رئیس جمهور تایوان با طرح این ادعا که کشورش به‌دنبال رویارویی نظامی با چین نیست گفت، این کشور برای دفاع از خود آمادگی خواهد داشت.

تایوان: به‌دنبال رویارویی نظامی با چین نیستیم

به گزارش قدس آنلاین، «سای اینگ وِن» رئیس جمهور تایوان روز جمعه تأکید کرد کشورش به‌دنبال رویارویی نظامی با چین نیست اما برای دفاع از خود آمادگی دارد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، رئیس جمهور تایوان گفت کشورش «به همزیستی مسالمت‌آمیز، پایدار، قابل پیش‌بینی و دو سر برد با همسایگانش امید دارد. اما تایوان هر اقدامی که لازم باشد برای دفاع از آزادی و روش زندگی دموکراتیک، انجام خواهد داد».

سای روز سه‌شنبه نیز در یادداشتی نوشته بود، عدم مدیریت تشدید تنش‌ها با چین می‌تواند «تأثیری ویرانگر» بر امنیت بین‌المللی و اقتصاد جهانی داشته باشد.

او همچنین مدعی شد «اگر تایوان به دست چین بیفتد، عواقب فاجعه باری برای آسیا خواهد داشت».

رئیس جمهور تایوان نوشت: «تایوان با کشورهای منطقه همکاری خواهد داشت تا از حفظ ثبات اطمینان حاصل شود. تایوان به همکاری با بازیگران منطقه جهت جلوگیری از درگیری نظامی در دریاهای شرقی چین و جنوبی چین و تنگه تایوان جلوگیری شود».

سای در حالی ادعای صلح طلبی در منطقه را بیان می‌کند که روز گذشته روزنامه «وال استریت ژورنال» فاش کرد، نظامیان آمریکایی ظرف یک سال گذشته، به‌طور مخفیانه سربازان تایوانی را تعلیم داده‌اند.

وال استریت ژورنال نوشت این نظامیان آمریکایی از زمان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» به تایوان اعزام شده‌اند اما این مسئله تاکنون مسکوت مانده بود.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

«چیو کو چنگ» وزیر دفاع تایوان بامداد چهارشنبه گفت چین تا سال ۲۰۲۵ به توانایی لازم برای انجام حمله نظامی تمام عیار علیه تایوان دست پیدا می‌کند.

این اظهارات در حالی است که چین طی چهار روز ابتدای ماه اکتبر، تقریباً ۱۵۰ فروند هواپیمای جنگی را در حریم پدافند هوایی تایوان به پرواز درآورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.