قصه راه‌آهن اردبیل و سوت قطار که می‌بایست بیش از یک دهه پیش در دیار شیخ صفی‌الدین اردبیلی شنیده می‌شد، غصه‌ای تمام نشدنی برای شهروندان این استان است و هم‌اکنون در گام‌های آخر این پروژه مردم انتظار دارند که دولت سیزدهم کمر همت بسته و آن را در کوتاه مدت به سرانجام برساند.

تکمیل راه‌آهن، مطالبه اصلی مردم استان اردبیل از دولت سیزدهم

به گزارش قدس آنلاین، استاندار دولت دوازدهم وعده داده بود که پروژه راه‌آهن اردبیل تا پایان دولت و در تابستان به سرانجام خواهد رسید، وعده‌ای که همانند وعده‌های داده شده در دولت‌های پیشتر از آن تحقق نیافت و همچنان مردم اردبیل در حسرت افتتاح راه‌آهن ماندند هر چند که گام‌های مهمی در سال‌های اخیر برای پیشرفت این پروژه برداشته شد.

کارشناسان می‌گویند که در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در زمینه پروژه راه‌آهن اردبیل و تکمیل آن انجام گرفته و اکنون نوبت دولت سیزدهم است که به انتظار طولانی اردبیلی‌ها برای داشتن ریل قطار جامه عمل بپوشاند.

اکبر همرنگ، یک شهروند اردبیلی گفت: بهره‌مندی از خط ریلی و استفاده از آن در بخش مسافری و حمل و نقل بار حق شهروندان استان است، حقی که می‌بایست سال‌ها پیش محقق می‌شد اما تاکنون به درازا کشیده شده و دولت آقای رئیسی می‌تواند با اقدامی انقلابی به آن جامه عمل بپوشاند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی استان اردبیل بیان کرد: این استان استانی مرزی و قطب مهم کشاورزی و گردشگری است و افتتاح راه‌آهن و اتصال آن به خط راه‌آهن سراسری کشور می‌تواند به توسعه و رونق اقتصادی استان کمک کند.

وی افزود: نزدیک به ۱۵ سال است که تکمیل راه‌آهن اردبیل مطالبه مردم است و شهروندان استان امیدوارند در سفر رئیس‌جمهوری در زمینه تکمیل و افتتاح آن در کوتاه مدت تصمیم‌های اساسی اتخاذ شود.

قادر سربلند، از اهالی شهرستان مرزی بیله‌سوار مغان نیز گفت: مردم استان از جمله مرزنشینان منطقه مغان امیدوارند که هر چه زودتر راه‌آهن به اردبیل رسیده و پروژه تا مرز امتداد و به خط راه‌آهن جمهوری آذربایجان متصل شود.

به گفته وی،   این امر می‌تواند تحول بزرگی در اقتصاد عقب مانده منطقه ایجاد کند و این مهم با توجه به طرح  احداث بارانداز ریلی، شهرک صنعتی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان و استقرار منطقه آزاد تجاری و صنعتی در منطقه دست یافتنی است.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده است و  هم‌اکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد در مراحل پایانی اجرا قرار دارد.

مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۳ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی به اتمام رسیده و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.

در طرح راه‌آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرایی شده است.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.

بنیاد مستضعفان اجرای عملیات روسازی (ریل‌گذاری) راه‌آهن اردبیل_ میانه را  برعهده داشته  و بنا به اعلام پرویز فتاح رئیس این بنیاد  پروژه در موعد مقرر بدون توجه به‌ مسائل مالی تکمیل می‌شود.

پرویز فتاح در سفر اخیر خود به اردبیل بیان کرد: کل مسیر روسازی راه‌آهن اردبیل  ۱۷۷ کیلومتر بوده و با شاخه‌های فرعی و ایستگاه‌ها به ۲۰۷ کیلومتر می‌رسد.

او اضافه کرد: ۷۸ کیلومتر از روسازی این پروژه  انجام شده و ادامه مسیر هم که تونل، پل و مسیر سخت‌رو  را شامل می‌شود در حال انجام است.

در این حال صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل- میانه شتاب گرفته و هم‌اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: وزارت راه و شهرسازی  و وزیر جدید باید تاخیر ۶ ماهه در تکمیل این پروژه را جبران کرده و به افتتاح آن تا پایان سال کمک کند.

وی اضافه کرد: این پروژه قبل از سال ۹۲ حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با تامین فاینانس داخلی بانک ملی و اقدامات مطلوب به مرحله تکمیل و اتمام نزدیک شده است.

بدری با اشاره به طرح اتصال راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد گفت: تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه و طرح اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان از طریق پارس‌آباد مغان قطعی است و برای اجرایی شدن آن تلاش می‌شود.

وی اظهارکرد: اجرای طرح راه‌آهن اردبیل به مغان از جمله موضوعات در حال پیگیری نمایندگان و مسئولان استان است و با ادامه احداث آن تا پارس‌آباد مغان کل استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.

او اضافه کرد: مطالعات فاز اول امتداد طرح راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد مغان انجام و اجرای آن در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است، ضمن اینکه اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان نیز در برنامه کاری قرار دارد.

علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: احداث راه‌آهن اردبیل - میانه به عنوان یکی از نیازهای اساسی جهت توسعه استان  در اولویت‌ امور استان قرار دارد و هیچ مانعی نباید تکمیل و بهره‌برداری از آن را به تاخیر بیاندازد.

وی افزود: با وجود قرار گرفتن مسیر اجرایی راه‌آهن در مناطق کوهستانی و سختی شرایط کار تکمیل و افتتاح هر چه سریع پروژه  به جد پیگیری می‌شود و دولت نیز در این زمینه مصمم است.

حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی، نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم در این باره اظهارکرد: وزارت راه می‌بایست اهتمام جدی برای تسریع در اجرا و بهره‌برداری پروژه را داشته باشد.

وی بیان کرد: اعتبار اجرای طرح راه‌آهن اردبیل - پارس‌آباد نیز در بودجه ۱۴۰۰ دارای ردیف شده است و وزارت راه و شهرسازی باید با سرعت بیشتری جهت اتمام راه‌آهن اردبیل و شروع عملیات اجرایی آن اقدام کند.

موسوی بیان کرد: اتمام پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه جزء اولویت‌های اصلی استان است و در ادامه اتصال این خط ریلی به پارس‌آباد می‌تواند استان اردبیل را از بن بست خارج کرده و به کریدور شمال به جنوب کشور تبدیل شود.

استاندار اردبیل هم گفت: مطالبات اصلی مردم این استان در قالب پروژه‌های پیشران توسعه از سوی دستگاه‌های اجرایی تهیه و تدوین شده و در سفر رئیس جمهوری به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

سید حامد عاملی بیان کرد: احداث بزرگراه ها، راه آهن، اجرای طرح‌های تولیدی ، طرح‌های گردشگری و ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای جزء پروژه‌های پیشران توسعه هستند و در این استان باید بیشتر مد نظر قرار بگیرد.

حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان اردبیل هم گفت: اتصال راه آهن در حال اجرای اردبیل به جمهوری آذربایجان مطالبه مردم، تحار و بازرگانان است و باید در اولویت برنامه‌های دولت  قرار گیرد.

وی افزود: اقدامات و گام‌های اولیه برای این منظور با هدف ورود به بازارهای روسیه و کشورهای cis فراهم شده و امید است مسئولان اجرایی برای تحقق آن تلاش کنند.

وی خروج طرح راه آهن اردبیل از رکود، استارت و هماهنگی  ایجاد شهرک صنعتی مشترک با طرف آذربایجانی، سرعت بخشیدن به ساخت بزرگراه، فعالتر شدن  منطقه ویژه اقتصادی نمین، تصویب منطقه آزاد تجاری و صنعتی اردبیل، فراهم شدن زمینه ایجاد بارانداز ریلی مغان، ایجاد شهرک گلخانه‌ای و رفع موانع تولید را از جمله مطالبات اصلی بخش خصوصی در این استان اعلام کرد.

آیت‌الله ابراهیم رییسی رئیس جمهوری اواخر هفته جاری به همراه جمعی از اعضای هیات دولت به استان اردبیل سفر خواهد کرد.

ایجاد شهرک صنعتی مشترک با جمهوری آذربایجان، خروج طرح راه‌آهن اردبیل از رکود، ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی و رسیدگی به مسائل معیشتی کارگران و رفع بیکاری از جمله مطالبه‌های مردم اردبیل است که انتظار می رود در هشتمین سفر رییس جمهوری مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.