۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 771805

«رون آراد» و شکستی دیگر برای اسرائیل

دکتر علیرضا تقوی‌نیا - کارشناس مسائل منطقه

رسانه‌های صهیونیست از شکست عملیات دستگاه‌های امنیتی رژیم اسرائیل برای کسب اطلاعات در خصوص رون آراد خبر دادند. البته نخست‌وزیر این رژیم در اقدامی عجیب برخلاف خبرهای درز کرده از منابع امنیتی، از موفقیت این عملیات خبر داد، اما اعلام کرد نمی‌تواند اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه دهد! رون آراد، کمک‌خلبان اسرائیلی است که هواپیمایش در سوم مهر سال ۱۳۶۵ در جنوب لبنان مورد اصابت موشک دوش‌پرتاب گروه‌های فلسطینی قرار گرفت و با کمک چتر نجات به همراه خلبان از مرگ حتمی رهایی یافت.

خلبان با کمک چرخبال‌های اسرائیلی نجات یافت اما وی به اسارت گروه مقاومت مؤمنه به فرماندهی مصطفی دیرانی ملقب به ابوعلی درآمد. دیرانی مسئول امنیتی جنبش امل نیز بود و بر اساس اطلاعات رسانه‌ای شده، تا سال ۱۹۸۹ این کمک‌خلبان اسرائیلی را در اسارت گروه تحت امر خود داشته است.

ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی صهیونیستی در طول مدت اسارت این کمک‌خلبان تلاش‌های بسیاری کردند تا از سرنوشت وی مطلع شوند؛ از جمله ربودن شیخ عبدالکریم عبید، امام جمعه شهر جبشیت در جنوب لبنان و حتی خود مصطفی دیرانی که البته هیچ کدام نتیجه مدنظر را نداشت. شیخ عبدالکریم عبید ۱۵ سال و مصطفی دیرانی ۱۰ سال در بند صهیونیست‌ها بودند تا اینکه حزب‌الله یک سرهنگ اسرائیلی به نام حنان تننباوم را به اسارت گرفت و در سال ۲۰۰۴ با آنان و سایر اسرای فلسطینی مبادله کرد.

مسئولان صهیونیست در نتیجه بازجویی‌هایی که از افراد ربوده شده داشتند، معتقدند رون آراد پس از مدتی به حزب‌الله و در نتیجه ایران تحویل داده شده اما دیرانی این ادعا را تکذیب کرده است.

با گذشت مدت مدیدی از اسارت کمک‌خلبان مفقود شده اسرائیلی، بسیاری معتقدند رون‌آراد دیگر در قید حیات نیست اما مشخص شدن سرنوشت وی همچنان‌ برای سران صهیونیست مهم است.

اصرار و ابرام صهیونیست‌ها برای مشخص شدن عاقبت رون آراد دلایل مختلفی دارد. رژیم صهیونیستی برای جان شهروندانش ارزش زیادی قائل است؛ زیرا آنان را با وعده آسایش و امنیت از نقاط دیگر جهان به شهرهای اشغال شده فلسطین کشانیده و اگر دو مؤلفه یاد شده برای اشغالگران از بین برود، سکونت در سرزمین فلسطین دیگر توجیه‌پذیر نیست. از سوی دیگر، نفتالی بنت در طول دوران نخست‌وزیری خود به‌شدت زیر سایه عملکرد نتانیاهو قرار داشته و در ماه‌های اخیر همواره سعی کرده با دستاوردنمایی بتواند بر فشارهای محافل راست‌گرا و افکار عمومی رژیم صهیونیستی غلبه کند؛ با وجود اینکه رسانه‌های اسرائیلی از شکست عملیات سخن گفتند، او تأکید دارد پیروزی بزرگی بدست آورده است!

در نهایت باید گفت عملیات کسب اطلاع در مورد فرجام رون آراد اگر هم آن‌گونه که نفتالی بنت می‌گوید صحت داشته باشد (که البته هیچ‌گونه خبری در مورد وی منتشر نکرده) نخواهد توانست حفره‌های بزرگ امنیتی این رژیم را بپوشاند. این موارد، جدا از شکاف‌های اجتماعی و اختلافات سیاسی درون صهیونیست‌هاست که همه این موارد، آینده را برای رژیم اسرائیل تاریک کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.