رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی از کاهش ۳۰ درصدی برداشت پسته در شهرستان زرندیه نسبت به سال قبل خبر داد.

گرما و تحریم خنده را از پسته زرندیه گرفت

به گزارش قدس آنلاین، محمود بارانی با اشاره به اینکه کار برداشت پسته در شهرستان زرندیه به عنوان قطب تولید پسته استان مرکزی، از ۲۵ شهریورماه آغاز شد و به مدت حدود یک ماه ادامه داشت، اظهار کرد: امسال سال "نیاور" پسته زرندیه بود و تعریف سال آور و نیاور این است که درختان پسته یک سال پربار و یک سال کم بار هستند.

وی با اشاره به گرمای طاقت فرسای امسال بیان کرد: امسال به دلیل گرمای تابستان و نیز سال نیاور بودن، میزان برداشت پسته در قطب پسته استان مرکزی در رقم احمدآقایی تا ۳۰ درصد کاهش یافت اما میزان برداشت رقم اکبری نسبت به سال قبل از وضعیت بهتری برخوردار بود.

وی با اشاره به حجم بالای باردهی درختان پسته این شهرستان اظهار کرد: میزان باردهی بالای پسته زرندیه به نسبت سایر نقاط پسته خیز کشور نظیر استان‌های کرمان و یزد موجب شده است تا این شهرستان برای چندمین سال متوالی بهترین عملکرد و کیفیت در تولید طلای سبز کشور را به خود اختصاص دهد.

بارانی شهرستان زرندیه را قطب تولید پسته استان مرکزی و کشور دانست و افزود: میانگین برداشت پسته در زرندیه حدود دو تن در هر هکتار است و افزون بر ۸۰ درصد پسته تولیدی استان مرکزی در این شهرستان تولید می‌شود.  ارگانیک بودن از مهمترین ویژگی‌های بارز پسته تولیدی زرندیه است.

وی در خصوص پسته کاری در شرایط کرونایی نیز گفت: شیوع ویروس  کرونا آسیب جدی به تولید و صادرات وارد نکرد، اما تا حدودی افزایش هزینه‌های ترابری، حمل و نقل و انتقال پول را به تولیدکننده تحمیل و این پروسه‌ها را زمان‌بر کرد، اما خوشبختانه با مدیریت بیماری و اجرای طرح واکسیناسیون مشکلات به حداقل رسیده است.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی با اشاره به تقاضای مشتریان خارجی برای خرید پسته زرندیه حتی در شرایط کرونایی گفت: بخش اعظمی از پسته زرندیه صادر می‌شود اما اعمال تحریم‌ها و عدم گشایش اعتبار بانک‌ها، مشکلات ترابری و بیمه نکردن محموله‌های صادراتی و برخی موانع دیگر موجب شده است تا میزان صادرات پسته به اتحادیه اروپا کاهش یابد و بیشترین صادرات به اوراسیا و کشورهایی نظیر روسیه، هند، عراق، افغانستان، امارات و حاشیه خلیج فارس صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه سودآوری محصول در گرو صادرات است، تاکید کرد: با گشایش اعتبار (LC) می‌توان میزان صادرات را به کشورهای اروپایی افزایش داد تا ارزآوری بیشتری برای کشور و درآمدزایی بالایی را برای تولید کننده فراهم کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین مصرف داخلی پسته زرندیه به صورت تازه خوری است، افزود: پسته برداشت شده زرندیه با پوست به بازار تهران و برخی نقاط کشور ارسال می‌شود و مردم ترجیح می دهند به صورت میوه در زمان برداشت پسته از این محصول استفاده کنند و مابقی محصول فرآوری شده و صادر می‌شود.

بارانی با اشاره به فعالیت ترمینال فرآوری پسته در مجاورت باغات اظهار کرد: پسته برداشت شده بلافاصله به ترمینال فرآوری منتقل می‌شود که شامل بخش‌های پوست کن، پوک گیر، شست و شو، نم‌گیر، گوگیر، نوار تست و خشک‌کن درجه‌بندی و بسته‌بندی است و در این پروسه پوست تازه و رویی پسته جدا می‌شود و پس از جداکردن پسته‌های پوک، پسته‌های مرغوب شست‌وشو و سپس خشک می‌شوند.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در ادامه با اشاره به آغاز فعالیت فاز اول نخستین پایانه تخصصی صادراتی پسته بخش خصوصی کشور در استان مرکزی همزمان با آغاز فصل برداشت این محصول در این شهرستان گفت: بهره برداری از پایانه صادراتی پسته زرندیه به عنوان بزرگترین پایانه صادرانی بخش خصوصی پسته کشور در این شهرستان، گامی در جهت تقویت بازاریابی و صادرات این محصول است.

وی بیان کرد: ساخت پایانه پسته زرندیه از سال ۸۶ در زمینی به مساحت ۱۷ هکتار با سرمایه‌گذاری جمعی از پسته کاران زرندیه در کیلومتر ۵۵ اتوبان تهران ساوه و در مسیر استان‌های مرکزی، قم، قزوین و تهران آغاز شده بود و هم اکنون با تکمیل عملیات احداث ساختمان اداری با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال با مشارکت پسته‌کاران و سهامداران، فعالیت فاز نخست در سال جاری رسما آغاز شد.

بارانی افزود: در فاز نخست، فعالیت‌های اداری، انبارداری، گمرک و آزمایشگاه آغاز خواهد شد و با تکمیل تمامی مراحل پایانه اعم از باسکول، بسته‌بندی و توزیع به عنوان بزرگترین پایانه پسته تخصصی بخش خصوصی کشور در استان مرکزی با برند شرکت تعاونی هامون سبز فعالیت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در این پایانه پیش بینی شده است علاوه بر پسته تولیدی استان مرکزی، پسته استان‌های همجوار نظیر استان‌های تهران، قم، البرز و قزوین نیز به بازار مصرف عرضه می‌شود، افزود: هزینه‌های سنگین حمل‌ونقل و معرفی پسته این شهرستان با برند سایر نقاط پسته خیز کشور موجب گمنامی محصول زرندیه شده بود در حالی که زرندیه تنها محصول پسته ارگانیک کشور را در سطح وسیع تولید می‌کند.

وی افزود: از مجموع حدود ۱۲ هزار هکتار باغ پسته موجود در استان مرکزی بالغ بر ۱۰ هزار هکتار آن در شهرستان زرندیه قرار دارد و از این میزان هشت هزار هکتار آن در منطقه سلطان احمدلو و دو هزار هکتار در منطقه خشکرود زرندیه و دو هزار هکتار در شهرستان ساوه قرار دارد. پسته‌کاری در زرندیه توانسته است برای نزدیک به چهار هزار نفر در منطقه سلطان احمدلو فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.