به گفته مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی هنوز اسامی حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار دانش‌آموز در خراسان رضوی ثبت نشده که البته این موضوع به معنای بازماندگی از تحصیل تمام این دانش‌آموزان نیست و ممکن است دلایل مختلف داشته باشد.

امسال چه تعداد دانش‌آموز در خراسان رضوی از تحصیل بازمی‌مانند؟

به گزارش قدس آنلاین، قاسمعلی خدابنده اظهار کرد: پیش‌بینی ما این بوده که امسال یک میلیون و ۳۹۵ هزار دانش‌آموز در استان ثبت‌نام کنند.  تعداد دانش‌آموزان استان که درحال حاضر ثبت‌نام آنها ثبت شده یک میلیون و ۳۶۰ هزار نفر هستند؛ بنابراین اسامی حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار دانش‌آموز هنوز ثبت نشده‌ است.

وی با شاره به اینکه آمار دانش‌آموزان ثبت‌نام نشده به این معنی نیست که همه آنان به مدرسه نیامده‌اند، افزود: برخی از دلایل ثبت‌نام نشدن این دانش‌آموزان این است که پرونده برخی از آن‌ها هنوز در سامانه ثبت نشده‌ و تعدادی از آن‌ها هم جزو اتباع هستند و مدارک اقامت آن‌ها آماده نیست. برخی از  این دانش‌آموزان نیز از استان خارج شده‌اند. البته ممکن است پیش‌بینی‌های ما تاحدودی خطا داشته باشد و تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام شده به رقم گفته شده، نرسد.

افزایش هشت درصدی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: امسال در ثبت‌نام دانش‌آموزان نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم، به‌ ویژه در پایه اول ابتدایی، شاهد رشد هشت درصدی بوده‌ایم.  هنوز آمارهای دقیق مشخص نیست و دستیابی به این آمارها تا آبان‌ ماه ممکن نیست زیرا هنوز ثبت‌نام‌ها به طور کامل صورت نگرفته و در سامانه ثبت نشده است.

خدابنده ادامه داد: یکی از دلیل رشد ثبت‌نام دانش‌آموزان نسبت به سال گذشته مربوط به دانش‌آموزان پایه اول است. شیوع بیماری کرونا سبب شد برخی از خانواده‌ها دانش‌آموزان این پایه را ثبت‌نام نکنند و منتظر شوند تا کلاس‌ها به صورت حضوری تشکیل شود و امسال دانش‌آموز خود را ثبت‌نام کردند. دلیل دیگر این است که هر سال به طور معمول تعداد دانش آموزان افزایش می‌یابد که امسال هم شاهد این افزایش در خراسان رضوی بودیم.

سال گذشته ۲۳ هزار دانش‌آموز خراسان رضوی از تحصیل بازماندند

وی‌ با بیان اینکه بیشترین بازماندگان از تحصیل در استان دانش‌آموزان پایه‌های دهم و هفتم هستند، تصریح کرد: سال گذشته تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل ۴۰ هزار نفر بود که با توجه به اقدامات انجام شده،   ۱۷ هزار دانش‌آموز به کلاس‌های درس بازگشتند اما ۲۳ هزار نفر از تحصیل بازماندند.

خدابنده با اشاره به اینکه ترک تحصیل دختران بیشتر از پسران است، گفت: در برخی از مناطق روستایی مدارس دوره متوسطه اول مختلط برگزار می‌شود و خانواده‌ها به دلیل حساسیت‌های خاص، مسائل اجتماعی و فرهنگی از حضور دختران خود در کلاس درس خودداری می‌کنند. همچنین بعضی از روستاها برای برخی پایه‌های تحصیلی کلاس تشکیل نمی‌دهند و دختران مجبور می‌شوند به مدارس اطراف روستا بروند یا در مدارس شبانه‌روزی ادامه تحصیل دهند که در این مزنیه نیز خانواده‌ها موافقت نمی‌کنند. متاسفانه در برخی از روستاها نیز شاهد ازدواج دختران در سنین پایین هستیم.

پیش‌بینی افزایش ۱۰ هزار نفری دانش‌آموزان اتباع خارجی 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص دانش‌آموزان اتباع خارجی گفت: سال گذشته خراسان رضوی حدود ۷۰ هزار دانش‌آمور اتباع داشت. امسال براساس پیش‌بینی‌های آموزش‌وپرورش رشد حداقل ۱۰ هزار نفری دانش‌آموزان اتباع را شاهد خواهیم بود. متاسفانه هنوز در سامانه‌ها به دلیل یکسری مشکلات امکان دریافت گزارش دقیق در خصوص افزایش دانش‌آموزان اتباع وجود ندارد.

وی اضافه کرد: آموزش‌وپرورش استان برای هر دانش‌آموزان‌ ایرانی و اتباع در طول سال به صورت میانگین سه میلیون تومان هزینه می‌کند و تفاوتی بین دانش‌آموزان ایرانی و اتباع نمی‌گذارد. این هزینه جدا از هزینه ساخت و ساز مدارس و بودجه‌های آموزش و پرورش و بودجه جاری است که به صورت پرداخت حقوق، ‌حق‌التدریس، اضافه کاری، برگزاری آزمون‌ها، امتحانات، هزینه جاری و اهدایی انجام می‌شود.

خدابنده تاکید کرد:  شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع داشتن کارت اقامت، گذرنامه و حداقل یک معرفی نامه از اداره کل امور اتباع است. اگر دانش‌آموزی این مدارک را نداشته باشد، نمی‌تواند در  مدرسه ثبت‌نام کند. برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع غیرمجاز نیز تابع تصمیمات دولت، استانداری و اداره کل امور اتباع استان هستیم زیرا اگر بدون عنایت به دستورالعمل‌ها اقدام کنیم، هرج و مرج رخ خواهد داد و شاهد ورود اتباع زیادی از مرزهای کشور به داخل کشور حداقل برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان خواهیم بود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.