همزمان با روز مهرورزی و ولادت رسول اکرم(ص) جمعی از خادمان دربان حرم امام رضا(ع) در فضایی معنوی دیداری را با پسران کانون اصلاح و تربیت مشهد رقم زدند.

 دل‌های محبوسی که کبوتر حرم شدند...

در این دیدار تعدادی پسر ۱۲ تا ۱۸ سال با لباس‌هایی یک‌ شکل برای عرض سلام و ارادت حتی از دور به امام مهربانی‌ها دورهم جمع شدند.

آن‌ها به محض ورود پرچم حرم ثامن‌الحجج علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به رسم احترام می‌ایستند و تک تک پرچم را می‌بوسند و می‌بویند و دل‌های کوچکشان را می‌سپارند به امامی که مظهر مهربانی‌هاست. عطر خوش حرم با بوی اسپند درهم آمیخته می‌شود و همراهی این حس و حال با نوای ذکر ارادت حاج‌آقای کریمی مداح و خادم امام هشتم(ع)، سبب می‌شود دل‌های کوچک بچه‌های مرکز اصلاح و تربیت به سوی حرم امام رضا(ع) پر بکشد. حال اشک‌های شوق جاری و دل‌های شکسته معنا می‌شوند.

ارتباط دل‌هایی که حبس مانده‌اند

یکی از خادمان بارگاه حرم رضوی، دربان کشیک پنجم در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره برگزاری این گونه برنامه‌ها در گروه فرهنگی دربانان می‌گوید: در مناسبت‌های مختلف در مؤسسه‌ها و اداره‌های مختلف حضور پیدا می‌کنیم و امروز(یکشنبه) نیز به مناسبت روز مهرورزی و ولادت رسول اکرم(ص) برنامه دیدار با بچه‌های کانون اصلاح و تربیت را هماهنگ کردیم.احمد محمدی دانشور می‌افزاید: در این دیدار خواستیم با پرچم و بسته‌های تبرکی دل‌های بچه‌ها را با بارگاه ملکوتی امام رضا(ص) مرتبط کنیم، زیرا معتقدیم علاوه بر وظیفه خدمت در داخل حرم، باید در همین راستا توفیق خدمت در بیرون حرم را نیز داشته باشیم.

وی تأکید می‌کند: امیدواریم با وصل شدن دل‌های این بچه‌ها به امام مهربانی‌ها در آینده شاهد حضور این عزیزان به عنوان خادمان بارگاه حرم رضوی باشیم.

قرائت توبه‌نامه‌ای از جنس معنویت

در این مراسم که به مناسبت همزمانی با ولادت رسول اکرم(ص) توبه‌نامه‌ای قرائت می‌شود، حدود ۲۰ نفر از بچه‌های کانون اصلاح و تربیت شهرمان ضمن اظهار ندامت به صورت قلبی، زبانی و عملی درخصوص عملکرد اشتباهشان و عدم تکرار آن، در درگاه الهی توبه خودشان را اعلام می‌کنند.

به زلالی بخشایش

در ادامه این مراسم امام جمعه شاندیز نیز گفت: برخی فرصت‌ها یک بار است و شاید تقدیر شما امروز است که در این فضا در مقابل پرچم امام رئوف مورد عنایت ویژه قرار بگیرید.

حجت‌الاسلام صاحبی افزود: هر لحظه تصمیم بگیرید، خداوند بخشاینده و توبه‌پذیر است. پس توبه‌ای مردانه، می‌تواند زمینه خلاصی، آزادگی و سیر بهبودی و اوج عبدیت و تقوا را برای شما به همراه بیاورد و این در حالی است که هرکسی درِ خانه امام مهربانی‌ها برود، دست خالی باز نخواهد گشت.

وی خاطرنشان کرد: از امیرالمؤمنین علی(ع) روایت است کسی که توبه می‌کند مانند کسی است که گناهی مرتکب نشده و توبه آب زلالی است که سیاهی دل را شست‌وشو می‌دهد.

سرزمین مقدس و نگاهی از جنس رأفت

مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی نیز در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: خراسان و مشهد شرایط ویژه‌ای نسبت به سایر مناطق کشور دارند. خراسان سرزمینی مقدس و جایی است که برای خودش شاه و سلطان دارد و مسئولان به عنوان کارگزاران تکلیف متفاوتی نسبت به سایر کارگزاران دارند. از این رو در قامت حضرت رضا(ع) باید بیندیشیم و کار کنیم، زیرا همه چیز در مشهدالرضا(ع) خاص و حتی زندانبانی آن نیز متفاوت است.

سعید سربازجانفدا افزود: حضرت، امام رئوف و ضامن است و ما نیز نگاه‌مان به زندانی‌ها متفاوت از سایر زندانبان‌ها باشد. ما آن‌ها را پناهندگان حضرت می‌دانیم ازاین‌رو برخوردمان باید از نوع خدمت باشد و در مواجهه با بچه‌های کانون اصلاح و تربیت روش و منش‌مان باید متفاوت باشد.

وی تصریح کرد: حداقل عطر و بوی رضوی را در مرکز باید جاری کنیم و شعاعی از نور بارگاه منور را به داخل زندان‌ها بتابانیم. از این رو سعی کرده‌ایم یک دستمان بر ضریح حضرت و دست دیگرمان در دست مددجوها باشد.

نذر هشتم

وی تأکید کرد: در همین زمینه برنامه نذر هشتم را تدوین کردیم که دارای پیوست‌های زیادی است، ازجمله آزادی هشت زندانی در هشتم هرماه به نیت امام هشتم که از طریق خیران و مؤمنان و نمازگزاران مساجد در یک سال اخیر انجام ‌شده است که خوشبختانه با اجرای این طرح تاکنون بیش از ۴۰۰ زندانی آزاد شده‌اند. شایان ذکر است در میلاد باسعادت امام مهربانی‌ها ۳۲۱ نفر در حرم رضوی آزاد شدند.

وی توضیح داد: پس از آزادی هر زندانی ارتباط آن فرد زندانی با امام جماعت آن منطقه برقرار می‌شود و او تحت حمایت روحی، معنوی و معیشتی قرار خواهد گرفت تا وقتی که از طریق خیران و معتمدان محل برای زندانی کسب‌وکاری راه‌اندازی شود.

اجرای نذر هشتم در سراسر کشور

سرباز جانفدا اعلام کرد: خوشبختانه پس از اجرای دو دوره نذر هشتم، ریاست سازمان زندان‌ها در دیداری در مشهد با دیدن طرح نذر هشتم دستور اجرای کشوری این طرح را صادر کرد و در حال حاضر در تمام کشور این طرح برای زندانیان فاقد امکان پرداخت بدهی توسط خیران به نیت و نام امام رئوف در حال انجام است.

وی در ادامه درباره بچه‌های کانون اصلاح و تربیت تصریح کرد: به اعتقاد من همه بچه‌های اصلاح و تربیت فارغ از سن و سالشان، بچه‌های ما هستند و باید نگاهی پدرانه و محبت‌آمیز داشته باشیم تا بتوانیم در قلوبشان تأثیر بگذاریم.

مجموعه‌ای با نگاه پدرانه

وی در ادامه افزود: خوشبختانه در کانون اصلاح و تربیت محیط مدیریتی نیست و مسئولان آن نقش پدرانه ایفا می‌کنند و از سایر مسئولان، مردم و خیران نیز انتظار حمایت و پشتیبانی داریم.

وی با اشاره به این نکته که بسیاری از بچه‌های این مرکز جزو بچه‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست هستند، خاطرنشان کرد: اگرچه پس از آزادی آن‌ها ما مسئولیت قانونی نداریم اما بسیاری از آن‌ها پس از آزادی جایی برای ماندن ندارند و مجبور می‌شوند به جایی و یا کسی پناهنده شوند که اگر از جامعه جرم و بزه باشند دوباره به این فضا برمی‌گردند.

سرباز جانفدا تأکید کرد: موضوعی که امسال هدف‌گذاری کرده‌ایم این است که پس از آزادیشان بتوانیم برای این گروه از بچه‌ها شرایط اسکان موقت را فراهم سازیم و آن‌ها را تحت آموزش‌های لازم قرار دهیم تا زمینه حضور در کارو کسب برای این افراد مهیا شود، همچنین در پیدا کردن کار بتوانیم آن‌ها را یاری کنیم و نظارت لازم را تا هنگام قرار گرفتنشان در یک مسیر درست داشته باشیم.

مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی بیان کرد: این کار نیاز به یک عزم همگانی دارد تا این مهم انجام شود. متأسفانه ۵۰ درصد زندانی‌های ما افرادی هستند که شرایط بازگشت به جرم را دارند که این اتفاق از سر ناچاری انجام می‌شود، زیرا بسیاری از زندانیان به دلیل نگاه اشتباه مردم امکان ایجاد کسب‌وکار را ندارند که باید این نگاه اصلاح شود.

وی با بیان اینکه خداوند توبه آن‌ها را می‌پذیرد، اظهار کرد: این افراد از لحاظ اجتماعی تاوان اشتباه‌شان را داده‌اند و حبس را متحمل شده‌اند و پس از آزادی باید نگاه به این افراد اصلاح شود و دست آن‌ها را بگیریم که دراین خصوص نیاز به فرهنگ‌سازی ضروری است.

فرزندان اصلاح و تربیت

مدیر کانون اصلاح و تربیت مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره تعداد افراد این مرکز گفت: بیش از 100 نفر در این کانون نگهداری می‌شوند که در گروه سنی بین ۱۲ تا ۱۸ سال هستند و این در حالی است که چون ما کانون اصلاح و تربیت استانی هستیم، کسانی که در استان در این گروه سنی مرتکب جرم و بزه می‌شوند، برای اصلاح و برنامه‌های تربیتی به این مرکز معرفی می‌شوند.

مرتضی مقدم افزود: در بررسی‌های مددکاری درمی‌یابیم بیشتر بچه‌های ما جزو خانواده‌های بدسرپرست یا بی‌سرپرست هستند، ازاین‌رو پس از آزادی، آن‌ها را با کمک مراجع قضایی به مراکز حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد معرفی می‌کنیم.

وی درباره جرایم افراد در این کانون نیز بیان کرد: متأسفانه بیشتر جرایم آن‌ها باتوجه به سن و سالشان که دوستان خوبی ندارند، مشارکت در سرقت است، گاهی نیز شاهد مشارکت در آدم‌ربایی و ارتکاب قتل هم در بین آن‌ها هستیم.

تلاش بر حمایت

وی درخصوص میزان محکومیت بچه‌های اصلاح و تربیت نیز گفت: نسبت به میزان و دفعات جرم، محکومیت‌ها متفاوت است اما از سه ماه تا سه سال و به ندرت تا پنج سال نیز محکومیت‌هایی صادر می‌شود که معمولاً در همان سال‌های نخست با تسهیلات قانونی شرایط آزادی آن‌ها مهیا می‌شود و درصدد ارائه و اجرای طرح‌های جایگزین برای محکومیت‌ها هستیم. برای مثال به جای اجرای محکومیت کامل حبس، نیمی از زمان محکومیت کاهش یابد و بچه‌ها حرفه‌ای را کامل بیاموزند.

مدیر کانون اصلاح و تربیت مشهد درباره نذرهشتم و زمینه آزادی بچه‌های محکوم در این مرکز گفت: خوشبختانه با اجرای طرح نذر هشتم تعدادی از این بچه‌ها آزاد شدند و این طرح که توسط مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی اعلام شد، کشوری شد و ماهیانه با کمک خیران تعدادی از بچه‌ها آزاد و تحویل خانواده‌هایشان می‌شوند و همه مردم می‌توانند با واریز هر مبلغی به شماره حسابی به همین منظور در آزادی این بچه‌ها سهیم شوند. از طرفی با توجه به اینکه سن این بچه‌ها سن تحصیل است از خیران می‌خواهیم حمایت از آن‌ها را در اولویت‌های کارهای خیرشان قرار دهند.

مقدم با اشاره به اینکه در بین این بچه‌ها افراد بسیار خلاق و بااستعداد دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه آن‌ها درگیر مشکلاتی شدند که نتوانستند راه درست را از اشتباه تشخیص دهند و به ناچار درگیر کجروی‌های جامعه شدند و این به معنای نادیده گرفتن توانمندی‌ها و استعدادهای آن‌ها نباید باشد. از این رو علاوه بر حضور خیران در آزادسازی آن‌ها، نیاز به حمایت بعد از آزادی نیز کاملاً محسوس است. بنابراین تقاضا داریم، ادامه کمک خیران به این بچه‌ها پس از آزادی ادامه داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: پسرهای ما در این مراکز تحت آموزش‌های اخلاقی، تربیتی، ورزشی، یادگیری حرفه، مباحث روان‌شناسی، مهارت‌های زندگی، کلاس‌های درس و سوادآموزی و... قرار می‌گیرند تا پس از آزادی وارد حرفه‌ای برای کسب‌وکار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.