رئیس انجمن علمی سالمندان با اشاره به اینکه در ۴۰ سال گذشته جمعیت سالمندی در ایران دو برابر شده است، گفت: در سال ۵۵ حدود ۵ درصد جمعیت کشور سالمند بودند که اکنون این رقم به ۱۰ درصد رسیده است.

۲۰ درصد سالمندان آسایشگاه‌ها مجهول‌الهویه هستند

به گزارش قدس آنلاین، احمد دلبری اظهار داشت: در آینده بیشترین رشد جمعیت سالمندی را در جهان خواهیم داشت و این موضوع نگران کننده است، زیرا زیرساخت‌های لازم را برای این میزان جمعیت سالمند، نداریم.

وی اضافه کرد: دو برابر شدن جمعیت سالمند کشورهای توسعه یافته، ۱۰۰ سال طول کشیده است، اما ما فقط ۲۰ سال فرصت داریم و این مدت را متأسفانه در سنوات گذشته درگیر تهیه سند ملی بودیم.

دلبری گفت: نه تنها در رده تخصصی بلکه در رده‌های گوناگون و حتی مراقب ساده آموزش دیده کاردانی، کارشناسی و رشته‌های مختلف سالمندی، کمبود داریم.

رئیس انجمن علمی سالمندان افزود: در کشور سوئد برای دو میلیون سالمند، هزار نفر متخصص طب سالمندان وجود دارد و علاوه بر آن آموزش دیده پرستاری، مددکاری و روانشناسی سالمندی دارند.

وی اضافه کرد: در تربیت نیروی انسانی متخصص، عقب ماندگی بیش از ۵۰ سال در جهان داریم، اما متأسفانه در سنوات گذشته، رشته‌های متخصص سالمندی در کشورمان حذف شد در صورتی که سالمندی یک فرصت کارآفرینی و اشتغال است.

دلبری بابیان اینکه با هشت میلیون جمعیت سالمندی فعلی، فقط ۲۰ نفر متخصص طب سالمندی داریم، گفت: بر اساس مطالعه‌ای که انجام دادیم اکنون به دو هزار و ۲۰۰ متخصص نیاز داریم.

رئیس انجمن علمی سالمندان با اشاره به اینکه نیروی مراقب آموزش دیده برای سالمندان نداریم، گفت: معمولاً ۲۰ درصد سالمندان نیازمند خدمات مراقبتی هستند.

وی افزود: سالمندان فعلی ما وضعیت خوبی دارند، زیرا به طور میانگین پنج و نیم فرزند دارند و مطالعات نشان داده است که ۲ و سه دهم این فرزندان، حمایتگر هستند و از سالمندان خود حمایت می‌کنند.

دلبری اضافه کرد: اکنون حدود ۸۰ هزار سالمند ازدواج نکرده داریم، اما اگر دهه شصتی‌ها به سن سالمندی برسند در سال ۱۴۳۰، حدود سه میلیون سالمند خواهیم داشت که ازدواج نکردند و مجبور می‌شویم برای مراقبت از سالمندان، نیروی مراقب وارد کنیم و این خطر جدی است که باید از اکنون به فکر این موضوع باشیم.

وی گفت: با اصلاح سبک زندگی، می‌توان بیماری‌های سالمندان را کم کرد.

رئیس انجمن علمی سالمندان گفت: زنگ خطر سالمندی در کشور به صدا در آمده است، ولی مسئولان در گذشته این صدا را نشنیدند.

دلبری افزود: از دولت درخواست می‌کنم یک عزم ملی برای این موضوع به کار گیرند؛ موضوع سالمندی در کشور برای ساماندهی ۸ میلیون نفر در حد سازمان بهزیستی نیست و موضوع سالمندی باید حاکمیتی شود و هر سه قوه باید درگیر این موضوع شوند.

دلبری خاطر نشان کرد: مشکلات سالمندان ۵ برابر مشکلات جوانان خواهد بود؛ جوان اگر خانه نداشته باشد ازدواج نمی‌کند، اما یک سالمندی که بیمار می‌شود ۵ نفر از اعضای خانواده را درگیر می‌کند.

وی تصریح کرد: تقریباً ۲۰ درصد سالمندانی که در آسایشگاه‌ها نگهداری می‌شوند مجهول الهویه هستند. در دستورالعمل اجرایی سند ملی سالمندان در سال ۷۳، هیأت دولت مصوب کرد که هر ۶ ماه به ریاست رئیس جمهور این شورا تشکیل شود، ولی در این ۱۷ سال حتی یک بار نه تنها به ریاست رئیس جمهور بلکه معاون اول هم تشکیل نشده است؛ الان دو سال می‌شود که سند ابلاغ شده، ولی از سال گذشته تاکنون یک جلسه هم نداشتیم.

رئیس انجمن علمی سالمندان گفت: در آینده ما هیچ سرویس خدماتی خوبی برای سالمندان نداریم آسایشگاه‌ها تنها ۲ دهم درصد جمعیت سالمند را در بر می‌گیرد و برای نود و نه و هشت دهم درصد سالمندان برنامه‌ای نداریم.

دلبری افزود: کل تخت‌های آسایشگاه‌ها در کشور حدود ۲۰ هزار نفر است.

وی ادامه داد: ما هیچ ساختاری که متناسب با نیاز سالمندان باشد در کشور نداریم.

دلبری گفت: سالمندی این قدر تدریجی به سراغ ما می‌آید که ما باورمان نمی‌شود؛ فرزندان مراقب پدران و مادران خودشان باشند و این قدر درگیر رشد و بزرگ شدن خودشان نباشند که از مسن شدن پدر و مادر خودشان غافل شوند؛ چکاب‌های دوره سالمندی را جدی بگیریم، چون خیلی از بیماری‌های دوره سالمندی علامت واضحی ندارد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.