عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بیش از ۸۰سال است که درباره وحدت صحبت می‌شود و علمای شیعه و علمای اهل سنت تلاش‌های زیادی برای وحدت مسلمانان انجام داده‌اند.

شیعه و سنی پای قرآن

محمدصادق علمی در محفل انس با قرآن کریم که به مناسبت هفته وحدت در مسجد امام حسن مجتبی(ع) (مسجد اهل سنت) روستای احمدآباد قازقان برگزار شد با بیان اینکه هم اهل سنت و هم شیعیان می‌دانند که مسائل و اختلاف نظرهایی در اوایل اسلام به وجود آمده که دانشمندان و علما باید در مورد آن بنشینند و بحث کنند، اظهار کرد: ما در تاریخ اسلام می‌بینیم الگوی شیعه که امیرالمؤمنین(ع) است، نهایت همکاری را با خلفا در آن سال‌هایی که امروز دستاویز عده‌ای شده و می‌گویند حق امیرالمؤمنین(ع) خورده شد، داشته است.

در خطبه ۱۳۴ نهج‌البلاغه آمده است که خلیفه دوم با امیرالمؤمنین برای اعزام سپاهی به روم برای نشر اسلام مشورت می‌کند و امام به خلیفه مشورت می‌دهد که خلیفه در رأس سپاه در این جنگ شرکت نکند...

وی با اشاره به همفکری و مشورت حضرت علی(ع) با خلیفه دوم عنوان کرد:  امام می‌فرمایند اگر اتقاقی برای خلیفه بیفتد اسلام در خطر قرار می‌گیرد، زیرا پناهگاه مسلمانان در حال حاضر خلیفه است.

وی با انتقاد از اینکه برخی حرف‌هایی می‌زنند که با اندیشه‌های امیرالمؤمنین منافات دارد و خود حضرت هم از این حرف‌ها بیزار است، افزود: حضرت علی(ع)، امیرالمؤمنین شیعیان تنها نیست، بلکه امیرالمؤمنین اسلام است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: چرا برخی در هفته وحدت اعلام هفته برائت می‌کنند، چه دست‌هایی در کار است، ریشه این حرف‌ها در کجاست؟ مگر شما نمی‌گویید این امیرالمؤمنین ماست، مگر غیر از این است که امیرالمؤمنین با هر سه خلیفه پیش از خودش بیعت کرد؟

وی با تأکید بر اینکه در آن طرف مرزها در سوریه، افغانستان و... به نام اهل سنت در دنیای اسلام کارهایی می‌کنند که با تفکرات اهل سنت منافات دارد، عنوان کرد: امروز درگیر جریان‌هایی هستیم که عده‌ای به نام شیعیان و عده‌ای به نام اهل سنت در حال اختلاف‌افکنی بین مسلمانان هستند و یکی از اهرم‌های مهمی که اگر موفق شوند می‌توانند از آن استفاده کنند همین تفرقه بین شیعه و سنی است.

وی با اشاره به اینکه ما باید اساس را در نظر داشته باشیم و آنان که شیعه و سنی را از هم جدا می‌کنند نه طرفدار شیعه هستند و نه طرفدار اهل سنت، افزود: رهبری فرمودند همان طوری که سنی آمریکایی داریم شیعه انگلیسی هم داریم و این می‌طلبد که علما و دانشمندان  اهل‌سنت و شیعه مردم را به وحدت و یکپارچگی دعوت کنند.

مولوی زبیر شیخی از علمای اهل سنت مشهد و امام جماعت روستای احمدآباد قازقان هم در این مراسم با بیان اینکه هفته وحدت هفته اتحاد، انسجام و همبستگی بین مسلمانان است، افزود: مسلمانان باید سیرت پیامبر و تاریخ اهل بیت(ع) را بشناسند و این‌ها را به عنوان الگو برای فرزندان خود معرفی کنند؛ چراکه حضرت محمد(ص) شخصیتی است که خداوند او را به عنوان الگو معرفی کرده است، الگویی که هیچ شبهه و خدشه‌ای در شخصیت وی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه مؤمنان همواره باید قرآن را مورد تدبر قرار دهند؛ چراکه قرآن بر هر کتابی ارجحیت دارد و هیچ شک و شبهه‌ای در آن نیست، افزود: یک مسلمان در قدم نخست مکلف است قرآن کریم را با اطمینان کامل مورد پژوهش و مطالعه قرار دهد؛ چراکه هر کتابی ممکن است در آن اشتباه و خطایی باشد، اما قرآن کتابی است که برای تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و... زندگی پیام دارد.

وی افزود: انسان مؤمن باید محقق، پژوهشگر، ماجراجو و صاحب ایمان تحقیقی باشد و خالق خود را بیابد و این جز در تفکر در کائنات و قرآن کریم بدست نمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام سفیر تمام کائنات و موجودات است، عنوان کرد: رسول‌اکرم رحمه للعالمین است و شخصیتی است که خداوند سبحان بر او سلام می‌فرستد و می‌گوید (السلام علیک ایها النبی) و رسول خودش را در آغوش می‌گیرد.

وی با بیان اینکه رسول اکرم هشدار می‌دهد که نسبت به اهل بیت من بی‌توجه و بی‌تفاوت نباشید و نسبت به محبت اهل بیت من کوتاهی نکنید، اظهار کرد: در دنیای امروز که اهل بیت(ع) اسلام مورد کم‌لطفی قرار گرفته‌اند، سفر معراج رسول خدا برای ما به یادگار مانده، به شرط آنکه اهل نماز باشیم؛ چراکه نماز معراج مؤمن است.

در ابتدای این مراسم استاد حسین‌ پور کویر از حافظان و قاریان بین‌المللی شیعه و استاد نظری از قاریان و حافظان اهل سنت به قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.