کارشناس مسائل قفقاز گفت: سفیر صهیونیست‌ها در باکو در کنار مرزهای ایران عکس یادگاری گرفته و سخنان نابجا می‌گوید.

رژیم صهیونیستی، اولین دشمنِ دوستی ایران و جمهوری آذربایجان است / کشورهای منطقه به دنبال ماجراجویی‌های سیاسی نباشند

به گزارش قدس آنلاین، حامد خسروشاهی کارشناس مسائل قفقاز، درباره تنش آفرینی صهیونیست‌ها در روابط تهران و باکو، گفت: هیچ جنگی در همسایگی ایران به نفع ما نیست و سیاست خارجی کشورمان جنگ مجدد در منطقه نیست. طبیعتا هر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان همسایه ما هستند و وجود صلح در منطقه منفعت بیشتری برای ما دارد. در یک سال اخیر در جنگ دوم قره باغ که ۴۴ روز به طول انجامید جمهوری جمهوری آذربایجان توانست سرزمین‌های خود را که ۳۰ سال در اشغال ارمنستان بود را پس بگیرد.

عناصر تکفیری و رژیم صهیونیستی را در نزدیکی مرزهای خود نمی‌پذیریم

وی افزود: موضع ایران در جنگ دوم قره باغ همان بود که مقام معظم رهبری در سخنرانی ولادت پیامبر اسلام (ص) در سال گذشته بیان فرمودند که ما از بازگشت سرزمین‌ها خوشحال هستیم. اما ایشان بر چند بند بر سر مناقشه قره باغ تاکید داشتند؛ اینکه امنیت ارامنه منطقه قره باغ تامین شود، ژئوپلیتیک منطقه به هم نخورد و اینکه ما عناصر تکفیری و رژیم صهیونیستی را در نزدیکی مرزهای خود نخواهیم پذیرفت.

خسروشاهی ادامه داد: با وجود همه کمک‌هایی که جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ کرد به ویژه اینکه کسی پشت باکو نبود، اگر ایران نبود بخش بزرگی از خاک جمهوری آذربایجان به اشغال ارمنستان در می‌آمد. ما انتظار همسایگی و زیست مسالمت آمیز از جمهوری آذربایجان داریم، اما اتفاقاتی در خاک جمهوری آذربایجان در حال رخ دادن است که ما را نگران می‌کند و طبیعی است که ایران به عنوان یک کشور مقتدر در منطقه این اتفاقات را تحمل نکند.

اولین دشمنِ دوستی ایران و جمهوری آذربایجان، رژیم صهیونیستی است

کارشناس مسائل قفقاز با بیان اینکه اولین دشمنِ دوستی ایران و جمهوری آذربایجان، صهیونیست است، گفت: رژیم صهیونیستی در بوق و کرنا می‌کند و می‌گوید همانطور که ایران افتخار می‌کند که در نزدیکی مرزهای رژیم صهیونیستی در لبنان و سوریه حضور دارد، ما هم در جمهوری آذربایجان حضور داریم. سفیر صهیونیست‌ها در باکو افروزنده اصلی آتش اختلافات بین ایران و جمهوری آذربایجان است. سفیر رژیم صهیونیستی در کنار مرزهای ایران عکس یادگاری می‌گیرد و سخنان نابجا می‌گوید.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود تاکید کردند، برادری که برای برادر خود چاه بکند اول خودش در آن چاه می‌افتد. در بیان مقام معظم رهبری در همان سخنرانی که از آزاد سازی مناطق اشغال شده جمهوری آذربایجان حمایت کردند، فرمودند به هم خوردن ژئوپلیتیک منطقه را تاب نخواهیم آورد. بر هم خوردن ژئوپلیتیک منطقه یعنی اتفاقاتی بیفتد که ارتباط مرزهای ایران و ارمنستان قطع شود. نیروهای نظامی ایران با مانوری که در هفته گذشته انجام دادند، آمادگی خود را برای هر گونه تحرکات در این مسیر نشان دادند.

سفر وزیر خارجه ارمنستان به ایران در راستای هماهنگی‌های بین دو کشور  است

کارشناس مسائل قفقاز با اشاره به سفر وزیر خارجه ارمنستان، گفت: سفر وزیر خارجه ارمنستان می‌تواند در راستای هماهنگی‌های بین دو کشور برای جلوگیری از هر گونه اتفاق نظامی در استان هم مرز یعنی استان سیونیک ارمنستان باشد.

وی افزود: در هفته‌های منتهی به جنگ سال گذشته قره باغ، ارمنستان اشتباهات مهلکی انجام داد که نباید تکرار شود، اولین اشتباه بزرگ آن‌ها این بود که به سمت عادی سازی روابط و تاسیس سفارت در رژیم صهیونیستی رفتند؛ ما همانطور که از جمهوری آذربایجان انتظار داریم که به سمت رژیم صهیونیستی نرود از ارمنستان هم به عنوان همسایه‌ای که ۳۰ سال تنها راه تنفس آن بودیم، انتظار داریم که به سمت روابط با صهیونیست‌ها نرود.

ارمنستان هم نباید به سمت رژیم صهیونیستی برود

خسروشاهی اظهار کرد: آقای پاشینیان در صدر دولت مستقر در ارمنستان علاقه دارد تا سریع‌تر با ترکیه و جمهوری آذربایجان عادی سازی روابط را انجام دهد و این به تعبیری بی نیازی از ایران معنا می‌شود، در حالی که این چنین نیست. ایران ۳۰ سال تنفس گاه ارمنستان بوده و ایروان در ادامه هم به ایران نیاز خواهد داشت. پس ارمنستان هم نباید به سمت رژیم صهیونیستی برود.

کارشناس مسائل قفقاز گفت: ارمنستان سال گذشته بعد از ۳۰ سال در رژیم صهیونیستی سفارت دایر کرد و این موضوع باید به ایروان تذکر داده شود و منافع ایران هم نباید به خطر بیفتد. قفقاز، قفقاز جنوبی، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان آبستن اتفاقات اقتصادی بزرگ است که در قرن‌های آینده منشا اثر خواهد بود؛ کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب که چهارراه مواصلاتی دنیا می‌شود. از کشورهای منطقه انتظار داریم که مشارکت اقتصادی را جایگزین ماجراجویی‌های سیاسی و نظامی کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.