کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صمت خراسان رضوی گفت: قیمت حداقل هر کیلوگرم تخم مرغ در بازار استان به ۲۹۰ هزار ریال رسیده است که این رقم فاصله زیادی با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار دارد.

حداقل قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در بازار خراسان رضوی ۲۹ هزار تومان شد

به گزارش قدس آنلاین، عباس اخوان افزود: قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ ۱۶۹ هزار ریال است و ملاک عمل بازرسان برای رسیدگی به تخلفات، قیمت مصوب کالا است.

وی با تاکید بر برخورد قانونی با گران فروشان تخم مرغ، گفت: روز گذشته انباری حاوی پنج تن تخم مرغ فاقد نشانه گذاری و فاقد کد شناسه انبار در مشهد کشف و ضبط شد که هر کیلو تخم مرغ را در سطح عمده فروشی به قیمت بیش از ۲۳۰ هزار ریال فروخته بود.

وی اظهار داشت: تولیدکنندگان تخم مرغ مدعی هستند که هزینه های تمام شده تولید بیشتر از قیمت مصوب تخم مرغ است و باید این نرخ تغییر کند، لذا حوزه نظارتی و بازرسی نیز در انتظار اعلام قیمت جدید از سوی ستاد تنظیم بازار کشور و وزارت جهاد کشاورزی است اما تاکنون هیچ نرخی اعلام نشده است.

 طبق ادعای تشکل های مربوط به تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در واحدهای تولیدی باید ۲۰۰ هزار ریال باشد که با احتساب سود عمده فروشی و خرده فروشی ۱۵ درصد به این قیمت اضافه و به مصرف کنندگان عرضه می شود.

۲ هزار و ۹۲۰ واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت تولید ۱۰ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۷۳۸ قطعه و ۶ واحد جوجه‌کشی با ظرفیت پنج میلیون و ۲۸۶ هزار قطعه در هر دوره در خراسان رضوی فعالیت دارند.

میزان مصرف روزانه تخم مرغ در این استان ۱۸۵ تُن است که ۴۵ تُن آن در بخش صنعتی استفاده شده و بقیه به مصرف خانوار می‌رسد.

طبق آمار اعلام شده از سوی اتحادیه پرورش دهندگان مرغ تخم گذار، تولید تخم مرغ در سال جاری نسبت به اواخر سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است زیرا ۳۲ درصد از واحدهای تولید تخم مرغ در استان غیرفعال هستند.

هم اینک از ظرفیت ۱۱ میلیون و ۴۴۴ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار استان، تنها هفت میلیون و ۷۸۰ هزار قطعه، یعنی ۶۸ درصد در زمینه تولید تخم مرغ فعال است.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.