مدیر شیلات و امور آبزیان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اشتغالزایی یک هزار و ۲۵۰ نفری تولید ماهیان زینتی در استان، گفت: ۱۳ میلیون قطعه ماهی زینتی در ۱۰۴ واحد پرورشی استان با وسعت ۲۶هزار مترمربع تولید شده است.

تولید ماهیان زینتی در آذربایجان‌شرقی ۱۲۵۰ فرصت شغلی ایجاد کرد

به گزارش قدس آنلاین، قاسم جعفروند اظهار کرد: تولید ماهیان زنیتی در آذربایجان شرقی برای ۴۱۶ نفر اشتغال مستقیم و ۸۳۲ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده است.

وی ادامه داد : این استان در تولید ماهیان زینتی در رتبه پنجم کشوری بوده و  رونق این صنعت در استان  یکی از اهداف و راهکارهای تولید ملی و اقتصاد مقاومتی است  که  به صورت خانگی و صنعتی رایج می باشد.

جعفروند یادآوری کرد: پرورش ماهیان زینتی هر سال برای کشورهایی چون مالزی، سنگاپور، چین و تایلند که در راس کشورهای تولیدکننده آبزیان زینتی هستند درآمد زایی بالایی دارد و این مهم باید در کشور و استان از جمله شهرستان‌های تبریز و آذرشهر که ۲ قطب تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در آذربایجان شرقی و شمال غرب کشور هستند، با نگاهی جدی و با برنامه ریزی اصولی دنبال شود.  

وی افزود: اگرچه بخش‌های مختلف شیلات همواره مورد توجه و تاکید مسئولان برای اشتغالزایی و رشد و توسعه اقتصادی بوده، اما پرورش ماهیان زینتی به‌دلیل زود بازده بودن، علاقه مندی مردم منطقه به تولید ماهیان آکواریومی،   داشتن امکانات اولیه از جمله محیط بسته تولیدی، فروش خوب، در آمد مناسب، نزدیکی به کشورهای همسایه جهت صادرات، داشتن دانش و بیوتکنیک تولید و پرورش، استفاده از آب شهری، چاه، قنات و چشمه جایگاهی ویژه برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری دارد.  

جعفروند ادامه داد: تولید ماهی زینتی در آذربایجان شرقی، صنعتی سودآور است که شماری از جوانان علاقه‌مند به این حرفه، دانش‌آموختگان رشته های کشاورزی و همچنین بانوان از طریق آن امرار معاش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پرورش ماهیان زینتی، صنعتی نوپا در کسب کارهای ارزان و پرسود است و با اندک سرمایه می‌ تواند مولد اشتغال و تولید ثروت باشد افزود:  استان آذربایجان شرقی  به عنوان یکی از خاستگاه های تولید و صادرات صنعت ماهیان زینتی مطرح است.

قاسم جعفروند گفت: ظرفیت‌های این استان در تکثیر و پرورش ماهیان زینتی بر کسی پوشیده نیست و شهرستان‌های تبریز و آذرشهر با ۸۵ درصد تولید، دو قطب تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در آذربایجان شرقی و شمال غرب کشور هستند.  

وی با اشاره به این‌که بیش از ۵۰ درصد تولید ماهیان زینتی آذربایجان شرقی به استان‌های دیگر و خارج از کشور صادر می‌شود، ادامه داد: تولید این آبزیان در استان شامل ۷۰ گونه مختلف از قبیل انواع زنده زای مولی و گوپی، پلاتی و ماهیان تخم گذار شامل انواع سیچلایدها و گورامی و باربها و ماهیان طلایی و تترا بسیار با ارزش است که پرورش و تکثیر آن‌ها توسط بخش خصوصی در استخرهای خاکی و بتونی انجام می‌شود.   

جعفروند با بیان این‌که تولید کنندگان ماهیان زینتی دارای بزرگترین مزارع و استخرهای باز و سرپوشیده در سطح آذربایجان شرقی هستند،  ادامه داد: این نوع ماهیان برای تکثیر و پرورش نیاز به دمای بین ۲۲ تا ۲۸ درجه سانتیگراد دارند و شوری کم آب برای آن‌ها مناسب و مساعد است زیرا موجب می‌شود تا ماهیان زینتی از بیماری‌های واگیر مصون بمانند.

وی افزود: پرورش ماهیان زینتی را می توان با کمترین میزان مصرف آب و در فضایی کمتر از ۱۰۰ متر(مشاغل خانگی) و تولید حدود ۵۰ هزار قطعـــه آغاز کرد.

وی ادامه داد: در استان آذربایجان شرقی بیش از ۵۰ فروشگاه در حوزه فروش لوازم  و تجهیزات آکواریومی و ماهیان زینتی فعال است که ماهیان تولیدی استان و ماهیان وارداتی را در اختیار شهروندان قرار می دهند.

جعفروند گفت: عبور از وضعیت موجود سنتی، با کیفی کردن تولید و سوق دادن آن به سمت صنعتی و تجاری و ارتقاء تولید و بهره وری با استفاده از مکانیزاسیون و سیستم های بهینه سازی تولید از جمله سیستم گرمایشی پکیج و استفاده از انرژی خورشیدی و همچنین  امکان احداث شهرک ماهیان زینتی در پارک بزرگ تبریز،  اولویت برنامه های شیلات استان درخصوص ماهیان زینتی است.

وی بیان کرد: نبود کارخانه تخصصی غذای ماهیان آکواریومی، کمبود داروهای ماهیان آکواریومی و وابستگی به واردات این داروها، کمبود متخصص دامپزشک در این زمینه کاری، نداشتن اعتبار مالی کافی و تخصیص آن برای سرمایه گذاری عمرانی و جاری توسط بانک ها به صورت وام با نرخ پایین از مشکلات استان در حوزه تولید و پرورش آبزیان زینتی است.

وی افزود:  تشویق علاقمندان به تولید ملزومات و تجهیزات آکواریومی  و تولید نهاده ها از جمله خوراک ماهیان، تولید غذای زنده و تولید گیاهان آبزی باعث افزایش اشتغال در این حوزه خواهد شد و استان می تواند به جایگاه بسیار مطلوبی در زمینه تولید وصادرات آبزیان زینتی  دست یابد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.