کمبود سرم‌های تزریقی در داروخانه های آذربایجان شرقی، بازار داغی را برای برخی دلال ها به راه انداخته است تا سرم ها را با هزینه‌ هنگفتی به فروش برسانند.

تداوم کمبود سرم‌های تزریقی در داروخانه‌های آذربایجان شرقی

به گزارش قدس آنلاین، گویا حکایت دست خالی ماندن بیماران برای دریافت سرم‌های تزریقی تمامی ندارد و با گذشت روزها، کمبود سرم‌های تزریقی زیر سایه عدم پیش بینی مسئولان برای افزایش خط تولید جدید پر رنگ تر می‌شود.

گله مندی مردم برای نبود سرم و نارضایتی داروخانه‌ها از توزیع محدود آن، بازار سیاهی را برای دلالان به وجود آورده است تا سرم‌های تزریقی را با هزینه‌های ۱۰ برابر قیمت واقعی به فروش برسانند و حالا مدتی است که افزایش بی رویه استفاده از سرم‌های تزریقی به دلیل شیوع ویروس کرونا، دست بیماران نیازمند به تزریق سرم را خالی گذاشته است.

اگر قدری به روزهای گذشته بازگردیم، یک ماه پیش بود که معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، خبر از رفع کمبود سرم‌های تزریقی تا چند روز آتی داده بود که با راه‌اندازی مجدد خط تولید کارخانه شهید قاضی و توزیع آن در بازار، این مشکل رفع خواهد شد اما حالا ۳۲ روز از این وعده می‌گذرد و بیماران هم‌چنان به دنبال سرم‌های تزریقی تجویز شده از سوی پزشک، داروخانه‌های شهر تبریز را زیر پا می‌گذارند.

برای آگاهی از آخرین وضعیت تولید و توزیع سرم‌های تزریقی بار دیگر به سراغ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز رفتیم گفت: کمبود سرم از چند ماه گذشته به دلیل تعطیلی کارخانه تولید سرم شهید قاضی رخ داده است.

تولید بیش از ۴۰ درصد سرم در کارخانه شهید قاضی

حسن آقاجانی ادامه داد: بیش از ۴۰ درصد سرم کل کشور در کارخانه سرم سازی شهید قاضی تولید می‌شود که کمبود به وجود آمده ناشی از تعمیرات خط تولید بود اما حدود یک ماه است که خط تولید این کارخانه راه اندازی شده است اما بازگشت به روال عادی، زمان بر خواهد بود.

وی افزود: کمبود سرم، ناشی از افزایش مصرف سرم به دلیل شیوع ویروس کرونا و ایجاد مشکلاتی در تولید آن است اما چنانچه گفته شد با راه‌اندازی خط تولید سرم در کارخانه سرم سازی شهید قاضی، میزان تولید افزایش یافته و کمبود سرم را نسبت به ماه‌های گذشته کاهش داده است.

اولویت توزیع سرم در بیمارستان‌ها

آقاجانی، اولویت توزیع سرم را در بیمارستان‌ها اعلام کرده و گفت: توزیع سرم در بیمارستان‌ها به دلیل نیاز مبرم بیماران به سرم، در اولویت قرار گرفته است اما توزیع سرم علاوه بر بیمارستان‌ها، به داروخانه‌های سطح شهر نیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: توزیع سرم بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد و از حالت سهمیه بندی خارج شده است حتی از نخستین روزهای کمبود سرم، توزیع علاوه بر بیمارستان‌ها به داروخانه‌های شبانه روزی و جنب کلینیک به صورت محدود انجام می‌گرفت.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: در حال حاضر، توزیع ۷۰ درصدی سرم به بیمارستان‌ها ادامه دارد و به شرکت‌های پخش سرم، نیز اعلام شده است تا سرم در حد نیاز به تمامی داروخانه‌ها در سطح کلانشهر تبریز توزیع شود.

وی گفت: با وجود اینکه ۵۰ شرکت توزیع کننده دارو در سطح استان آذربایجان شرقی وجود دارد اما تمام شرکت‌های توزیع کننده دارو، مختص به توزیع سرم نیست.

آقاجانی در پایان افزود: توزیع سرم با توجه به افزایش سهمیه داروخانه‌های شبانه روزی و جنب کلینیک، هم‌چنان ادامه دارد.

سرم در داروخانه‌های تبریز یافت نمی‌شود

یک کارشناس فوریت‌های پزشکی و فعال رسانه گفت: سرم در داروخانه‌های تبریز یافت نمی‌شود و حتی به هنگام تجویز پزشک نیز، بیماران تا چندین ساعت در پی یافتن سرم، به تک تک داروخانه‌های سطح شهر مراجعه می‌کنند که این امر ناشی از نقص مسئولان ذی ربط است.

حبیب حسینقلی زاده ادامه داد: یکی از علل افزایش مصرف سرم و کمبود آن، ترس مردم از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها است؛ حتی به هنگام مراجعه به منزل بیماران مبتلا به کرونا مشاهده می‌کنیم که سرم بدون دارو به بیمار تزریق شده است در حالی که دارو تراپی انجام گرفته با سرم، با مقدار بسیار کم است که نیازی به تزریق سرم دو لیتری نیست اما متأسفانه این روند هم‌چنان ادامه دارد.

وی افزود: زمانی که مردم به ترس از بیمارستان دچار شده و یا اخبار ناقص و اشتباه از بیمارستان‌ها به جای آموزش به مردم در جامعه رواج یافت، مردم از بیمارستان‌ها وحشت کردند و ترجیح دادند تا بیمار مبتلا به کرونا را در منزل درمان کنند که این خود موجب افزایش مصرف سرم در درمان‌های خانگی شده است.

این کارشناس فوریت‌های پزشکی گفت: بیمار تا زمانی که قادر به نوشیدن مایعات است نیازی به سرم ندارد و در مواقعی تزریق سرم تجویز می‌شود که همراه با دارو و به صورت محدود و کنترل شده باشد.

حسینقلی زاده بیان کرد: رواج آموزش ناقص به مردم منجر شده است تا مردم بر این گمان باشند که تزریق سرم، اولین و آخرین راه درمانی به شمار می‌آید که در نتیجه، افزایش مصرف سرم و ناکارآمدی مسئولین در آموزش صحیح و تهیه سرم، منجر شده است تا در حال حاضر، افرادی که نیازمند سرم برای درمان هستند دست خالی بمانند.

وی در پایان افزود: در حال حاضر باید روش‌های قابل استفاده در گذشته را در مواقع محدودیت تولید و توزیع سرم به کار ببریم به گونه‌ای که حجم سرم تزریق شده به بیماران مبتلا به کرونا را کاهش دهیم تا این محدودیت به اندازه‌ای کم‌رنگ شود.

به فروش رسیدن سرم با هزینه‌های هنگفت

یکی از شهروندان تبریزی نیز  گفت: بیماری در منزل داریم که باید هر روز سرم نیم لیتری و یا یک لیتری به او تزریق شود اما متأسفانه مدتی است که سرم پیدا نمی‌شود.

محمدی ادامه داد: در حال حاضر سرم حتی با وجود تجویز پزشک نیز در داروخانه‌های تبریز یافت نمی‌شود و حتی در برخی از موارد، سرم با هزینه‌های هنگفتی به فروش می‌رسد.

وی افزود: وضعیت کمبود سرم قابل قبول نیست و در حال حاضر بیمارانی که تزریق سرم برای آنان حیاتی است لحظات سختی را تجربه می‌کنند؛ امیدوارم مسئولان ذی ربط به وعده‌های خود در رابطه با توزیع سرم و رفع این مشکل عمل کنند.

سرم‌های توزیع شده در داروخانه‌ها کافی نیست

یک متصدی داروخانه نیز گفت: افزایش مصرف سرم‌های تزریقی به دلیل شیوع ویروس کرونا و سو مدیریت، دو دلیل عمده برای به وجود آمدن مشکلاتی است که در حال حاضر با آن مواجه شده‌ایم.

وی افزود: سرم‌های تزریقی در اکثر نسخه‌های تجویزی بیماران وجود دارد و به علت کمبود سرم، مجبور هستیم تا از دو سرم تجویز شده، یک سرم را به بیمار تحویل دهیم که این نارضایتی مراجعه کنندگان به داروخانه را در پی دارد.

این متصدی داروخانه گفت: سرم‌های تزریقی وارداتی که به صورت محدود به داروخانه‌ها توزیع می‌شود کافی نیست و با وجود گذشت چند ماه از این وضعیت، مسئولان می‌توانستند این مشکل را با راه‌اندازی خط تولید جدید جبران کنند که متأسفانه تاکنون اقدام جدی و مؤثری انجام نیافته است.

کمبود سرم در روزهای همه گیری ویروس کرونا مشکلی است که رنگ نمی‌بازد و بیماران را با مشکلات بسیاری روبرو می‌سازد؛ قطعاً اگر راه‌اندازی خط تولید سرم‌های تزریقی از مدت‌ها قبل توسط مسئولان ذی ربط انجام می‌گرفت بیماران در پی یافتن یک سرم تزریقی، در رنج و عذاب نبودند.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.