معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه به طور میانگین و بر اساس یک روال عادی سالانه ۱۵۰ میلیمتر بارندگی در استان رخ می‌دهد اما حدود سه متر از این آب دچار تبخیر و تعرق می‌شود، گفت: هر چند سال گذشته ۱۰۰ میلمتر بارندگی در استان صورت گرفت اما به دلیل گرمی هوا ۳۰ برابر این بارش‌ها تبخیر و تعرق آب صورت گرفت.

۳۰برابر میزان بارندگی در خراسان رضوی تبخیر می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین ساربان اظهار کرد: در حال حاضر توسط تبخیر آب در یک روال عادی ۲۰ برابر بارش‌هاست.

وی ادامه داد: میزان تبخیر و تعرق آب در اقلیم‌های سرد استان کمتر و در اقلیم‌های معتدل و گرم مانند شهرستان‌های بردسکن، مه‌ولات، تایباد، رشتخوار، تربت جام و خواف بیشتر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه براساس پیش بینی‌های هواشناسی امسال امید به بارندگی کم است و کشاورزان باید به دنبال کشت‌های جایگزین باشند، تصریح کرد: نباید گذاشت آب از دشت‌ها خارج و یا به شکل ناصحیح مصرف شود. هیچ کجای دنیا نمی‌پذیرد استخرهای ذخیره آب با حجم بسیار زیاد راه‌اندازی شود و آب از دل دشت‌ها برای ذخیره‌سازی استخراج شود.  

ساربان با بیان اینکه احداث مخزن ذخیره آب در حد اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای معقول است، عنوان کرد: در حال حاضر مشاهده می‌شود بعضا آبی که باید سفره‌های زیرزمینی را تغذیه کند، به روش‌های غیراصولی در مخزن‌های چند هزار مترمکعبی نگهداری می‌شود.  

وی با تاکید بر اینکه برای حفظ و استفاده بهینه از منابع آبی موجود باید فکری اساسی کرد، افزود: تنها راه حفظ کشاورزی با این میزان منابع،  آبیاری زیرسطحی در باغات و آبیاری میکرو در بخش زراعت است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: با اجرای آبیاری به روش تیپ در سطح یک هکتار می‌توان ۲ تن افزایش عملکرد داشت. در حال حاضر بهترین روش آبیاری در این شرایط به صورت تیپ است.

ساربان خاطرنشان کرد: به هر روش ممکن کشاورزان باید آبیاری زیرسطحی را اجرا کنند و منتظر تسهیلات و اعتبار نباشند. در واقع در شرایط کنونی نباید زمان را از دست داد.

وی افزود: متأسفانه اقلیم کشور به شدت در حال تغییر است و تا سال ۲۰۵۰ نیز این شدت و وضعیت ادامه خواهد داشت و پدیده‌های حدی(گرمای شدید، سرمای  زیاد و ...)  تکرار خواهد شد. همچنین اعلام شده تا سال ۲۰۵۰ درجه حرارت بین ۱.۷ تا ۲.۲ درجه سانتیگرادی افزایش خواهد داشت. باید توجه داشت افزایش یک درجه‌ای حرارت موجب کاهش ۱۷ درصدی رطوبت و بارندگی می‌شود.  

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.