سرپرست مدیریت حقوقی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: سند مالکیت بیش از ۹۷۴هکتار از اراضی منابع آب این خطه در یکسال اخیر به نام این شرکت صادر شده است.

سند مالکیت بیش از ۹۷۴ هکتار اراضی منابع آب خراسان شمالی صادر شد

به گزارش قدس آنلاین، حمید زراعتی اظهار داشت: این اسناد شامل سند مالکیت بخشی از بستر رودخانه اترک در محدوده کوشکی راجی به مساحت ۶۵۶ هکتار، بخشی از بستر رودخانه اترک در محدوده قره چای به مساحت ۱۹۱هکتار، قسمت هایی از بستر رودخانه بدرانلو به مساحت حدود ۱۰ هکتار، بخشی از رودخانه روئین اسفراین و حصار تیمور تاش به مساحت بیش از ۶ هکتار و همچنین سند اراضی محدوده مخزن و بدنه سد چندیر به مساحت ۱۱۰ هکتار و  سند اراضی محدوده تصفیه خانه طرح آبرسانی به بجنورد به مساحت بیش از پنج هکتار است.

 منابع آبی استان شامل آبهای سطحی و زیرزمینی است، ۴۱ رودخانه دائمی و فصلی در استان وجود دارد و مهمترین رودخانه ها عبارتند از رودخانه اترک با ۲۱۱ کیلومتر طول، کال شور با ۱۹۵ کیلومتر و گرگان رود با طول ۴۱ کیلومتر در استان جاری هستند.

سدهای مهم استان شامل سد بارزو  با حجم ۹۲.۵  میلیون متر مکعب در شیروان، سد شیرین دره با حجم ۹۰ میلیون متر مکعب در مانه و سملقان، سد بیدواز با حجم ۵۴ میلیون متر مکعب در اسفراین، سد چری با حجم ۵ میلیون متر مکعب در فاروج است.

طول رودخانه های خراسان شمالی ۶ هزار و ۶۰۰  کیلومتر است که از این میزان، ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر، رودخانه حساس و مهم است.  

روخانه اترک، پنجمین رود طولانی کشور است و حدود ۲۱۱ کیلومتر از مسیر ۵۳۵ کیلومتری این رودخانه در استان خراسان شمالی واقع شده است.

ایستگاه های مبنای باران سنجی استان برخط شد

سرپرست مدیریت مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی هم گفت: با تجهیز ۲ ایستگاه باران‌سنجی شیروان و نوشیروان در سال جاری، شش ایستگاه موجود مبنای باران‌سنجی این شرکت به ابزار ارسال لحظه ای اطلاعات، تجهیز شد.

عباس ابراهیمی تصریح کرد: ایستگاه های بجنورد، امور منابع آب شیروان، نوشیروان، دربند سنخواست، غلامان و آیرقایه ایستگاه های مبنای باران سنجی در استان هستند و در مجموع ۴۱ ایستگاه آب سنجی در این استان وجود دارد که ۱۸ ایستگاه به تجهیزات الکترونیکی مجهز شده است.

وی افزود: قابلیت ثبت باران و ارسال اطلاعات به صورت لحظه ای در هر زمان و اعلام هشدار سیل از ویژگی اصلی تجهیزات برخط در ایستگاه های مبنا است.

او همچنین به اهمیت مطالعات تکمیلی منابع آب و شناخت الگوی خط بارش های مختلف در استان اشاره کرد و گفت: مطالعه ایزوتوپی با همکاری دانشگاه شاهرود انجام شد و در این پروژه ضمن آموزش های لازم به متصدیان ایستگاه های باران‌سنجی، ۷۰۰ نمونه از بارش باران و برف در ۳۲ ایستگاه پراکنده در کل استان برای آنالیز شیمیایی و ایزوتوپی برداشت شد.

به گفته او، بر این اساس نتایج حاصل از این مطالعات برای اولین بار، ضمن ترسیم معادله و خط بارش استان و مقایسه با خط بارش جهانی، امکان تعیین الگوهای بارش در فصول مختلف را فراهم می آورد.

استان خراسان شمالی ۱۱ محدوده مطالعاتی دارد که هشت محدوده آن ممنوع و ممنوع بحرانی است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.