استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه بازسازی ۱۴۳ واحد مسکونی برای زلزله زدگان شهرستان های گرمه و جاجرم در اولویت قرار دارد گفت: این منازل تا پایان آبان ماه امسال بهره برداری می شود.

۱۴۳ واحدزلزله زده خراسان شمالی تا پایان آبان امسال بازسازی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی شجاعی امروز در نشست ستاد بازسازی زلزله استان اظهار داشت: بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اکنون کار پرداخت تسهیلات برای بازسازی ۳۱ مورد از این واحدهای اولویت دار انجام شده و هنوز پرداخت تسهیلات به ۱۱۲ فقره باقی مانده است.  

وی افزود: سهم بانک تجارت برای سرعت دادن به بازسازی واحدهای اولویت دار، پرداخت ۲۳ فقره تسهیلات، بانک کشاورزی ۵۵ فقره و بانک ملی ۲۳ فقره تسهیلات را تعهد دارند که باید در روزهای آتی آن را تعیین تکلیف کنند.  

وی با تاکید بر اینکه تمرکز ما در بازسازی مناطق زلزله زده، تکمیل ۱۴۳ واحد اولویت دار است افزود: اکنون تمام واحد از این تعداد به بانک معرفی شده، ۱۳۹ فقره از این پرونده ها منجر به عقد قرارداد با بانک ها شده، ۱۳۵ واحد مسکونی به مرحله سقف و ۷۱ واحد به مرحله دیوارچینی رسیده است.  

استاندار خراسان شمالی افزود: بر این اساس اجرای ساخت این واحدها خیلی از برنامه عقب نیست و رسیدن به هدف تعیین شده و بهره برداری از این منازل تا یک ماه آتی، قابل دست یافتن است.

وی اظهار داشت: برای سرعت دادن به بازسازی واحدهای خسارت دیده از زلزله بهار امسال در شهرستان های گرمه و جاجرم، ۷۵ میلیارد ریال اعتبار از محل بند واو اختصاص یافته است که البته تامین همین میزان در دست پیگیری است.

شجاعی گفت: سقف تسهیلات بازسازی برای منازل روستاییان خسارت دیده از زلزله به ازای هر واحد مسکونی ۸۰۰ میلیون ریال است که این رقم به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز ساخت و ساز نیست.  

استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در این زمینه هم پیگیر هستیم تا سقف تسهیلات به بیش از یک میلیارد ریال به ازای هر واحد مسکونی افزایش یابد.   

زلزله ۵.۵ ریشتر  ساعت ۳.۳۴ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری در عمق ۱۰ کیلومتری شهر سنخواست در شهرستان جاجرم استان خراسان شمالی را لرزاند و پس از آن در مدت ۲۴ ساعت بیش از ۳۰ بار سنخواست، شوقان و برخی مناطق اطراف شاهد پس لرزه هایی به بزرگی ۲ تا ۴ ریشتر بود.

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.  

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.

گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.  

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.