یادواره ۲۹ شهید مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) و نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی امامی‌پور، بنیان‌گذار مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) یکم آبان ماه همزمان با شب میلاد پیامبر اکرم(ص) در مسجد فقیه سبزواری برگزار شد.

الگویی از یک استاد حوزوی مجاهد

در این مراسم که به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب درباره تکریم بزرگان و شهدای حوزوی اجرا شد، آیت‌الله علم‌الهدی؛ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: نگرش عمیق به نحوه میلاد پیامبر اکرم(ص)، ما را به نقطه عطفی برای شناخت واقعی شخصیت‌های اثرگذار در جامعه و نیز شناخت رسالت اصلی نهاد روحانیت متوجه می‌کند.

جاهلیت فراگیر جهانی در زمان ولادت پیامبر(ص)

وی با اشاره به وقایع ناگهانی شب میلاد پیامبر اسلام(ص) مانند خشک شدن دریاچه ساوه، خاموش شدن آتشکده پارس و ریختن طاق کسری، درباره علت وقوع آن‌ها در شب ولادت پیامبر(ص) تصریح کرد: در واقع خداوند با این اتفاق‌ها می‌خواست تحول عظیم جامعه بشری با تولد پیامبر اسلام(ص) را اعلام کند؛ چرا که جامعه جهانی در آن زمان شرایط خاصی داشت که برای بشر امکان دریافت و ادراک فطری پیام‌ها و هشدارهای الهی وجود نداشت.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: فلسفه اتفاق‌های شب میلاد رسول خدا(ص) این بود که ولادت ایشان در زمانی از حیات انسانی صورت گرفت که جاهلیت عمیق همه نژاد بشر را فرا گرفته بود، به نحوی که ادراک و شناخت‌های فطری انسان‌ها در گرایش‌های نفسانی‌شان هضم و سرکوب شده بود از این رو توجه دادن انسان‌ها نیازمند وقوع حوادثی ناگهانی و باورناپذیر بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: معمولاً در جاهلیت زمان ظهور پیغمبر تنها به جاهلیت عرب اشاره می‌شود در حالی که جاهلیت مخصوص عرب نبود و در اقصی نقاط جهان فراگیر شده بود و آثاری که در جاهلیت در همه اقطار عالم منعکس شده بود، شاید به مراتب گسترده‌تر از جاهلیت عرب در آن زمان بود. برای مثال مسئله زنده به گور کردن دختران مخصوص عرب‌ها نبود. این یک سنت غیرانسانی بود که از چین به هند رسیده بود و از هند در بلاد عرب منتشر شده بود. در روم و یونان که مهد تمدن انسان‌ها در آن روز در غرب کره زمین به حساب می‌آمد، جریان‌های جاهلی در شرایطی وجود داشتند که در برابر آن جاهلیت، جاهلیت عرب روسفید بود. آلبرماله، تاریخدان فرانسوی می‌نویسد در روم آن روز که ادعای تمدنش از امپراتوری ایران فراتر رفته بود، رومی‌ها در جشن‌های ملی روم، دو دسته برده و دو لشکر از بردگان را در مقابل همدیگر قرار می‌دادند تا به جان یکدیگر بیفتند و همدیگر را تکه‌تکه کنند و از تماشای چنین صحنه‌ای لذت ببرند. بنابراین در آن زمان، جاهلیت در همه جهان فراگیر شده بود و کسی جز یک فرستاده الهی نمی‌توانست این جریان فراگیر جاهلیت جهانی را مرتفع کند و دنیا را به تمدن انسانی نزدیک‌تر کند.

مقابله با جاهلیت جهانی مدرن؛ رسالت امروز روحانیت

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه رسالت امروز روحانیت نیز به عنوان تبار پیامبر(ص)، برچیدن سفره جاهلیت مدرن به سرپرستی استکبار است، گفت: آن روز پیغمبر اکرم مبعوث به رسالت شدند و ظاهراً رسالت رسول‌الله در تمام بشر اجرایی نشد اما با ظهور پیغمبر اکرم دنیا عوض شد. هر چند دنیا تحت عملیات رسالت پیغبر اکرم قرار نگرفت اما آن جاهلیت از بین رفت و دنیا به سمت یک تمدن انسانی نزدیک شد. امروز هم رسالتی که تبار پیغمبر به دوش می‌کشد، برچیده کردن این سفره جاهلیت قرن بیست و یکم است که اگر این سفره برچیده شود اجرای رسالت و جهانی شدن پیغمبری پیغمبر در دنیا حتماً محقق خواهد شد.امام زمان(عج) سربازانی می‌خواهند که در این راه چه با تبلیغ و چه با تدریس و آموزش و پرورش طلاب، با همه وجود مجاهدت کنند.

انسان‌سازی و سربازپروری عالی‌ترین خدمت به محضر امام زمان(عج) است

آیت‌الله علم‌الهدی در بخش دیگری از سخنان خود به تأسیس مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) توسط حجت‌الاسلام والمسلمین امامی‌پور اشاره و خاطرنشان کرد: این مدرسه که توسط یک استاد مجاهد و بااخلاص در مسیر مقابله با جاهلیت شکل گرفته، برای همه حوزویان الگویی ارزشمند است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه عالمی که گوشه مسجد بنشیند و انسان سرباز امام زمان(عج) بسازد، عالی‌ترین خدمت را به محضر امام(عج) داشته است، افزود: مدرسه حضرت مهدی(عج) با امکانات محدود و مختصر در مسجد تشکیل شد اما جدی، مجاهدانه و جدا از همه حاشیه‌ها همراه با اخلاص پیش رفت تا زمانی که به حجت‌الاسلام نظافت منتقل و به تشکیلات آموزشی وسیع و مؤثر برای پرورش طلاب و فضلا تبدیل شد. 

سرمایه اول ما در همه حرکت‌ها اخلاص است

وی با تأکید بر اینکه اخلاص در عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی حرف اول را می‌زند و آثار و برکات نامحدودی دارد، یادآور شد: بالاترین طهارت‌ها یعنی طهارت نفس در اثر اخلاص حاصل می‌شود بنابراین سرمایه اول ما در همه حرکت‌ها، اخلاص است که ضمن اینکه افراد را شیفته خدمت می‌کند و از تشنگی قدرت بازمی‌دارد، سبب می‌شود همه ظرفیت خود را صرف خدمت کنند مانند حجت‌الاسلام والمسلمین امامی‌پور که پایگاه تربیتی و انسان‌سازی ایجاد کرد.

بدرقه تا حرم با زمزمه صلوات

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام دکتر صداقت ضمن قرائت اشعاری به بیان خاطرات خود از تحصیل در مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) پرداخت و گفت: نخستین بار که وارد مدرسه شدم، دیدم حجت‌الاسلام امامی‌پور در حال کمک به بنایی و مرمت مدرسه هستند. ایشان همچنین تصاویر شهدا را روی دیوار زده و زیر آن برنامه صبحگاهی را نصب کرده بودند. خاطره شیرین صبح‌های زود که با زمزمه صلوات ما را به سمت حرم می‌بردند، یادم هست.

وی توکل، عمل، مشورت، زهد و ساده‌زیستی را از ویژگی‌های حجت‌الاسلام امامی‌پور برشمرد و افزود: شهید فراهانی در وصیت‌نامه‌اش نوشته است: «پیش از اعزام به جبهه، اول به مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) رفتم تا علم دین بیاموزم و با بصیرت به شهادت برسم».

خود را وقف تربیت شاگردان امام زمان(عج) کرد

حجت‌الاسلام صاحبی، امام جمعه شاندیز و از شاگردان حجت‌الاسلام والمسلمین امامی‌پور نیز در بخش دیگری از این یادواره از ایشان به عنوان عالمی فرزانه یاد کرد که خود را وقف تربیت شاگردان امام زمان(عج) کرده است و گفت: به فرموده امیرمؤمنان علی(ع) هر زمان خادمی را دیدید، خادم او باشید از این رو افتخار من شاگردی و خادمی حجت‌الاسلام والمسلمین امامی‌پور است که مهم‌ترین سرمایه ایشان، اخلاص بود و همه چیزشان را برای خدا و امام زمان(عج) وقف کرده‌اند.

وی احترام به علما را دیگر ویژگی بارز مؤسس مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) دانست و ادامه داد: ایشان با تمام وجود اعتقاد داشتند و دارند که ما صاحب داریم و در همه مشکلات به امام زمان(عج) متوسل می‌شدند. یکی از امتیازات ایشان سحرخیزی بود به گونه‌ای که نیم ساعت مانده به اذان صبح، پیاده به مدرسه می‌آمدند و زنگ را می‌زدند تا سحرخیزی و نماز شب بین طلاب احیا شود و بین‌الطلوعین خواب نباشند؛ هر وقت هم مشکلی در مدرسه ایجاد می‌شد می‌گفتند ظاهراً طلاب بین‌الطلوعین خوابیده‌اند.

«ما صاحب داریم؛ خدا ما را بس است؛ ما فقط وسیله‌ایم، هر چه هست از اوست»

ولایتی، از هیئت امنای مسجد فقیه سبزواری نیز در بخش پایانی مراسم به نیم قرن تلاش و مجاهدت حجت‌الاسلام والمسلمین امامی‌پور اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن با تربیت شاگردان و طلاب عالم و اعزام آنان به جبهه‌های حق، نقش خود را به عنوان یک روحانی انقلابی موفق ایفا کردند.

وی افزود: جمله معروف حجت‌الاسلام والمسلمین امامی‌پور این بود که: «ما صاحب داریم؛ خدا ما را بس است؛ ما فقط وسیله‌ایم، هر چه هست از اوست» و با همین نگاه هزاران شاگرد در مسندهای مختلف کشور، دانشگاه‌ها، قضاوت و عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح تربیت کردند.

رونمایی از کتاب «ما صاحب داریم»

در این مراسم، از کتاب زندگی‌نامه استاد امامی‌پور و ۲۹شهید رفیع‌الدرجه پرورش ‌یافته در این مدارس با عنوان «ما صاحب داریم» و پایگاه اطلاع‌رسانی مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) و صاحب الزمان(عج) با عنوان «شبکه امامی‌پور» که به منظور اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و ایجاد ارتباط علمی و فرهنگی بین شاگردان و دانش‌آموختگان این دو مدرسه طراحی و راه‌اندازی شده است، رونمایی شد.

گفتنی است این مراسم به صورت حضوری و وبیناری در مسجد فقیه سبزواری، در راستای نکوداشت وقف و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای روحانی، طلایه‌داران هدایت در خط مقدم عرصه‌های حق‌طلبی و مبارزه با ظلم و ستم و همچنین علمداران نبرد با دشمن در جبهه‌ها و مبارزه برای حفظ امنیت و آرامش مردم، برگزار شد. در پایان این مراسم که با مداحی حاج‌سعید حدادیان همراه بود، از خانواده شهدای مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) قدردانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.