تهران نیز به‌عنوان ‌پایتخت کشور سهم زیادی در انتشار آلاینده‌های متعددی از جمله دی‌اکسید کربن به عنوان یکی از مهم‌ترین گازهای گلخانه‌ای دارد. مدیرواحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید: ۳۲ درصد دی‌اکسید کربن منتشر شده در شهر تهران ناشی از منابع خانگی است.

 سهم بالای منابع خانگی پایتخت در انتشار دی‌اکسید کربن

به گزارش قدس آنلاین، اولین دوشنبه اکتبر هر سال از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی زیستگاه نامیده شده و امسال مصادف با ۱۲ مهر است. این روز بـرای اولـین بـار در سال ۱۹۸۶ با موضوع «پناهگاه، حق من است» در نایروبی جشن گرفته شد. این مناسبت به جهان یادآوری می‌کند که همـه مـا قـدرت و مسـئولیت شکل دادن به آینده شهرهای‌مان و مسئولیت حفظ و نگهداری زیستگاه برای نسل‌های آینـده را برعهـده داریم و بهترین فرصت است که یادمان باشد زمین تنها و یگانه زیستگاه همه زیستمندان است و باید از آن محافظت کنیم.

‍‍پس از وقوع انقلاب صنعتی، افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی توسط بشر موجب بالا رفتن سطح «دی‌اکسید کربن» شد. این گاز یکی از مهم‌ترین گازهای گلخانه‌ای است که نقش زیادی در تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی دارد. طوفان، سیل، خشکسالی‌ و آتش‌سوزی‌های شدید در جنگل‌ها همه حاکی از ایجاد تغییراتی غیرمعمول و با سرعت بالا در جو زمین است. تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی امروزه به یکی از مهمترین چالش‌های زیست محیطی تبدیل شده که تمام کشورهای جهان از جمله ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مقابله با این تغییرات نیازمند اقدامات جهانی است.

کلانشهر تهران به‌عنوان ‌پرجمعیت‌ترین شهر کشور و یکی از ۳۰ کلانشهر ‌پرجمعیت جهان نیز می‌تواند نقش مهمی در انتشار همچنین کاهش انتشار دی‌اکسید کربن ایفا کند. حسین شهبازی - مدیرواحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان اینکه انتشار آلاینده «دی‌اکسید کربن» در شهر تهران ارتباط مستقیمی با مصرف انواع سوخت‌های فسیلی شامل گاز طبیعی، نفت بنزین و گازوئیل دارد، اظهارکرد: بررسی میزان انتشار دی‌اکسید کربن ناشی از احتراق انواع سوخت در شهر تهران نشان می‌دهد که منابع خانگی بیشترین سهم را در انتشار این آلاینده دارند.

وی ادامه داد: مطالعات ما نشان می‌دهد که از بین تمام منابع آلاینده شهر تهران شامل منابع خانگی، نیروگاه‌ها، صنایع، فرودگاه و ... منابع خانگی حدود ۳۲ درصد، خودروهای در حال تردد ۲۸ درصد و نیروگاه‌ها و صنایع به‌عنوان منابع سوم و چهارم به‌ترتیب ۱۵ و ۱۲ درصد در تولید دی‌اکسید کربن سهم دارند.

مدیرواحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به سهم بالای بخش خانگی در مصرف سوخت نسبت به سایر منابع در شهر تهران گفت: عمده علت مصرف سوخت در بخش خانگی استفاده از سیستم‌های گرمایشی در فصل سرما و ‌پخت و ‌پز در طول سال است.

وی به بارگذاری جمعیتی بیش از حد ظرفیت شهر تهران اشاره و تصریح کرد: جمعیت ثابت شهر تهران بیش از ۸.۵ میلیون نفر است که این میزان جمعیت نیز مصرف انرژی زیادی را می‌طلبد و همین مساله باعث شده بخش خانگی سهم زیادی در تولید دی‌اکسید کربن را داشته باشد.

شهبازی در پایان بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش خانگی را یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن عنوان کرد و گفت: بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش خانگی هم باید به‌لحاظ فرهنگی و از طریق کاهش مصرف بی‌رویه و هم به‌لحاظ تکنولوژی و با استفاده از تجهیزات به‌روزتری که مصرف سوخت کمتری دارند،  اتفاق بیفتد. هوشمندسازی شهرها نیز از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند در بهینه‌سازی مصرف انرژی و در نتیجه کاهش انتشار آلاینده‌ها به ما کمک کند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.