شرط حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت دریافت دو دوز واکسن «آسترازنکا» است. حالا باید دید جز متولیان وزارت ارشاد چه کسی قادر به حضور با این شروط خواهد بود!

نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم شرط واکسن گذاشت/ ۳۰ ایرانی به آلمان می‌روند

به گزارش قدس آنلاین، با سیر نزولی شیوع کرونا در برخی کشورهای اروپایی آنها اعلام کرده‌اند نمایشگاه‌های بین المللی خود از جمله «کتاب» را به شکل حضوری و فیزیکی برگزار می‌کنند.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته کشور روسیه نمایشگاه کتاب مسکو را با شرایط خاص بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها برگزار کرد، اما با این شرط که مهمانان دعوت شده حتما باید واکسن «اتحادیه اروپا» را دریافت کرده باشند و بر اساس پروتکل‌ها آن دسته از مهمانانی که واکسن «آسترازنکا» یا «فایزر» را دریافت نکرده باشند، قادر به شرکت در این نمایشگاه نبودند.

نمایشگاه کتاب مسکو به پایان رسید و نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در دوره هفتاد و سوم از ۲۸ مهر تا دوم آبان‌ماه ۱۴۰۰ (۲۰ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار خواهد شد، اما این نمایشگاه شرایط سختگیرانه‌تری را اعمال خواهد کرد. جالب اینجاست که فرانسه و آلمان اعلام کرده‌اند تنها دریافت کنندگان واکسن «آسترازنکا» یا «فایزر» توانایی حضور در نمایشگاه‌ها را خواهند داشت.

قابل تامل اینکه برای ورود به کشور آلمان واکسن «آسترازنکا» معیار خواهد بود. این کشور اجازه ورود دریافت‌کنندگان واکسن سینوفارم را نمی‌دهد. با این حساب، تعداد زیادی از ایرانیان متقاضی حضور در فرانکفورت بر این مبنا قادر به شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت نخواهند بود.

هرچند مسئولان برگزاری هفتاد و سومین دوره این نمایشگاه برای برگزاری یا عدم برگزاری آن مردد بودند، اما سرانجام مقرر شد این دوره از نمایشگاه به‌صورت فیزیکی و مجازی برگزار شود.

چنانچه افراد در این کشور حاضر شوند و واکسن‌های مورد تایید را دریافت نکرده باشند حتی قادر به استفاده از وسایل عمومی از جمله اتوبوس هم نخواهند بود؛ چه برسد به حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت.

از سوی دیگر هم اعلام شده غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران در این آوردگاه فضای ۴۰ متری دارد، ولی باید دید چه تعداد از حاضران از سوی وزارت ارشاد و یا انفرادی واکسن «آسترازنکا» تزریق کرده و قادر به شرکت هستند؛ چرا که میزان دریافت واکسن آسترازنکا در ایران اندک بود و اغلب افراد واکسن سینوفارم یا داخلی دریافت کرده‌اند.

اطلاعات نشان می‌دهد افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند تا در این سفر حاضر شوند، ۳۰ نفر هستند.

صفری: برای حضور در فرانکفورت،  ۳۰ نفر واکسن «آسترازنکا» زده‌اند

«حسین صفری» معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به تعداد دریافت کنندگان این واکسن را اینطور توضیح داد: موسسه خانه کتاب پس از اعلام شرایط واکسیناسیون برای ورود به کشورهای اتحادیه اروپا توسط مسئولین برگزاری نمایشگاه فرانکفورت مکاتبات لازم را با وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده و دریافت سهمیه واکسن آسترازنکا برای متقاضیانی که به منظور حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ثبت نام کرده بودند، انجام پذیرفت.

وی گفت: با پیگیری‌های وزیر وقت دولت دوازدهم، خوشبختانه وزارت بهداشت این امکان را فراهم کرد.

معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: از مجموع ۴۰ نفر نماینده تشکل و ناشر و... که در نمایشگاه ثبت نام کرده بودند در نهایت ۳۰ نفر موفق به دریافت واکسن از این طریق شدند.

در پایان یادآور می‌شود، برخی ناشران به دلیل محدودیت‌های موجود، کتاب‌های خود را  به آژانس‌های ادبی و تشکل‌ها برای معرفی داده‌اند تا نماینده آن‌ها در نمایشگاه باشند.  

 تعداد حاضران هیات ایرانی بنا به مقررات باید ۵ نفر ساکن در غرفه باشد، اما با هماهنگی صورت گرفته سهمیه به ۷ نفر افزایش یافت.  تاکنون حضور سه تشکل نشر و سه آژانش ادبی به نمایندگی از نشر ایران قطعی است.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.