بازار مرغ انگار نمی‌خواهد و یا بهتر بگوییم نمی‌گذارند روی خوش به مردم نشان دهد؛ قصه کمبود، چندنرخی بودن و بالا و پایین شدن نرخ این کالای اساسی در روزهای گذشته در فروشگاه‌های عرضه‌کننده در مشهد حکایت از ادامه التهاب و نابسامانی‌ها در فروش مرغ دارد.

ازاخلال دلالان تا وعده مسئولان

نوسان‌های‌ قیمت گوشت مرغ در روزهای اخیر در حالی است که مسئولان وعده تقویت نظارت و حل این مشکل را با تشکیل قرارگاه ساماندهی مرغ در ابتدای سال و با مسئولیت سازمان جهاد کشاورزی استان و عضویت دستگاه‌هایی مانند صنعت و معدن و اداره کل تعزیرات داده بودند اما سوءمدیریت مسئولان و حضور پررنگ و پرقدرت دلالان و سودجویان در بازار این ماده مهم پروتئینی نشان داد، کاهش نظارت روی قیمت‌ها، کاهش جوجه‌ریزی و افزایش تقاضای گوشت سفید دوباره قیمت مرغ را به مرز ۳۸ هزار تومان رسانده است، قیمت‌هایی که پیش از این و در ماه‌های گذشته نیز چند بار تکرار شده بود و اگر نظارت‌ها به همین گونه باشد باید شاهد قیمت‌های بالاتر از این هم در بازار مرغ باشیم.

در این بین چالش و وضعیت نامطلوب تأمین، ارسال و حمل نهاده‌ها از بنادر در جنوب کشور و سخت‌گیری‌هایی که در زمینه حمل‌ونقل در بنادر جنوب و گمرک در ماه‌های گذشته اعمال می‌شد، بهانه‌های خوبی دست مرغداران و تولیدکنندگان داده تا هر چند وقت یک بار شوکی به بازار وارد کنند و نرخ دلخواه خود را به مسئولان تحمیل کنند.

افزایش دوباره قیمت مرغ در بازار در حالی است که در روزهای گذشته برخی از رستوران‌ها و فروشگاه‌های عرضه مرغ از کمبود مرغ در بازار با نرخ مصوب گلایه دارند به طوری که در برخی از روزها با صفر شدن موجودی مرغشان مشتری‌های بسیاری را دست خالی برمی‌گردانند.

پس‌لرزه کمبودهای دو ماه پیش

با این حال مشاهدات خبرنگار ما از بازار هم نشان از بی‌ثباتی در قیمت و عرضه این ماده پروتئینی دارد؛ به گونه‌ای که هم اکنون در یخچال بسیاری از فروشگاه‌های عرضه مرغ فقط مرغ بدون آنتی‌بیوتیک و بسته‌های قطعه‌بندی شده با قیمت‌های بسیار بالا موجود است، به طوری که سینه مرغ بسته‌بندی شده را تا ۶۰هزار تومان و ران بسته‌بندی شده را هم تا ۴۵هزار تومان به فروش می‌رسانند.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تأیید کمبود و افزایش قیمت کنونی مرغ، کاهش جوجه‌ریزی در ماه‌های گذشته را دلیل این کمبود و افزایش نرخ عنوان و اظهار کرد: افزایش قیمت مرغ در بازار موقتی خواهد بود و این اطمینان را می‌دهیم که از ۸آبان دیگر کمبود مرغی در بازار نخواهیم داشت و قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

محمدمهدی یعقوب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در روزهای اخیر با کمبود ۲۰درصدی مرغ، ۱۰درصد هم به میزان تقاضا افزوده شده است، عنوان کرد: با بهبود نسبی وضعیت کرونا و باز شدن همزمان بسیاری از تالارها و رستوران‌ها تقاضا هم به مقدار بسیار زیادی افزایش پیدا کرده که خود همین موضوع کمبود و افزایش قیمت را در پی داشته است.

وی به کاهش جوجه‌ریزی و اینکه بیش از ۱۵ روز در شهریور ماه جوجه در کشور موجود نبوده است، عنوان کرد: اساس جوجه وارداتی است؛ به گونه‌ای که در این ۱۵روز تلاش فراوانی کردیم از محل‌های مختلف واردات انجام دهیم، اما در نیمه دوم شهریور این موضوع جبران شد و جوجه‌ریزی به مقدار لازم انجام شد که در ابتدای هفته آینده اثرات آن را خواهیم دید.

سایه سنگین دلال‌ها بر بازار

وی افزود: توزیع مرغ منجمد برای کاهش قیمت‌ها در روزهای اخیر شروع شده و به مقدار زیاد موجود است و تمام مراکزی که می‌توانند مرغ منجمد توزیع کنند مثل تعاونی‌های مصرف،‌ هایپرمارکت‌ها و... با مراجعه به صنعت و معدن به مقدار نامحدود مرغ منجمد در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر امکان توزیع ۵هزار تن مرغ منجمد را از وزارتخانه دریافت کرده‌ایم و هیچ نگرانی از بابت اینکه مرغ کم خواهد شد و یا شاهد صف‌های مجدد باشیم وجود ندارد افزود: متأسفانه دلالان و عواملی که در مسیر توزیع مرغ هستند در بازار توزیع مرغ منجمد اخلال ایجاد می‌کنند و نمی‌گذارند مرغ منجمد به وفور توزیع شود؛ چرا که این موضوع سبب کاهش قیمت‌ها خواهد شد و منافع آن‌ها به خطر می‌افتد.

وی با اشاره به ورود تخم‌مرغ نطفه‌دار در ماه‌های گذشته به کشور افزود: این تخم‌مرغ‌ها در بین مراکز استان‌ها توزیع شده است و مرغداران در قراردادی که منعقد کرده‌اند بخشی از آن را برای تولید جوجه خوابانده‌اند و بخش دیگر را به دلیل اینکه به مرغ مادر در کشور آسیبی وارد نشود به مرور در حال خواباندن هستند.

وی به کاهش نسبی قیمت تخم‌مرغ هم در بازار اشاره کرد و افزود: قیمت تخم‌مرغ در همان رنج توافقی که اتحادیه به وزارتخانه پیشنهاد داده، ثابت است. در واقع قیمت تنظیم بازاری است به گونه‌ای که در حال حاضر تخم‌مرغ فله با نرخ ۲۲هزار و ۵۰۰تومان و در برخی موارد پایین‌تر از این قیمت هم توزیع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.