یک وکیل دادگستری گفت: استفاده از سند تک برگ باعث صرفه جویی در کاغذ می‌شود ضمن این که در این سند جزئیات و کروکی دقیق، نوع کاربری و مالکیت و کد پستی درج شده و سند تک برگ درب منزل به مالکان تحویل داده می‌شود

چگونه سند منگوله دار را به سند تک برگ تبدیل کنیم؟

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسن دیناروند گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های سند تک برگی این است که در صورت وجود شریک یا شرکا در یک ملک هر مالک یک سند مجزی خواهد داشت به عنوان مثال در صورتی که ۲ نفر در یک ملکی ۳دانگ ۳دانگ شریک باشند برای هر کدام یک سند تک برگ صادر می‌شود.

دیناروند بیان کرد: صدور سندهای تک برگ به صورت مکانیزه و الکترونیکی در اداره ثبت انجام می‌شود، از دیگر ویژگی‌های شاخص این اسناد درج دقیق و کامل اطلاعات و مشخصات مالک و ملک به صورت خواناست که برای تمام مردم راحت و قابل کنترل می‌باشد که همین امر باعث مشکل شدن جعل این اسناد می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از سند تک برگ باعث صرفه جویی در کاغذ می‌شود ضمن این که در این سند جزئیات و کروکی دقیق، نوع کاربری و مالکیت و کد پستی درج شده و سند تک برگ درب منزل به مالکان تحویل داده می‌شود، مواردی که ذکر شد وجوه تمایز سند تک برگ و سند منگوله دار یا دفترچه‌ای است.

دیناروند درباره مراحل تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی گفت: برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی یا اداره ثبت و پر کردن فرم درخواست سند تک برگی، استعلام از شهرداری و دیگر مراکز مربوطه از مراحلی است که باید طی کنید.

این وکیل دادگستری گفت: البته استعلام سند قبلی که نخستین استعلام مربوط به سند است توسط خود اداره ثبت و به صورت مکانیزه انجام می‌شود تا از این که ملک به شخص دیگری فروخته نشده یا در رهن بانک قرار نداشته باشد اطمینان حاصل شود.

وی افزود: تسویه حساب با شهرداری و پرداخت مالیات نقل وانتقال به اداره دارایی با توجه به ارزش معاملات ملک و ارائه گواهی به دفتر خانه، انتقال سند با حضور فروشنده و خریدار به طور همزمان در دفتر خانه، مراجعه به اداره ثبت محل وقوع ملک و فرم درخواست صدور سند تک برگی و تحویل سند قبلی خود به سازمان یا اداره ثبت از دیگر مراحل تبدیل سند تک برگ به سند منگوله دار است.

دیناروند تصریح کرد: در ادامه مسیر تبدیل سند و برای صدور سند تک تگ برگ باید به باجه پست مستقر در اداره ثبت مراجعه کرده و هزینه‌های لازم را بپردازید و در نهایت سند تک برگ خود را دریافت کنید.

این وکیل دادگستری درباره مدارک مورد نیاز برای دیافت سند تک برگ یا تبدیل سند منگوله دفترچه‌ای به سند تک برگ بیان کرد: مدارک هویتی خریدار و فروشنده همراه کپی، قبض تلفن ملک مورد نظر به همراه کپی، کروکی دقیق ملک، ارائه پایان کار شهرداری، اصل سند قبلی ملک، کد پستی ملک بخشی از مدارک مورد نیاز برای دریافت سند تک برگ است.

وی گفت: مدارک لازم دیگر نیز فیش‌های پرداختی، استعلام سند و داشتن گواهی تسویه حساب با سازمان تامین اجتماعی در مورد املاک تجاری یا صنعتی است که باید برای انجام این کار به همراه داشته باشید.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.