روانشناس بالینی و روان‌ درمانگر گفت: تشکیل میزگرد به منظور مواجهه مخالفان و موافقان واکسن و همچنین تقابل داده‌ها و استدلال‌های مورد نظر هر دو گروه می‌تواند آگاهی‌بخشی را در این زمینه تقویت و واکسن‌هراسی را در کشور کاهش دهد.

کاهش واکسن‌هراسی، مستلزم رویارویی استدلال مخالفان و موافقان

به گزارش قدس آنلاین، نرگس نوروزی درباره علل واکسن‌گریزی و چگونگی کاهش و رفع این مساله عنوان کرد: یکی از علل اصلی واکسن‌گریزی، ترس و وحشت روانی ناشی از اطلاعات متناقض است.

وی ادامه داد: انتشار اخبار و اطلاعات ضد و نقیض در برخی شبکه‌های اجتماعی که فاقد پایه و اساس علمی است، می‌تواند بی‌اعتمادی به واکسن، نگرانی از عوارض و گاه تصور و ذهنیت مرگ را به دنبال داشته و سبب واکسن‌هراسی و واکسن‌گریزی در کشور شود.

نوروزی اضافه کرد: واکسن با مولفه سلامت مرتبط است و بر این اساس بی‌اعتمادی به واکسن در حقیقت ترس از «به خطر افتادن سلامتی و مرگ» بوده و می‌تواند بار روانی شدیدی را تحمیل کند، این امر باعث می‌شود که شخص رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به تزریق واکسن ترجیح دهد.

این روانشناس بالینی ادامه داد: در واقع شخص بروز اشتباه در این پروسه را جبران‌ناپذیر قلمداد کرده و این امر واکسن‌گریزی را به همراه خواهد داشت.

نوروزی همچنین با اشاره به شماری از آسیب‌های روانی یادآور شد: برخی مخالفان واکسن هم به دلیل رفع نواقص و کمبودها، دیده و مطرح شدن در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی اقدام به ارائه مطالب غیرعلمی در خصوص عوارض واکسن کرونا کرده و واکسن‌هراسی را تشدید می‌کنند.

وی تصریح کرد: برخی از شهروندان هم بدون درنظر گرفتن مشاهدات تجربی و تحقیقات پزشکی واکسن را دستآویزی برای کنترل انسان دانسته و معتقدند، سازندگان واکسن سلامت روان و جسم آدمی را از این طریق به دست می‌گیرند.

این روان درمانگر با اشاره به شماری از مراجعان به مراکز مشاوره در این رابطه اظهار داشت: برخی از بیماران اعتیاد به دلیل مصرف مواد دخانی و توهم‌زا از این دسته به شمار می‌روند.

نوروزی ادامه داد: در برخورد با مخالفان واکسن باید استدلال‌های منطقی و علمی از منابع رسمی و مراجع معتبر ارائه شود. از آگاهی و نشر اخبار کذب و متناقض خودداری و از شخصیت‌های علمی، کاریزماتیک و جذاب برای بیان این مطالب استفاده شود.

وی تاکید کرد: تزریق واکسن از سال‌ها پیش به طرق مختلف برای جلوگیری از بیماری مورد استفاده قرار می‌گرفت، به عنوان مثال، در دوران شیوع آبله برخی از زنان خمیر آبله ترکیده را با هدف پیشگیری از ابتلا تزریق می‌کردند. در واقع واکسیناسیون به روش سنتی از گذشته‌های دور وجود داشته و این اطلاعات باید از طریق گروه‌های موردپذیرش به مردم اطلاع داده شود.

اطلاعات درباره واکسن کرونا در جامعه به زبان ساده بیان شود

نوروزی یادآور شد: همچنین برای متقاعد کردن مخالفان واکسن باید یک میزگرد متشکل از هر دو گروه موافق و مخالف تشکیل شود. در این میزگرد هر دو گروه به گفت وگو، ارائه اطلاعات و استدلال‌های موردنظر پرداخته و بیان این داده‌ها همراه با اسناد و مدارک مستدل می‌تواند واکسن‌گریزی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات در خصوص واکسن کرونا همچنین باید به زبان ساده بیان شده و برای عموم مردم قابل فهم باشد. تجارب کشورهای موفق از واکسیناسیون و همچنین بیان این داده‌ها از طریق شخصیت‌های تاثیرگذار جامعه نیز بدون شک در این رابطه اثربخش خواهد بود.

منبع: ایرنا
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.