گروه‌های مخالف واکسن تا امروز از هیچ‌گونه تلاشی برای تشویش اذهان عمومی و سوار شدن بر موج واکسن‌هراسی دریغ نکرده‌اند.

پیک دوم واکسن ستیزی

در این میان عده‌ای نیز ناخواسته با تحلیل عجولانه از وضعیت مرگ بیماران کرونایی آن را نتیجه واردات واکسن‌های بی‌کیفیت به کشور می‌دانند.

چنان‌که به‌تازگی فوت یک خبرنگار در مشهد، با وجود تزریق دز دوم واکسن بهانه‌ای شد برای طرح این ادعا که اگر واکسن‌های وارداتی را از کشورهای اروپایی و آمریکایی خریداری می‌کردیم شاهد مرگ و میر مبتلایان به کرونا پس از تزریق دز دوم نبودیم.

برای بررسی چرایی فوت مبتلایان به کرونا پس از تزریق واکسن و کیفیت واکسن‌های وارداتی به سراغ چند کارشناس این حوزه رفته‌ایم.

عوارض همزمانی ابتلا به کرونا و تزریق واکسن

مصطفی قانعی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و رئیس سابق انستیتو پاستور ایران در خصوص دلایل فوت افراد پس از تزریق واکسن کووید ۱۹ می‌گوید: یکی از مواردی که فوت پس از تزریق واکسن رخ می‌دهد این است فرد درحالی که دز دوم واکسن کووید ۱۹ را تزریق می‌کند، همزمان به ویروس کرونا نیز مبتلاست اما هنوز منجر به بروز علامت نشده است، به‌ویژه در این پیک آخر که تعداد زیادی از مردم گرفتار شدند، بخشی از گرفتاری‌ها به گروهی مربوط می‌شود که دز اول واکسن را تزریق کرده بودند. نشانه این ادعای علمی نیز اینکه معمولاً بین پنج تا هفت روز پس از دز دوم علائم کرونا در فرد ظاهر می‌شود. البته شاید تزریق واکسن علائم خفیفی از کرونا را در فرد ایجاد کند، اما منجر به ابتلا به کرونا نخواهد شد چرا که ویروس کشته شده است.

رئیس سابق انستیتو پاستور ایران در خصوص دلیل فوت دومین گروهی که واکسن کووید ۱۹ را تزریق می‌کنند نیز می‌گوید: متأسفانه برخی افراد به محض تزریق دز اول واکسن کووید ۱۹ دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و همین مسئله موجب ابتلای آن‌ها به کرونا می‌شود و گروه سوم افرادی هستند که به اثربخشی واکسن توجه نمی‌کنند و دچار مشکل می‌شوند. به عنوان نمونه تولیدکنندگان واکسن در فاز سوم تولید اعلام می‌کنند این واکسن ۷۰ درصد اثربخشی دارد، یعنی تا ۷۰ درصد مانع بروز بیماری شدید در افراد می‌شود و هیچ واکسنی اثربخشی ۱۰۰ درصدی ندارد. ضمن آنکه گروهی از افراد کسانی هستند که هیچ نوع واکسنی برای آن‌ها اثربخشی ندارد و فقط از طریق رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانند در برابر بیماری از خود مراقبت کنند.

قانعی می‌افزاید: برخی افراد نیز سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ این افراد ممکن است پس از تزریق دز دوم واکسن نیز به بیماری مبتلا شوند. بنابراین مجموعه‌ای از عوامل وجود دارد که ممکن است باوجود تزریق واکسن فرد مبتلا و حتی فوت شود. اما آنچه قطعیت دارد این است وقتی فرد دو دز واکسن را تزریق کند پس از دو هفته که از دز دوم گذشت و تقریباً ایمنی کامل شد، میزان مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در این افراد ۱۱ برابر در مقایسه با گروهی که واکسینه نشده‌اند کاهش می‌یابد. این چیزی است که به اثبات رسیده و در واکسیناسیون‌های اخیر هم کاملاً قابل اثبات است به طوری که با افزایش واکسیناسیون در کشور، آمار مرگ و میر به نصف کاهش یافت.

تأثیر واکسن در افراد با هم متفاوت است

شروین شکوهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم نیز در گفت‌وگو با ما می‌گوید: یکی از اهداف اصلی تزریق واکسن، کاهش مرگ و میر و بستری‌های بدحال ناشی از ابتلا به کروناست که در حال حاضر انواع واکسن‌ها تفاوت چندانی ندارند و اثرگذاری همه در برابر کرونا تأیید شده است. هیچ واکسنی در دنیا ایمنی ۱۰۰ درصدی ندارد، با این حال همه واکسن‌ها بدن را دربرابر بیماری مقاوم می‌کنند اما تأثیر واکسن در افراد با هم متفاوت است و به عوامل مختلف از جمله عوامل ژنتیکی و عوامل جسمی افراد بستگی دارد. واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر بسیار مؤثر است همان‌طور که پس از واکسیناسیون کادر درمان، مرگ و میر در بین همکاران ما نزدیک به صفر رسید در حالی که به کادر درمان نیز از همین واکسن‌های موجود در کشور تزریق شد.

شکوهی در ادامه با اشاره به افراد ضد واکسن و جریان و شایعاتی که منتشر می‌کنند، یادآوری می‌کند: واکسینه شدن در برابر کرونا و رعایت درست شیوه‌نامه‌های بهداشتی با هدف کنترل بیماری یک وظیفه اجتماعی است و باید به این موضوع توجه داشته باشیم که شرایط ما و تحریم‌های ظالمانه‌ای که به کشور و مردم ما تحمیل شده با سایر کشورها متفاوت است، در حال حاضر واکسن‌ها با دشواری‌های فراوانی تهیه و وارد کشور می‌شود و کشور ما هنوز با آمار بالای مرگ و میر روبه‌رو است، بنابراین کمک به کاهش بحران کرونا وظیفه همه آحاد جامعه است.

بررسی دلیل اصلی فوت پس از تزریق دز دوم واکسن کووید ۱۹

مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی نیز می‌گوید: همان‌طور که ابتلا به این بیماری ایمنی دائم ایجاد نمی‌کند، واکسیناسیون آن نیز موجب ایمنی مادام‌العمر نمی‌شود به همین دلیل امکان ابتلای افراد حتی پس از تزریق دز دوم نیز وجود دارد؛ اما بیشتر افرادی که هر دو دز واکسن را تزریق کرده‌اند به نوع شدید بیماری مبتلا نمی‌شوند و در صورت ابتلا نیز احتمال مرگ و میر آن‌ها بسیار کم است.

به گفته وی اگر فردی پس از تزریق دو دز واکسن به کرونا مبتلا و فوت شده است باید پرونده پزشکی وی در مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت (در کمیته بررسی سوءواکسن) مورد بررسی قرار گیرد تا دلیل اصلی فوت مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.